در چند سال گذشته، بازاریابی محتوایی یا Content Marketing به استراتژی محبوب برای مشاغل در هر شکل و اندازه تبدیل شده است و هماکنون حکم مرگ و زندگی یک کسبوکار در دنیای دیجیتال به دست محتوا امضا میشود. بازاریابی محتوا، استراتژی بازاریابی است که با هدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب، به دست آوردن و درگیر کردن مخاطب هدف انجام میشود. این شیوه بازاریابی چندین دهه است که وجود داشته و ثابت شده است که به کسبوکارها کمک میکند تا درآمد خود را به صورت چشمگیری افزایش دهند و اعتبار برند خود را بسیار بهبود بخشند. پیش از اینکه در رابطه با بازاریابی محتوایی حرفی بزنیم، ابتدا اجازه دهید بفهمیم دقیقاً منظور ما از محتوا چیست. با فهمیدن این موضوع، درک کانتنت مارکتینگ برای ما آسانتر خواهد شد؛ در ادامه با محتواتراپی همراه باشید.
محتوا چیست؟
تعریف محتوا بسیار گسترده است و انواع مختلفی از رسانهها را شامل میشود. اصطلاح محتوا به هر چیزی اطلاق میشود که میتواند به صورت آنلاین یا به صورت چاپی و فیزیکی به مخاطب تحویل داده شود و ارزشی برای کاربر نهایی ایجاد کند.
این میتواند شامل پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، وبینارها، ویدیو، اینفوگرافیک و موارد دیگر باشد. به عبارتی میتوان گفت محتوا سوخت دنیای دیجیتال مارکتینگ است و با استفاده از محتوا میتوان کسبوکار را از هر جنبهای دگرگون کرد.

4 نوع اساسی محتوا چیست؟
به صورت کلی چهار دسته محتوا وجود دارد:
- محتوای مرجع
- محتوای جاذب
- محتوای وابسته
- محتوای عملگرا
این چهار سبک محتوا اغلب با یکدیگر همپوشانی دارند؛ به عنوان مثال، ممکن است از یک مقاله به عنوان محتوای جاذب استفاده کنید و سپس در پایان، فراخوانی برای اقدام قرار دهید که به عنوان محتوای عملگرا کار کند. در این قسمت، ما در مورد این چهار نوع محتوا، تفاوت آنها و نحوه کمک آنها به شما در رشد کسبوکار بحث خواهیم کرد.

محتوای مرجع
محتوای مرجع نوعی محتوای بسیار معتبر بوده و فراتر از پست وبلاگی یا ویدیوهای پرزرقوبرق است. وقتی کسبوکار شما به عنوان یک مرجع در یک حوزه فعالیت میکند، به این معنی است که کاربران و مخاطبین شما برای هرگونه اطلاعاتی که در مورد آن حوزه نیاز دارند، به شما مراجعه میکنند.
یکی از جنبههای مهم ایجاد محتوای مرجع، نشان دادن اقتدار برند شما است، نه اینکه فقط بیان کند شما در حوزه خود یک متخصص هستید. محتوای مرجع میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. پستهای وبلاگی مرجع، پرسشهای متداول، کتاب الکترونیک و… .
محتوای جاذب یا محتوای جذبکننده
محتوایی که هدف آن جذب خوانندگان است، محتوای جاذب نام دارد. این سبک محتوا پایه و اساس هر استراتژی محتوایی است. هدف ما از هر محتوایی که در وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود قرار میدهیم، جذب کاربر است. این هدف جذب به محتوا، قالب جاذبه میبخشد.
بیشتر بخوانید: ویژگیهای محتوای متنی با کیفیت

