بریف محتوای متنی

بریف محتوای متنی: 9 گام مؤثر در نگارش بریف محتوا

بسیاری از استراتژیست‌ها و مدیران محتوا، کار برون‌سپاری را به نویسندگان آغاز کرده‌اند، زیرا خوب نوشتن بسیار وقت‌گیر است. آنچه نویسنده فکر می‌کند شما از کلمه کلیدی یا موضوع می‌خواهید، تقریباً همیشه با آنچه خود او فکر می‌کند متفاوت است؛ مگر اینکه به وضوح آنچه را به عنوان کارفرما نیاز دارید، بیان کنید. این همان جایی است که موضوع بریف محتوای متنی وارد می‌شود. اگر یک بریف محتوای متنی خوب به نویسنده ارائه کنید، محتوایی مناسب و شبیه به انتظارتان دریافت خواهید کرد.

بریف محتوای متنی چیست؟

بریف محتوای متنی، سند یا فهرستی از دستورالعمل‌هایی است که تمام اطلاعاتی را که نویسنده محتوا برای تولید محتوای مورد انتظار شما به آن نیاز دارد، ارائه می‌دهد. بهترین خلاصه محتوای متنی، تصویر واضحی را برای نویسنده ترسیم می‌کند و هیچ سؤال یا عدم اطمینانی برای او باقی نمی‌گذارد.

تولید بریف محتوای خوب، مهارت است. البته باید این نکته را بدانید اگر اطلاعات بیش‌ از حد ارائه دهید، ممکن است کار نویسنده را برای نوشتن محتوا سخت کنید. نویسندگان ممکن است احساس کنند هیچ آزادی خلاقانه‌ای ندارند و همین باعث آسیب به انگیزه و کیفیت کار آن‌ها ‌شود.

از سوی دیگر، اگر اطلاعات کافی ارائه نکنید، خطر بازگرداندن مقاله‌ای را خواهید داشت که بسیار دور از ذهن شما است. هر کارفرما و مدیر محتوا، روش خاصی برای ایجاد بریف محتوای متنی دارد. با ‌این‌ حال، نوشتن بریف محتوای متنی دارای اصول خاصی است که ما قصد داریم در این مطلب به آن‌ها بپردازیم تا شما بتوانید به کمک آن، محتوای متنی مناسب و ایده‌آل آماده کنید.

بریف محتوای متنی، تصویر واضحی را برای نویسنده ترسیم کرده و هیچ سؤال برای او باقی نمی‌گذارد.
بریف محتوای متنی، تصویر واضحی را برای نویسنده ترسیم کرده و هیچ سؤال برای او باقی نمی‌گذارد.

چگونه در 9 گام بریف محتوای متنی بنویسیم؟

1. شناسایی هدف و کلمات کلیدی

نقطه شروع هر مقاله این است که بدانید از چه کلمات کلیدی یا عبارات مهم استفاده کنید. همچنین در کنار آن، اطلاع از اینکه هدف مقاله چیست، بسیار حائز اهمیت است. هر دو این موارد باید از همان ابتدا و به طور واضح به نویسنده منتقل شود. این کار به نویسنده کمک می‌کند آسان‌تر با هدف مقاله آشنا شده و بتواند موضوعات مرتبط را با استفاده از کلمات کلیدی مشخص تشخیص دهد.

هر نویسنده‌ی حرفه‌ای می‌داند داشتن فهرستی از کلمات کلیدی، مهم‌ترین قدم برای نگارش یک مقاله است. از طرفی اگر با سئو آشنایی داشته باشید، می‌دانید تمرکز روی کلمات کلیدی، یکی از استراتژی‌های مهم سایت‌ها برای سئو داخلی است.

با داشتن یک موضوع یا سؤال در ذهن، می‌توانید بهترین کلمات کلیدی را با استفاده از ابزار‌های تحقیق کلمات کلیدی، مانند keyword planner، google trends و… پیدا کنید. هنگامی‌ که درباره کلمات کلیدی تصمیم گرفتید، باید مسیری را در مورد هدف مقاله ارائه دهید. بنابراین، هر چه بتوانید دلیل بیشتری در مورد هدف مقاله ارائه دهید، بهتر است. بد نیست این نکات را هنگام تعیین هدف مقاله و محتوای خود در نظر بگیرید:

بیشتر بخوانید: ویژگی‌های محتوای متنی با کیفیت

keyword planner و google trends از مهم‌ترین موتورهای جستجوی کلمات کلیدی هستند.
keyword planner و google trends از مهم‌ترین موتورهای جستجوی کلمات کلیدی هستند.
  • در رسانه‌های اجتماعی خود، یک نظرسنجی در مورد آنچه دنبال‌کنندگان شما دوست دارند در مورد آن بخوانند، در نظر بگیرید.
  • محتوای رقبای خود را بررسی کنید. تجزیه و تحلیل انجام دهید تا کلمات کلیدی پیدا کنید که رقبای شما رتبه‌بندی می‌کنند. بدین‌ترتیب، می‌توانید موضوعاتی بیابید که سایت شما پوشش نداده است.
  • محتوای رقبای خود را هدف‌گذاری کنید و محتوای خود را کاربردی‌تر و ارزشمندتر سازید.
  • از ابزارهای ایده‌پردازی محتوا برای یافتن داغ‌ترین موضوعاتی که رتبه خوبی دارند، استفاده کنید.
  • با بررسی Quora و سؤالات Google در مورد موضوع اصلی خود، در مورد مخاطبان خود تحقیق نمایید تا بزرگ‌ترین نقاط دردسر مشتریان را بیابید.

2. مشخص کردن قالب و ساختار

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در تهیه بریف محتوای متنی، توجه به ساختار و قالب در یک محتواست. شما باید بتوانید این ساختار را برای نویسنده خود مهیا کنید. به یاد داشته ‌باشید محتوای خوب باید در ساختاری مشخص به نیاز مخاطب خود پاسخ گوید.

  • به وبلاگ خود و صدا و لحن برندتان فکر کنید. از چه نوع زبانی می‌خواهید استفاده کنید و می‌خواهید لحن کلی آن چگونه باشد؟
  • آیا قصد دارید مطالب بسیار تخصصی و فنی را برای متخصصان پیشرفته منتشر کنید؟ آیا می‌خواهید مطالبتان، خواندنی، سرگرم‌کننده، قابل دسترس و با حس شوخ‌طبعی باشد؟ آیا می‌خواهید آن را با زبان محاوره‌ای بنویسید؟

اگر در حال راه‌اندازی وبلاگی جدید هستید، کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید مخاطبان شما چه کسانی هستند و چگونه می‌خواهید برند خود را با لحن تعریف کنید. مخاطب شما باید همیشه در مرکز تمرکز شما باشد و به یاد داشته باشید می‌توانید تغییراتی را برای جایگاه‌های مخاطب ایجاد کنید.

با شناخت مخاطب هدف خود، قالب مناسب برای محتوای متنی انتخاب کنید.
با شناخت مخاطب هدف خود، قالب مناسب برای محتوای متنی انتخاب کنید.

برای مثال، یک مدرسه اگر برای اساتید به جای دانش‌آموزان بنویسد، احتمالاً از دو لحن متفاوت استفاده می‌کند و اگر برای والدین بنویسد، از لحن سوم استفاده می‌کند. لحن بسیار مهم است.

بسیاری از نویسندگان، از شما می‌خواهند نمونه‌ای از چیزی را که نوشته‌اید، به طور مثال چیزی که قبلاً در وبلاگ شما وجود دارد یا لحنی را که دوست دارید از یک مقاله آنلاین دیگر ببینید، برای آن‌ها ارسال کنید. بنابراین، اگر می‌خواهید مقاله شما رتبه خوبی داشته باشد، باید در خلاصه خود، ساختار و قالب کلی مقاله را شرح دهید تا مخاطب در جریان کامل نوشته شما قرار بگیرد.

3. اضافه کردن عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها

مرحله اول در تهیه بریف محتوای متنی که همان تعیین کلمات کلیدی و اهداف مقاله است، ایده کلی در مورد نوشته را در اختیار نویسنده می‌گذارد. به عنوان بخشی از بریف محتوای خود، باید برخی یا همه موضوعات فرعی یا زیرعنوان‌هایی را که می‌خواهید در مقاله بگنجانید، در قسمت‌های مربوطه که ما آن را تیتر یا زیر تیتر می‌نامیم، قرار دهید.