محتوای وابسته
محتوای وابسته به مخاطبان شما این امکان را میدهد که بدانند شما به همان ارزشهایی اعتقاد دارید که آنها دارند. این ویژگی باعث میشود مشتریان بیشتر خوشحال شوند و مایل به خرید از شما باشند، زیرا آنها احساس میکنند ارتباطی میان شما و آنها وجود دارد. گاه ایده خلق این نوع محتوا توسط مخاطبین شما در میان سوالات پرتکرار آنها به چشم شما خواهد خورد.
این نوع محتوا میتواند برای کسبوکارها مفید باشد، زیرا ارتباط عاطفی میان مشتری و شرکت ایجاد میکند که به نوبه خود باعث ایجاد اعتماد و وفاداری میشود.
محتوای عملگرا
محتوای عملگرا نوعی محتوا است که هدف اصلی آن سودآوری بوده و صرفاً جهت رشد اقتصادی استفاده میشود. میتوان از آن در کمپینهای بازاریابی، فروش و روابط عمومی استفاده کرد. یک ویدیو، اینفوگرافیک، پست وبلاگ یا صفحه فرود، نمونههایی از محتوای عملگرا هستند. محتوای عملگرا اغلب در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود. ایده محتوای عملگرا، بهترین راه برای جذب مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتری است.
بازاریابی محتوایی چیست؟
به زبان ساده بازاریابی محتوا فرآیند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب و درگیر کردن مخاطبی کاملاً مشخص است که با هدف کمک به رشد کسبوکار از جنبههای مختلف انجام میشود. این نوع بازاریابی از انواع کانالهای رسانهای استفاده میکند که شامل وبسایت، شبکههای اجتماعی، ویدئو، ایمیل و بسیاری موارد دیگر است.

انواع بازاریابی محتوایی
بسیاری افراد با شنیدن عبارت بازاریابی محتوایی خود به خود به پستهای وبلاگ و مقالات موجود در وب فکر میکنند، بازاریابی محتوا فقط شامل این سبک از محتوا نیست و اینها تنها بخشی از انواع بازاریابی محتوا هستند. در این بخش ما به 10 نمونه از مهمترین سبکهای محتوا که در کانتنت مارکتینگ استفاده میشود، اشاره میکنیم.
1. اینفوگرافیک
باور کنید یا نه، اینفوگرافیکها یکی از پرمخاطبترین انواع محتوا در جهان هستند. چرا؟ چون آنها بسیار بصری هستند و کاربران به آسانی با آنها تعامل برقرار میکند. اینفوگرافیکها اساساً نمایشهای بصری دادهها هستند که در قالبی جذابتر از نسخههای متنی معمول ارائه میشوند.
دستیابی به عمق اطلاعات در متن میتواند چالشبرانگیز باشد، اما اینفوگرافیک قانعکننده میتواند برای کاربران جذابتر باشد و بهتر به عمق محتوا پی ببرند. اگر مشتریان را در بالای قیف هدف قرار میدهید، ایجاد اینفوگرافیک میتواند به هدایت آنها به سایت شما کمک کند. علاوه بر این، ارزشی که ارائه میدهید میتواند بازدیدکنندگانی را که برای اولین بار بازدید میکنند، به مشتریان بلندمدت تبدیل کند.
2. پستهای وبلاگ
شاید غالبترین شکل محتوا در وب، پستهای وبلاگ و مقالهها باشند که ما آن را بیشتر به عنوان محتوای متنی میشناسیم. محتوای متنی مناسب میتواند ترافیک ارگانیک زیادی را به سایت شما هدایت کند و در عین حال، مشتریان را در مورد محصولات، نام تجاری و تخصص شما در این زمینه آگاه کند.

محتوای متنی به برندها این امکان را میدهد تا با پاسخگویی به سؤالات و دغدغه کاربران، ترافیکی کاملاً هدفمند ایجاد کنند. علاوه بر این بخش وبلاگ در وبسایتهای مختلف، فرصتهای طلایی برای بهینهسازی کلمات کلیدی مطابق با جستجوی کاربران و به دست آوردن لینکهای ورودی هستند که به طرز چشمگیری به سئو و رشد ترافیک کمک میکنند.
طبق آخرین تحقیقات HubSpot، مشاغلی که به طور خاص از وبلاگها در بازاریابی محتوا استفاده میکنند، 13 برابر بیشتر احتمال دارد بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند. همچنین تولید این محتوا نسبت به محتواهای دیگر نسبتاً آسانتر است و از این رو هر شرکت یا سازمانی میتواند برای وبسایت خود وبلاگی راهاندازی کند و به بازاریابی محتوا از طریق این قالب محتوا بپردازد. پستهای وبلاگ اغلب برای هدایت ترافیک ارگانیک با ایجاد محتوای مرتبط با جستجوهای رایج مخاطبان استفاده میشوند.
3. پادکست
پادکستها به عنوان نسخههای صوتی پستهای وبلاگ معروف هستند. تفاوت اصلی آنها با پستهای وبلاگ این است که آنها اغلب طولانیتر و دقیقتر هستند. آنها همچنین به شما این فرصت را میدهند که شخصیت خود را به شیوهای صمیمیتر و واقعیتر نشان دهید.

به طور متوسط هر پادکست، بین 10 دقیقه تا بیش از دو ساعت طول میکشد و هماکنون به یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محتوا تبدیل شده است. در حالت ایدهآل، یک پادکست باید سرگرمکننده و همچنین آموزنده باشد تا کاربر قانع شود به آن گوش دهد.
4. ویدیو
مهمترین نوع محتوا در بازاریابی محتوا ویدیو است. امروزه برای ویدیو مارکتینگ، پلتفرمهای محبوب و مشهوری مانند یوتیوب وجود دارد که به بستری مناسب برای تبلیغکنندگان تبدیل شده است.
یک ویدیو شما را در کانون توجه مخاطبان قرار میدهد و تأثیرگذاری آن نسبت به سایر سبکهای دیگر محتوا بیشتر است. به عبارت ساده، محتوای ویدیویی، هر نوع ویدیویی است که یک برند در بازاریابی یا تبلیغات در هر کانالی استفاده میکند. این میتواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد که توانایی این را دارد کسبوکار شما را دگرگون کند.
سهولت استفاده و در دسترس بودن ویدیو در چند سال گذشته، آن را به صورت محتوایی ضروری برای مشاغل در هر شکل و اندازه تبدیل کرده است. مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک معتقد است: بیشتر محتوای آنلاین در آینده نزدیک ویدیو خواهد بود. ویدیو در قالبهای مختلفی در خدمت بازاریابی محتوا است؛ از جمله:
- ویدیوی کوتاه
- ویدیوی آموزشی
- ویدیوی زنده
- و…

محتوای ویدیویی باکیفیت بالا، آینده بازاریابی است. هماکنون بازاریابی ویدئویی به بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی هر شرکت تبدیل شده است، زیرا راه جدیدی را برای شرکتها برای انجام تجارت با مشتریان خود فراهم میکند. این نوع بازاریابی محتوا، محبوبترین شکل محتوا در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی است. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب، مهمترین پلتفرمهایی هستند که از این قالب محتوا به عنوان ستون بازاریابی خود استفاده میکنند.
5. کتابهای الکترونیکی
در برخی از حوزهها مردم محتوای طولانی را دوست دارند، زیرا مجبور نیستند از منابع متعدد به دنبال اطلاعات باشند. اینجاست که کتابهای الکترونیکی به عنوان محتوایی ایدهآل وارد صحنه میشوند. کتابهای الکترونیکی معمولاً در قالب فایلهای پیدیاف و… تولید میشوند و در اختیار کاربران قرار میگیرند. این کتابها حول یک موضوع مشخص نوشته میشوند و میتوان از آنها به عنوان محتوای مرجع استفاده کرد.
کتابهای الکترونیکی میتوانند رتبهبندی شما را برای کلمات کلیدی افزایش دهند و همچنین اطلاعات سرنخ را جمعآوری کنند و بینش ارزشمندی را برای خوانندگان فراهم کنند.
6. پستهای شبکههای اجتماعی
شکی وجود ندارد هر کسبوکاری باید در بعضی ظرفیتها از رسانههای اجتماعی استفاده کند. اما استفاده از پلتفرمهای شبکه اجتماعی، به تنهایی به عنوان شبکههای توزیع محتوا کافی نیست. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اساساً به موتورهای جستجوی متمرکز بر برند تبدیل میشوند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، معلوم شده است 40% مصرفکنندگان از یک شبکه اجتماعی برای تحقیق در مورد خدمات و محصولات جدید استفاده میکنند. علاوه بر این، مصرفکنندگان بیشتر از برندهایی خرید میکنند که در شبکههای اجتماعی خود فعالند و با مخاطب تعامل دارند.
امروزه بسیاری از کانالهای شبکه اجتماعی ویژگیهای جدیدی را منتشر کردهاند که کسبوکارها میتوانند از آنها برای تعامل بیشتر با فالوورهای خود و سرعت بخشیدن به چرخه فروش استفاده کنند. به عنوانمثال، در اینستاگرام میتوانید استوری ایجاد کنید یا لایو زنده را با بینندگان خود به اشتراک بگذارید. حتی میتوانید ابزارهایی مانند نظرسنجی یا پرسش و پاسخ ارسالی را برای تعاملیتر کردن کارها بگنجانید.
همچنین پلتفرمهای شبکه اجتماعی خرید مستقیم محصولات را از طریق پستها برای مشتریان آسانتر از همیشه میکنند. اینستاگرام اکنون به برندها اجازه میدهد لینک مستقیم محصول را در پستهای منتشر شده و همچنین در استوریهای خود قرار دهند.

7. مطالعات موردی
مطالعات موردی اغلب توجه را به خود جلب میکنند، زیرا موفقیت شگفتانگیز یک فرد را برجسته میسازند. آنها ذاتاً انگیزهبخش و نشاطآور هستند و میتوانند برای کسبوکار شما نیز موفقیتآمیز باشند. مطالعات موردی، اساساً داستانهای موفقیتآمیزی هستند که قدرت شرکت شما و خدمات آن را نشان میدهند. آنها بر خریداران B2B بسیار تأثیرگذار هستند. 79% از این مشتریان، مطالعات موردی را بر هر نوع بازاریابی محتوا ترجیح میدهند، زیرا به آنها کمک میکند تصمیم خرید آگاهانهتری بگیرند.
ایجاد این محتوا زمانبر است و شما باید با مشتریان و مشتریان قبلی ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید با ایجاد یک مطالعه موردی در مورد آنها موافق هستند. همچنین برای اثبات این نتایج به دادههای مشخصی نیاز خواهید داشت.
8. وبینارها
اگر میخواهید بدون تماس یا اقدام خاصی با مخاطبان خود به صورت صمیمی ارتباط برقرار کنید، یک وبینار برگزار کنید. در وبینار میتوانید همزمان با دهها یا حتی صدها نفر صحبت کنید. وبینارها در دو نوع وجود دارند:
- زنده
- از پیش ضبط شده
هر دو وبینار زنده و از پیش ضبط شده، مزایای مشابهی را با ویدیوهای سنتی ارائه میدهند، اما تعامل در آنها بسیار بالاتر از ویدیوهای سنتی است. وبینارها ارزش زیادی را ارائه میدهند، زیرا به میزبان اجازه میدهند با شرکتکنندگان ارتباط برقرار کند و این تعامل به برند شما اعتبار خواهد بخشید.

9. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
اگر کسبوکار شما به طور مداوم محصولات، بهروزرسانیها یا اطلاعات جدیدی برای به اشتراک گذاشتن با خوانندگان دارد، یک کمپین بازاریابی ایمیلی، معمولاً بهترین ابزار برای این هدف است. بازاریابی ایمیلی، فرآیند بازاریابی دیجیتال برقراری ارتباط با مخاطب از طریق پیامهای پست الکترونیکی (ایمیل) است. پیامهای ایمیل معمولاً دارای هدف تجاری هستند، اما برای آموزش و اطلاعرسانی به گیرنده در مورد موضوعات مورد علاقه نیز استفاده میشوند.
به زبان ساده، بازاریابی ایمیلی فرآیند استفاده از ایمیل به عنوان کانال فروش است. برای انجام این کار، باید یک لیست ایمیل از افرادی داشته باشید که داوطلبانه برای دریافت پیامهای شما ثبتنام کردهاند.
10. ابزار
ایجاد آخرین نوع محتوا، یعنی ابزارهای آنلاین و آفلاین در مقایسه با سایرین نسبتاً دشوار است، اما میتواند نتایج شگفتانگیزی نیز به همراه داشته باشد. هماکنون در سطح وب ابزارهای بسیاری وجود دارند که مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفتهاند. از این ابزارها میتوان به دو جهت استفاده کرد:
- فروش ابزار
- فروش تبلیغات از طریق ابزار
از نمونههای بارز این ابزارها میتوان به وبسایتهای فشردهسازی عکس اشاره کرد که هماکنون به وفور از آنها در سطح وب استفاده میشود.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
راهی عالی برای مؤثرتر کردن بازاریابی محتوای شما، استفاده از استراتژی مدرن و برنامهریزی شده است. استراتژی بازاریابی محتوا در مورد بهینهسازی و نوآوری مستمر محتوا است. هدف استراتژی بازاریابی محتوای دیجیتال این است که به توسعه و بکارگیری استراتژیهای جدید ادامه دهید تا زمانی که مخاطبان مشتری شما به اوج تعامل خود دست یابند.
مهمترین بخش استراتژی بازاریابی محتوا، درک مخاطبان هدف شماست. مهم است بدانید برای چه کسی محتوا تولید میکنید. این کار به شما کمک میکند محتوای جذابی ایجاد کنید که برای آنها ارزشمند باشد. به منظور ایجاد استراتژی بازاریابی محتوای موفق، برای بازاریابان مهم است بتوانند سه مؤلفه اصلی بازاریابی محتوا، یعنی قابلیت اعتماد، اقتدار و اعتبار را که به آن مثلث بازاریابی محتوا میگویند، در استراتژی خود متعادل کنند.

گامهای استراتژی بازاریابی محتوا
به طور کلی بکارگیری مراحل زیر در استراتژی کانتنت مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است:
- مخاطبان خود را تعریف کنید: مشتری هدف شما کیست؟ چه نوع محتوایی را دوست دارد؟
- نحوه دسترسی به آنها را مشخص کنید (استراتژی رسانههای اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوا و…).
- برای دستیابی به مخاطبان هدف خود با محتوای مورد نظر و نحوه انجام این کار، استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید.
- استراتژی بازاریابی محتوایی خود را توسعه دهید و آن را بهینهسازی کنید.
- استراتژی بازاریابی محتوای خود را نظارت و اندازهگیری کنید تا ببینید چقدر خوب عمل میکند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید.
- در صورت لزوم، مراحل 3 تا 6 را تکرار کنید.
ایجاد اعتماد و موفقیت در طولانیمدت، نیازمند محتوای قوی و باکیفیت است. ایجاد برندی قوی، پایه و اساس موفقیت است.
مزایای استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
- بازاریابی محتوا با افزایش دید آنلاین شرکت شما، آگاهی از برند را افزایش میدهد. هنگامی که مردم برای اطلاعاتی که شما در آن حوزه کار میکنید دغدغههای خود را جستجو میکنند، احتمالاً وبسایت یا وبلاگ شما را پیدا میکنند که این امر هم ترافیک بیشتری را برای شما ایجاد میکند و هم شما را به عنوان شرکت متخصص و معتبر در دید کاربر جلوه میدهد.
- بازاریابی محتوا میتواند با ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد شرکت شما، به افزایش وفاداری مشتریان کمک کند. آنها به احتمال زیاد به برند شما اعتماد خواهند کرد، زیرا همانطور که گفتیم آنها متقاعد شدهاند شما منبع اطلاعاتی قابلاعتمادی هستید.
- بازاریابی محتوا به شما امکان میدهد با مشتریان بالقوه و فعلی ارتباط برقرار کنید که این تعامل موجب میشود شما سود بیشتری کسب کنید. در اصل، بازاریابی محتوا راهی مؤثر برای ایجاد وفاداری مشتری و همچنین ایجاد درآمد است. بازاریابی محتوا میتواند به شما کمک کند حضور قوی و آنلاین داشته باشید و روابط خود را با مشتریان خود توسعه دهید که این کار به رشد تصاعدی شما کمک میکند.
بازاریابی محتوا و SEO
همانطور که گفتیم اینترنت به بخشی جداییناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است و در کنار آن، روزانه بالغ بر میلیونها گیگابایت به محتوا و دادههای موجود در سطح اینترنت افزوده میشود. این حجم عظیم از محتوایی که روزانه تولید میشود، باعث ایجاد مشکل بزرگی است که گاهی اوقات یافتن محتوای مورد نظر را دشوار میکند.

اینجاست که SEO وارد میشود. با استفاده از بهینهسازی برای موتورهای جستجو یا به اختصار سئو، میتوانید زمانی که افراد به دنبال دغدغههای خود در موتور جستجو هستند، محتوای خود را در بالاترین نتایج موتور جستجو به آنها نشان دهید.
سئو استراتژی بازاریابی است که از بهینهسازی موتور جستجو برای کمک به رتبه بالاتر وبسایت در صفحه نتایج موتور جستجو استفاده میکند. هدف از سئو، ایجاد محتوایی است که توجه خزندههای وب را به خود جلب کند و سپس صفحات را بر اساس فاکتورهای موتور جستجو رتبهبندی کند.
هر چه در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک بیشتری دریافت خواهد کرد. سئو مهمترین جنبه بازاریابی دیجیتال است، زیرا بدون سئو، کسبوکارها را نمیتوان به صورت آنلاین پیدا کرد. درک نحوه استفاده از کلمات کلیدی برای اهداف سئو، از پایههای اصلی سئو است. از این رو بهتر است پیش از اینکه محتوایی ایجاد کنید، تحقیقات کلمات کلیدی را برای آن انجام دهید و کلماتی بیابید که به طور طبیعی با محتوای شما مطابقت دارند و توسط مردم جستجو میشوند تا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشید.
به طور کلی سئو از فاکتورهای بسیار زیادی تشکیل شده که هر چه شما این فاکتورها را بیشتر در محتوای خود ایجاد کنید، شانس شما برای دیده شدن از طریق موتور جستجو بیشتر خواهد شد.
همه ما میدانیم موفقیت یک تجارت آنلاین تا حد زیادی به محتوایی که تولید میکند، بستگی دارد. استراتژی بازاریابی محتوا به بخش بزرگی از توسعه یک برند تبدیل شده و محتوا و بازاریابی محتوایی در آن نقش مهمی دارد. هماکنون تولید محتوا و ایجاد استراتژی مناسب برای آن، حکم مرگ و زندگی یک کسبوکار را دارد و بهتر است پیش از هر تجارت آنلاینی، به فکر ایجاد استراتژی محتوایی مناسب باشید.
سوالات متداول
فرآیند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب و درگیر کردن مخاطبی کاملاً مشخص است که با هدف کمک به رشد کسبوکار از جنبههای مختلف انجام میشود.
1. اینفوگرافیک 2. پستهای وبلاگ 3. پادکست 4. ویدیو 5. کتابهای الکترونیکی 6. پستهای شبکههای اجتماعی 7. مطالعات موردی 8. وبینارها 9. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
1. مخاطبان خود را تعریف کنید 2. نحوه دسترسی به آنها را مشخص کنید 3. با محتوای مورد نظر و نحوه انجام این کار، استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید. 4. آن را بهینهسازی کنید. 5. نظارت و اندازهگیری کنید
هدف از سئو، ایجاد محتوایی است که توجه خزندههای وب را به خود جلب کند و سپس صفحات را بر اساس فاکتورهای موتور جستجو رتبهبندی کند.