بسیاری از متخصصین حوزه محتوا معتقدند استفاده از عناوین متعدد، علاوه‌ بر اینکه به نویسنده کمک می‌کند مطالب را به درستی طبقه‌بندی کنند، به مخاطبین نیز این امکان را می‌دهد تا بر اساس چارچوبی مشخص مطالب یک مقاله را دنبال کنند. برخی از فواید تعیین عنوان و زیرعنوان را در بریف محتوای متنی زیر بیان کرده‌ایم:

  • به خوانندگانی که مقاله شما را می‌خوانند، کمک می‌کند آنچه را به دنبال آن هستند، پیدا کنند.
  • به گوگل کمک می‌کند محتوای شما را بهتر درک کند.
  • مطالب را تجزیه می‌کند و خواندن آن را آسان‌تر می‌کند.
  • این فرصت را به شما می‌دهد برای کلمات کلیدی رتبه‌بندی بهتری انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید چه موضوعاتی را باید در زیرتیترها بگنجانید، می‌توانید به گوگل مراجعه کنید و ببینید چه مواردی برای کلمه کلیدی شما در صفحه نتایج جستجو (SERP) پیشنهاد می‌شود.

4. Call to Action را در بریف محتوای متنی جدی بگیرید

Call-to-Actions (CTAs) اصطلاح بازاریابی برای یک اعلان، دستورالعمل یا هر دعوت دیگری برای کاربر برای انجام بعضی اقدامات دلخواه است. به طور معمول، CTAها یک پیوند مستقیم به فروش یا برخی از اقدامات دیگر دارند که منجر به منفعت شما از خواننده یا مخاطب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اصول تولید محتوای متنی

استفاده از CTA در جای مناسب، منجر به منفعت شما از خواننده یا مخاطب می‌شود.
استفاده از CTA در جای مناسب، منجر به منفعت شما از خواننده یا مخاطب می‌شود.

توجه به CTA هنگام نوشتن مقاله، بهترین راه برای ایجاد تماس با مخاطب هدف خود برای عمل مثبت است که نرخ کلیک بسیار بالاتری نسبت به دیگر CTAها برای شما فراهم خواهد کرد.

هنگام نوشتن بریف‌ محتوای متنی، باید توجه داشته ‌باشید می‌خواهید CTA‌هایتان چه باشند و کجا می‌خواهید آن‌ها را در مقاله خود قرار دهید تا بیشترین میزان مشارکت را از جانب مخاطبان‌تان داشته‌ باشید.

5. ایجاد پرسونای مخاطب در بریف محتوای متنی

شما دقیقاً باید بدانید چه کسی را با مقاله خود هدف قرار داده‌اید، اما آیا نویسنده شما نیز از این موضوع آگاه است؟ اگر به آنها نگویید، تقریباً به طور قطع پاسخ منفی است.

ایجاد پرسونا، روشی رایج در فروش و بازاریابی است. هنگامی که نماینده فروش درک روشنی از اینکه به چه کسی می‌فروشد داشته باشد، می‌تواند سطح فروش خود را متناسب با نیازهای مشتری تنظیم کند و نرخ تبدیل آن‌ها را افزایش دهد.

این فرایند در هنگام ایجاد محتوا توسط نویسنده تفاوتی ندارد. اگر نویسنده بداند برای چه کسی می‌نویسد، بهتر می‌تواند پیام مقاله و کلام خود را به گونه‌ای تنظیم کند که به طور خاص برای آن مخاطب جذاب باشد. به منظور اینکه بتوانید به نویسنده خود کمک کنید تشخیص دهد برای چه کسی می‌نویسد، می‌توانید پرسونای مخاطب ایجاد کنید.

نیازی نیست وارد جزئیات شوید. پرسونای مخاطب می‌تواند چند خطی باشد که ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، هدف، نقاط درد مشترک، سطح تحصیلات و هر مورد مشترک دیگری را که می‌دانید به مخاطبتان مرتبط است، توضیح دهد.

6. اهمیت مشخص بودن تعداد کلمات درخواستی در بریف محتوای متنی

این سؤالی متداول برای افرادی است که با بازاریابی محتوا کار می‌کنند. یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که قبل از نوشتن مقاله پرسیده می‌شود این است که «تعداد کلمات مقاله چه میزان باید باشد؟» پاسخ درست همیشه این است: «مقداری که واقعا لازم است.»

اکثر مطالعات موافقند کیفیت و ارتباط محتوا، نقش بسیار بیشتری در رتبه‌بندی صفحه نسبت به طول آن دارد. طبق یک مطالعه SEMrush در سال 2018، میانگین طول محتوا برای نتایج صفحه اول گوگل حدود 810 کلمه است. همین مطالعه برای رتبه‌بندی بهتر، میانگین طول محتوا 1137 کلمه را توصیه می‌کند.

شما نمی‌توانید تعداد کلمات را برای تفسیر باز بگذارید. نویسندگان پیش از شروع باید بدانند یک مقاله چه میزان کلمه نیاز دارد. این مورد به نویسندگان امکان می‌دهد موضوعات فرعی را برنامه‌ریزی کنند و اینکه چگونه به عمق هر بخش بروند.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوایی چیست؟

SEMrush در سال 2018، میانگین طول محتوا برای نتایج صفحه اول گوگل را حدود 810 کلمه بیان کرد.
SEMrush در سال 2018، میانگین طول محتوا برای نتایج صفحه اول گوگل را حدود 810 کلمه بیان کرد.

اگر اشراف کاملی از میزان تخمینی تعداد کلمات هر موضوع دارید، بسیار عالی است؛ اما اگر نمی‌دانید برای مقاله چه تعداد کلمه نیاز است، بهترین کار این است که تعداد کلمات را با توجه به رتبه‌بندی کلمه کلیدی خود در موتور جستجو تعیین کنید.

اگر می‌خواهید موضوع را به طور عمیق پوشش دهید، نوشتن مقاله طولانی‌تر از رتبه‌بندی قبلی برای یک نویسنده نباید خیلی سخت باشد. همچنین مهم است در بریف محتوای متنی توضیح دهید تعداد کلمات فقط یک تخمین نسبی است. اگر مقاله برای پوشش عمیق موضوع نیاز به طولانی‌تر بودن داشته باشد، نویسنده باید بداند آزادی انجام این کار را دارد.

طبق مطالعه SEMrush Ranking Factors Study 2.0، طول محتوای بهینه باید با گستردگی موضوع شما مرتبط باشد. هر چه موضوع محدودتر باشد، مطالعه آن طولانی‌تر است. اگر درباره موضوعی گسترده‌تر می‌نویسید، هیچ‌کس از شما انتظار ندارد وارد جزئیات شوید و مطالب طولانی را مطالعه کنید.

7. تهیه فهرست لینک‌های داخلی و خارجی موردنیاز

توجه به لینک‌های خارجی و داخلی در مقاله، هم برای سئو و هم برای یکپارچگی مقاله مهم است. استراتژی برای افزودن لینک وجود دارد و آن اطلاع دادن به نویسنده شما است که باید لینک‌هایی را برای هر آمار، حقایق یا ارقامی که در محتوای خود نقل کرده‌ است، اضافه کند. البته در بعضی موارد ممکن است هنگامی که تصمیم به انتشار محتوای خود گرفتید، لینک‌ها را در بدنه مقاله نگه ندارید.

استراتژی دوم، ارائه لیستی از لینک‌های داخلی و خارجی است که می‌خواهید در مقاله گنجانده شود. درست مانند گنجاندن CTA در یک مقاله، اضافه کردن لینک‌ها به صورت متنی پس از پایان مقاله، بسیار دشوارتر است. بنابراین ارائه لیست به صورت خلاصه، باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود.

توجه به لینک‌های خارجی و داخلی در مقاله، هم برای سئو و هم برای یکپارچگی مقاله مهم است.
توجه به لینک‌های خارجی و داخلی در مقاله، هم برای سئو و هم برای یکپارچگی مقاله مهم است.

ارائه لیست‌ لینک‌ها برای نویسنده مفید خواهد بود. آن‌ها می‌توانند مقالاتی را که می‌خواهید دارای لینک باشند، بخوانند و به آن‌ها درک وسیع‌تر و بهتری از موضوع بدهند.

8. شناسایی مقالات مشابه رقبا

ارائه نمونه‌هایی از مقالات رقبا که همان موضوع شما را پوشش می‌دهند، به تعیین معیاری که نویسنده باید آن را شکست دهد، کمک می‌کند. بدیهی است کپی کردن، سرقت ادبی یا هر چیزی که شامل استفاده از مقالات مشابه رقیب باشد، قابل قبول نیست.

شما به عنوان کارفرمای حرفه‌ای وظیفه دارید در بریف محتوای متنی خود، حتماً نویسنده را نسبت به این موضوع آگاه کنید که هیچ‌گونه کپی‌برداری نسبت به مقالات مشابه رقبا نداشته ‌باشد. این کار سبب می‌شود به وسیله گوگل نمره منفی گرفته و مقالات شما به مرور در رتبه‌های پایین‌تر گوگل قرار گرفته و امتیاز سایت شما کاهش پیدا کند.

9. توجه ویژه به سئو On Page در محتوا

اگر محتوای خود را به صورت آنلاین منتشر می‌کنید، مطمئن شوید نویسنده شما تمام کادرهای بهینه‌سازی مربوط به استراتژی سئو صفحه را را بررسی می‌کند تا مقالات به بهینه‌ترین شکل ممکن در اختیار کارفرما قرار گیرد. به خاطر داشته باشید اکثر نویسندگان سئوکار نیستند. اگر می‌خواهید نویسنده مقاله‌ای بنویسد که بهینه باشد، باید برای نحوه بهینه‌سازی مقالات خود دستورالعملی به او بدهید. بد نیست این نکات را در بریف محتوای متنی خود به نویسنده در نظر بگیرید:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عناوین مقاله، به‌خصوص در عنوان اصلی
  • نوشتن توضیحات متا برای مقاله بین 150 تا 160 کاراکتر
  • علامت‌گذاری سرصفحه‌ها به عنوان H1 برای عنوان، H2 برای موضوعات فرعی، H3 برای موضوعات فرعی در زیر موضوع‌ها و…
  • استفاده متناوب از کلمات کلیدی در توضیحات تصاویر
  • استفاده از کلمه کلیدی در متن و رعایت چگالی تکرار

اگر می‌خواهید نویسنده، مقاله‌ای را تا حد امکان مانند آنچه انتظار دارید بنویسد، ایجاد بریف محتوای متنی قوی ضروری است. شاید ایجاد بریف محتوای متنی دشوار و وقت‌گیر به نظر برسد، اما واقعاً این‌طور نیست! شما می‌توانید با رعایت چارچوب کلی تهیه‌ی یک بریف برای نویسندگان خود، فقط جزئیات را تغییر دهید تا زمان زیادی را از شما نگیرد.

سوالات متداول

بریف محتوای متنی چیست؟

سند یا فهرستی از دستورالعمل‌هایی است که تمام اطلاعاتی را که نویسنده محتوا برای تولید محتوای مورد انتظار شما به آن نیاز دارد، ارائه می‌دهد.

چگونه بریف محتوای متنی بنویسیم؟

1. شناسایی هدف و کلمات کلیدی 2. مشخص کردن قالب و ساختار 3. اضافه کردن عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها 4. Call to Action را در بریف محتوای متنی جدی بگیرید 5. ایجاد پرسونای مخاطب در بریف محتوای متنی 6. اهمیت مشخص بودن تعداد کلمات درخواستی 7. تهیه فهرست لینک‌های داخلی و خارجی موردنیاز 8. شناسایی مقالات مشابه رقبا 9. توجه ویژه به سئو On Page در محتوا

منبع ++

One thought on “بریف محتوای متنی: 9 گام مؤثر در نگارش بریف محتوا

  1. اشتراک ها: اصول تولید محتوای متنی؛ 10 گام مؤثر در خلق یک محتوا - محتواتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *