در چند سال گذشته، بازاریابی محتوایی یا Content Marketing به یکی از استراتژیهای محبوب برای مشاغل در هر شکل و اندازهای تبدیل شده است. هماکنون حکم مرگوزندگی یک کسبوکار در دنیای دیجیتال، به دست محتوا امضا میشود. بازاریابی محتوا، یک استراتژی بازاریابی است که با هدف ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب، بهدستآوردن و درگیرکردن مخاطب هدف انجام میشود. این شیوۀ بازاریابی، چندین دهه است که وجود دارد و ثابت شده است که به کسبوکارها کمک میکند تا درآمد خود را بهصورت چشمگیری افزایش دهند و اعتبار برند خود را بهبود بخشند. پیشاز اینکه در رابطه با بازاریابی محتوایی حرفی بزنیم، ابتدا اجازه دهید بفهمیم دقیقاً منظور ما از محتوا چیست. با فهمیدن این موضوع، درک کانتنت مارکتینگ برای ما آسانتر خواهد شد. در ادامه با محتواتراپی همراه باشید.
محتوا چیست؟
تعریف محتوا بسیار گسترده است و انواع مختلفی از رسانهها را شامل میشود. اصطلاح محتوا به هر چیزی اطلاق میشود که میتواند بهصورت آنلاین یا بهصورت چاپی و فیزیکی به مخاطب تحویل داده شود و ارزشی برای کاربر نهایی ایجاد کند. این میتواند شامل پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، وبینار، ویدیو، اینفوگرافیک و … باشد. بهعبارتی، میتوان گفت محتوا، سوخت دنیای دیجیتال مارکتینگ است. با استفاده از محتوا، میتوان کسبوکار را از هر جنبهای دگرگون کرد.
4 نوع اساسی محتوا چیست؟
بهطورکلی چهار دسته محتوا وجود دارد:
- محتوای مرجع؛
- محتوای جاذب؛
- محتوای وابسته؛
- محتوای عملگرا.
این چهار سبک محتوا، اغلب با یکدیگر همپوشانی دارند؛ بهعنوانمثال، ممکن است از یک مقاله بهعنوان محتوای جاذب استفاده کنید و سپس در پایان، فراخوانی برای اقدام قرار دهید که بهعنوان محتوای عملگرا کار کند. در این قسمت، ما در مورد این چهار نوع محتوا، تفاوت آنها و نحوۀ کمک آنها به شما در رشد کسبوکار، بحث خواهیم کرد.
محتوای مرجع
محتوای مرجع نوعی محتوای بسیار معتبر است و فراتر از پست وبلاگی یا ویدیوهای پُرزرقوبرق قلمداد میشود. وقتی کسبوکار شما بهعنوان یک مرجع در یک حوزه فعالیت میکند؛ یعنی کاربران و مخاطبین شما برای هرگونه اطلاعاتی که در مورد آن حوزه نیاز دارند، به شما مراجعه میکنند.
یکی از جنبههای مهم ایجاد محتوای مرجع، نشاندادن اقتدار برند شما است. نه اینکه صرفاً بیان کند شما در حوزۀ خود یک متخصص هستید. محتوای مرجع، میتواند اشکال مختلفی داشته باشد. پستهای وبلاگی مرجع، پرسشهای متداول، کتاب الکترونیک و … .
محتوای جاذب یا محتوای جذبکننده
محتوایی که هدف آن جذب خوانندگان است، محتوای جاذب نام دارد. این سبک محتوا، پایه و اساس هر استراتژی محتوایی است. هدف ما از هر محتوایی که در وبلاگ یا شبکۀ اجتماعی خود قرار میدهیم، جذب کاربر است.
بیشتر بخوانید: ویژگیهای محتوای متنی با کیفیت
محتوای وابسته
محتوای وابسته به مخاطبان شما این امکان را میدهد که بدانند شما به همان ارزشهایی اعتقاد دارید که آنها دارند. این ویژگی باعث میشود مشتریان بیشتر خوشحال شوند و مایل به خرید از شما باشند؛ زیرا آنها احساس میکنند ارتباطی میان شما و آنها وجود دارد. گاه، ایدۀ خلق این نوع محتوا توسط مخاطبین شما در میان پرسشهای پرتکرار آنها به چشم شما خواهد خورد.
این نوع محتوا میتواند برای کسبوکارها مفید باشد؛ زیرا ارتباط عاطفی میان مشتری و شرکت ایجاد میکند که به نوبۀ خود، باعث ایجاد اعتماد و وفاداری میشود.
محتوای عملگرا
محتوای عملگرا نوعی محتوا است که هدف اصلی آن، سودآوری است و صرفاً جهت رشد اقتصادی کاربرد دارد. میتوان از آن در کمپینهای بازاریابی، فروش و روابط عمومی استفاده کرد. یک ویدیو، اینفوگرافیک، پست وبلاگ یا صفحۀ فرود، نمونههایی از محتوای عملگرا هستند. محتوای عملگرا اغلب در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود. ایدۀ محتوای عملگرا، بهترین راه برای جذب مخاطبان هدف و تبدیل آنها به مشتری است.
بازاریابی محتوایی چیست؟
به زبان ساده بازاریابی محتوا، فرآیند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب و درگیرکردن مخاطبی کاملاً مشخص است که با هدف کمک به رشد کسبوکار از جنبههای مختلف انجام میشود. این نوع بازاریابی از انواع کانالهای رسانهای استفاده میکند که شامل وبسایت، شبکههای اجتماعی، ویدئو، ایمیل و بسیاری موارد دیگر است.
در ادامه، تعریف بازاریابی محتوایی را به نقل از برخی موسسات معتبر آموزشی میخوانید.
1. انجمن بازاریابی آمریکا (AMA):
بازاریابی محتوایی فرآیندی برای ایجاد، انتشار و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با هدف جذب و حفظ مخاطبانِ مشخص و در نهایت، هدایت آنها بهسمت انجام اقداماتی سودآور است.
2. مؤسسه کورا:
بازاریابی محتوایی یک رویکرد استراتژیک برای خلق و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و جذاب بهمنظور جذب و حفظ مخاطبان هدف و در نهایت، تبدیل آنها به مشتریان وفادار و سودآور است.
3. وبسایت HubSpot:
بازاریابی محتوایی بهمعنای تولید و اشتراکگذاری محتوای ارزشمند و جذاب بهصورت آنلاین است. این محتوا میتواند شامل متن، تصویر، ویدیو، پادکست و … باشد. هدف از بازاریابی محتوایی، جذب و حفظ مخاطبان و در نهایت تبدیل آنها به مشتری است.
4. وبسایت Neil Patel:
بازاریابی محتوایی نوعی از بازاریابی است که بر روی تولید و اشتراک گذاری محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطبان تمرکز دارد. هدف از این کار، جذب و حفظ مخاطبان و در نهایت تبدیل آنها به مشتری است.
5. وبسایت Brian Solis:
بازاریابی محتوایی هنر و علمی است که تمرکز آن بر روی خلق و اشتراک محتوای ارزشمند و جذاب برای مخاطبان است. این محتوا میتواند شامل داستانها، ایدهها، تجربیات و … باشد. هدف از بازاریابی محتوایی، ایجاد تعامل با مخاطبان و در نهایت تبدیل آنها به مشتریان وفادار است.
در ویدیویی که در بالای این صفحه دیدید، علی پوربافرانی در کانال یوتیوب محتواتراپی به شرح ساده و کاربردیِ بازاریابی محتوا پرداخته است. چند مثال کاربردی در این ویدیو ارائه شده است که فرصت بررسی آنها در این متن نبوده است. پیشنهاد میکنیم این ویدیو را با دقت مشاهده کنید.
انواع سبکهای محتوا در بازاریابی محتوایی
افراد بسیاری، با شنیدن عبارت بازاریابی محتوایی، خودبهخود، به پستهای وبلاگ و مقالات موجود در وب، فکر میکنند. بازاریابی محتوا فقط شامل این سبک از محتوا نیست و اینها تنها بخشی از انواع بازاریابی محتوا هستند. در این بخش ما به 10 نمونه از مهمترین سبکهای محتوا که در کانتنت مارکتینگ استفاده میشود، اشاره میکنیم.
1. اینفوگرافیک
باور کنید یا نه، اینفوگرافیکها یکی از پرمخاطبترین انواع محتوا در جهان هستند. چرا؟ چون آنها بسیار بصری هستند و کاربران بهآسانی با آنها تعامل برقرار میکند. اینفوگرافیکها اساساً نمایشهای بصری دادهها هستند که در قالبی جذابتر از نسخههای متنی معمول ارائه میشوند.
دستیابی به عمق اطلاعات در متن میتواند چالشبرانگیز باشد؛ اما اینفوگرافیک قانعکننده، میتواند برای کاربران جذابتر باشد تا بهتر به عمق محتوا پی ببرند. اگر مشتریان را در بالای قیف هدف قرار میدهید، ایجاد اینفوگرافیک میتواند به هدایت آنها به سایت شما کمک کند. علاوهبراین، ارزشی که ارائه میدهید میتواند بازدیدکنندگانی را که برای اولین بار بازدید میکنند، به مشتریان بلندمدت تبدیل کند.
2. پستهای وبلاگ
شاید غالبترین شکل محتوا در وب، پستهای وبلاگ و مقالهها باشند که ما آن را بیشتر بهعنوان محتوای متنی میشناسیم. محتوای متنی مناسب میتواند ترافیک ارگانیک زیادی را به سایت شما هدایت کند و در عین حال، مشتریان را در مورد محصولات، نام تجاری و تخصص شما در این زمینه آگاه کند.
محتوای متنی به برندها این امکان را میدهد تا با پاسخگویی به سؤالات و دغدغۀ کاربران، ترافیکی کاملاً هدفمند ایجاد کنند. علاوهبراین، بخش وبلاگ در وبسایتهای مختلف، فرصتهای طلایی برای بهینهسازی کلمات کلیدی مطابق با جستوجوی کاربران و بهدستآوردن لینکهای ورودی هستند که بهطرز چشمگیری به سئو و رشد ترافیک کمک میکنند.
طبق آخرین تحقیقات HubSpot، مشاغلی که بهطور خاص از وبلاگها در بازاریابی محتوا استفاده میکنند، 13 برابر بیشتر احتمال دارد بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند. همچنین تولید این محتوا نسبت به محتواهای دیگر نسبتاً آسانتر است و از این رو، هر شرکت یا سازمانی میتواند برای وبسایت خود وبلاگی راهاندازی کند و به بازاریابی محتوایی بپردازد. پستهای وبلاگ اغلب برای هدایت ترافیک ارگانیک با ایجاد محتوای مرتبط با جستجوهای رایج مخاطبان استفاده میشوند.
3. پادکست
پادکستها بهعنوان نسخههای صوتی پستهای وبلاگ معروف هستند. تفاوت اصلی آنها با پستهای وبلاگ این است که آنها اغلب طولانیتر و دقیقتر هستند. آنها همچنین به شما این فرصت را میدهند که شخصیت خود را به شیوهای صمیمیتر و واقعیتر نشان دهید.
بهطور متوسط، هر پادکست بین 10 دقیقه تا بیش از دو ساعت طول میکشد و هماکنون به یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی محتوا تبدیل شده است. در حالت ایدهآل، یک پادکست باید سرگرمکننده و همچنین آموزنده باشد تا کاربر قانع شود به آن گوش دهد.
4. ویدیو
مهمترین نوع محتوا در بازاریابی محتوا، ویدیو است. امروزه برای ویدیو مارکتینگ، پلتفرمهای محبوب و مشهوری مانند یوتیوب وجود دارد که به بستری مناسب برای تبلیغکنندگان تبدیل شده است.
یک ویدیو، شما را در کانون توجه مخاطبان قرار میدهد و تأثیرگذاری آن نسبت به سایر سبکهای محتوا بیشتر است. به عبارت ساده، محتوای ویدیویی، هر نوع ویدیویی است که یک برند در بازاریابی یا تبلیغات در هر کانالی استفاده میکند. این، ابزار بسیار قدرتمندی است که توانایی دگرگونکردن کسبوکار شما را دارد.
سهولت استفاده و در دسترس بودن ویدیو در چند سال گذشته، آن را به صورت محتوایی ضروری برای مشاغل در هر شکل و اندازه تبدیل کرده است. مارک زاکربرگ مدیرعامل فیسبوک معتقد است: بیشتر محتوای آنلاین در آینده نزدیک ویدیو خواهد بود. ویدیو در قالبهای مختلفی در خدمت بازاریابی محتوا است از جمله:
- ویدیوی کوتاه؛
- ویدیوی آموزشی؛
- ویدیوی زنده؛
- و … .
محتوای ویدیویی با کیفیت بالا، آیندۀ بازاریابی است. هماکنون بازاریابی ویدئویی به بخشی ضروری از استراتژی بازاریابی هر شرکت تبدیل شده است؛ زیرا راه جدیدی را برای شرکتها بهمنظور انجام تجارت با مشتریان خود فراهم میکند. این نوع بازاریابی محتوا، محبوبترین شکل محتوا در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی است. فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و یوتیوب، مهمترین پلتفرمهایی هستند که از این قالب محتوا بهعنوان ستون بازاریابی خود استفاده میکنند.
5. کتابهای الکترونیکی
در برخی از حوزهها، مردم محتوای طولانی را دوست دارند؛ زیرا مجبور نیستند در منابع متعددی، بهدنبال اطلاعات باشند. اینجا است که کتابهای الکترونیکی بهعنوان محتوایی ایدئال وارد صحنه میشوند. کتابهای الکترونیکی معمولاً در قالب فایلهای پیدیاف و … تولید میشوند و در اختیار کاربران قرار میگیرند. این کتابها حول یک موضوع مشخص نوشته میشوند و میتوان از آنها بهعنوان محتوای مرجع استفاده کرد.
کتابهای الکترونیکی میتوانند رتبهبندی شما را برای کلمات کلیدی افزایش دهند و همچنین اطلاعات سرنخ را جمعآوری کنند و بینش ارزشمندی را برای خوانندگان فراهم کنند.
6. پستهای شبکههای اجتماعی
شکی وجود ندارد هر کسبوکاری باید در بعضی ظرفیتها از رسانههای اجتماعی استفاده کند؛ اما استفاده از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی، بهعنوان تنها شبکۀ توزیع محتوا کافی نیست. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی اساساً به موتورهای جستوجوی متمرکز بر برند تبدیل میشوند. مطالعات نشان میدهد 40% مصرفکنندگان، از یک شبکۀ اجتماعی برای تحقیق در مورد خدمات و محصولات جدید استفاده میکنند. علاوهبراین، مصرفکنندگان بیشتر از برندهایی خرید میکنند که در شبکههای اجتماعی خود فعال هستند و با مخاطب خود تعامل دارند.
امروزه بسیاری از کانالهای شبکههای اجتماعی، ویژگیهای جدیدی را منتشر کردهاند که کسبوکارها میتوانند از آنها برای تعامل بیشتر با فالوورهای خود و سرعتبخشیدن به چرخۀ فروش، استفاده کنند. بهعنوانمثال، در اینستاگرام میتوانید استوری ایجاد کنید یا لایو زنده را با بینندگان خود به اشتراک بگذارید. حتی میتوانید ابزارهایی مانند نظرسنجی یا پرسش و پاسخ ارسالی را برای تعاملیترکردن کارها بگنجانید.
همچنین پلتفرمهای شبکه اجتماعی، خرید مستقیم محصولات برای مشتریان را از طریق پستها، آسانتر از همیشه میکنند. اینستاگرام اکنون به برندها اجازه میدهد لینک مستقیم محصول را در پستهای منتشرشده و همچنین در استوریهای خود قرار دهند.
7. مطالعات موردی
مطالعات موردی اغلب توجه عموم را به خود جلب میکنند؛ زیرا موفقیت شگفتانگیز یک فرد را برجسته میکنند. آنها ذاتاً انگیزهبخش و نشاطآور هستند و میتوانند برای کسبوکار شما نیز موفقیتآمیز باشند. مطالعات موردی، داستانهای موفقیتآمیزی هستند که قدرت شرکت شما و خدمات آن را نشان میدهند. آنها بر خریداران B2B بسیار تأثیرگذار هستند. 79% از مشتریان، مطالعات موردی را بر هر نوع بازاریابی محتوا ترجیح میدهند؛ زیرا به آنها کمک میکند تصمیم خرید آگاهانهتری بگیرند.
ایجاد این محتوا، زمانبر است و شما باید با مشتریان فعلی و قبلی ارتباط برقرار کنید تا مطمئن شوید با ایجاد یک مطالعه موردی در مورد آنها موافق هستند. همچنین برای اثبات این نتایج، به دادههای مشخصی نیاز خواهید داشت.
8. وبینارها
اگر میخواهید بدون تماس یا اقدام خاصی با مخاطبان خود بهصورت صمیمی ارتباط برقرار کنید، یک وبینار برگزار کنید. در وبینار میتوانید همزمان با دهها یا حتی صدها نفر صحبت کنید. وبینارها در دو نوع وجود دارند:
- زنده؛
- از پیش ضبط شده.
هر دو وبینار زنده و از پیش ضبطشده، مزایای مشابهی را نسبت به ویدیوهای سنتی ارائه میدهند؛ اما تعامل در آنها بسیار بالاتر از ویدیوهای سنتی است. وبینارها ارزش زیادی را ارائه میدهند؛ زیرا به میزبان اجازه میدهند با شرکتکنندگان ارتباط برقرار کند و این تعامل به برند شما اعتبار خواهد بخشید.
9. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ
اگر کسبوکار شما بهطور مداوم محصولات، بهروزرسانیها یا اطلاعات جدیدی برای به اشتراکگذاشتن با خوانندگان دارد، یک کمپین بازاریابی ایمیلی، معمولاً بهترین ابزار برای این هدف است. بازاریابی ایمیلی، برقراری ارتباط با مخاطب از طریق پیامهای پست الکترونیکی (ایمیل) است. پیامهای ایمیل معمولاً دارای هدف تجاری هستند؛ اما برای آموزش و اطلاعرسانی به گیرنده در مورد موضوعات مورد علاقه نیز استفاده میشوند.
به زبان ساده، بازاریابی ایمیلی فرآیند استفاده از ایمیل بهعنوان کانال فروش است. برای انجام این کار، باید یک لیست ایمیل از افرادی داشته باشید که داوطلبانه برای دریافت پیامهای شما ثبتنام کردهاند.
10. ابزار
ایجاد آخرین نوع محتوا، یعنی ابزارهای آنلاین و آفلاین در مقایسه با سایرین نسبتاً دشوار است؛ اما میتواند نتایج شگفتانگیزی نیز به همراه داشته باشد. هماکنون در سطح وب ابزارهای بسیاری وجود دارند که مورد استقبال کاربران بسیاری قرار گرفتهاند. از این ابزارها میتوان به دو منظور استفاده کرد:
- فروش ابزار؛
- فروش تبلیغات از طریق ابزار.
از نمونههای بارز این ابزارها میتوان به وبسایتهای فشردهسازی عکس اشاره کرد که هماکنون بهوفور از آنها در سطح وب استفاده میشود.
جایگاه بازاریابی محتوایی در دنیای بازاریابی
بازاریابی محتوایی (Content Marketing) در دنیای بازاریابی امروزه یک نقش بسیار حیاتی و برجسته دارد. این استراتژی با تأکید بر ایجاد و انتشار محتواهای ارزشمند و جذاب، تلاش دارد تا نهتنها مشتریان را جذب کند، بلکه با ارتقاء ارتباطات و ایجاد ارزش برای آنها، نقشهراهی برای موفقیت بلندمدت بنیان نهد. در ادامه، به 2 دستهبندی عمده در دنیای مارکتینگ پرداختهایم و از بازاریابی درونگرا و برونگرا برای شما گفتهایم و سپس از جایگاه بازاریابی محتوا در این ساختار سخن گفتهایم.
بازاریابی درونگرا با Inbound Marketing
بازاریابی، دنیای جذاب و پرچالش جذب مشتری است. در این میان، دو استراتژی کلیدی به نام بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا وجود دارند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.
بازاریابی درونگرا یا “Inbound Marketing” یک استراتژی بازاریابی است که در آن، تلاش برای جذب و جلب مخاطبان، افراد یا مشتریان بهصورت طبیعی و ارائه محتوای ارزشمند و جذاب در ابتدای مراحل فرآیند خرید قرار دارد. در این رویکرد افراد، بیشتر از طریق محتوای تأثیرگذار و مفید بهسمت برند یا محصول جذب میشوند؛ بنابراین این روش، بهجای تکنیکهای تبلیغاتی فوری، از استراتژیهای جذب و تعامل به شمار میرود.
اصول کلیدی بازاریابی درونگرا عبارتند از:
- تولید محتوا:
ایجاد محتوای مفید و جذاب برای جذب مخاطبان و افزایش شناخت نام برند. - بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO):
بهبود قابلیت اطلاعرسانی و دیدهشدن محتوا در نتایج موتورهای جستجو. - استفاده از رسانههای اجتماعی:
به اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی برای افزایش دسترسی و تعامل با مخاطبان. - آموزش و ارتقاء اطلاعات:
ارائه اطلاعات و آموزشهای مرتبط با نیازها و مشکلات مخاطبان بهصورت مستقیم. - ایجاد و نگهداری ارتباطات:
برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان از طریق ارائه پاسخها و حل مشکلات. - تشویق تعامل:
ایجاد فرصتهایی برای تعامل مخاطبان با محتوا و برند. - مدیریت چرخۀ زندگی مشتری:
پیگیری و مدیریت تعاملات با مشتریان از ابتدا تا پایان فرایند خرید.
بهطورکلی، بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing بهسمت جذب مشتریان با ارائه ارزش و حل مسائل مخاطبان حرکت میکند و بهجای رویکردهای تبلیغاتی سنتی، تمرکز خود را بر ایجاد ارتباطات معنادار و تعامل با مخاطبان میگذارد.
در بازاریابی درونگرا:
- مشتریان را با محتوای جذاب و مفید بهسمت خود جذب میکند؛
- اعتماد و ارتباط با مشتریان را تقویت میکند؛
- مقرون به صرفهتر از بازاریابی برونگرا است.
مثال:
- تولید محتوای آموزشی در وبلاگ یا شبکههای اجتماعی؛
- ایجاد اینفوگرافیکهای جذاب؛
- تولید ویدیوهای مفید.
بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing
بازاریابی خروجی یا “Outbound Marketing” نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن توجه به فعالیتهای تبلیغاتی و ارتباطات فوری با مخاطبان برای جذب توجه و تبلیغ محصول یا خدمات و فراهمآوردن فروش است. در این رویکرد، تبلیغات و اطلاعرسانی بهصورت فعال و بیشتر بهشکل پوشش گسترده انجام میشود و تلاش میشود مخاطبان بهسمت خرید یا اقدام سریعتر هدایت شوند.
اصول کلیدی بازاریابی خروجی عبارتند از:
- تبلیغات تلویزیونی و رادیویی:
انجام تبلیغات در رسانههای گوناگون بهصورت تصویری و صوتی. - تبلیغات چاپی:
استفاده از متدهای تبلیغاتی مثل آگهیهای چاپی در روزنامهها، مجلات و بروشورها. - تبلیغات تلفنی:
تماس تلفنی مستقیم با مخاطبان بهمنظور اطلاعرسانی و ترویج محصول یا خدمات. - تبلیغات پیامکی:
ارسال پیامهای متنی تبلیغاتی به شمارههای تلفن همراه. - تبلیغات ایمیلی:
ارسال ایمیلهای تبلیغاتی به لیست ایمیلهای هدف. - تبلیغات از طریق پلتفرمهای دیجیتال:
استفاده از تبلیغات در اینترنت و رسانههای اجتماعی بهمنظور جلب توجه مخاطبان. - نمایشگاهها و رویدادهای تبلیغاتی:
شرکت در نمایشگاهها و رویدادهای صنعتی جهت معرفی محصولات و خدمات.
بازاریابی خروجی بیشتر بهمنظور ارتقاء فوری و فعالیتهای تبلیغاتی سریع متمرکز است و بهجای جذب مخاطبان از طریق محتوای ارزشمند، توجه خود را به تبلیغات فوری و پیامهای اختصاصی متمرکز میکند.
در بازاریابی برونگرا:
- مشتریان را با تبلیغات مستقیم جذب میکند.
- سریعتر به مخاطبان وسیع میرسد.
- هزینۀ بالاتری نسبت به بازاریابی درونگرا دارد.
مثال:
- تبلیغات در تلویزیون، رادیو، مطبوعات و بیلبورد؛
- ارسال ایمیل های تبلیغاتی؛
- شرکت در نمایشگاهها.
انتخاب بین بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا به اهداف بازاریابی، بودجه و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. بهترین استراتژی، ترکیبی از هر دو روش است. نکاتی برای انتخاب استراتژی مناسب:
- اهداف بازاریابی خود را مشخص کنید؛
- بودجه خود را تعیین کنید؛
- مخاطبان خود را بشناسید؛
- نوع کسب و کار خود را در نظر بگیرید.
با انتخاب استراتژی مناسب و اجرای اصولی آن، میتوانید به موفقیت در بازاریابی و جذب مشتریان جدید دست پیدا کنید.
بازاریابی محتوایی زیر مجموعه بازاریابی درونگراست یا برونگرا؟
بازاریابی محتوایی معمولاً بهعنوان یک زیرمجموعه از بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) محسوب میشود. در بازاریابی محتوایی، تمرکز اصلی بر تولید و انتشار محتواهای ارزشمند و جذاب است تا مخاطبان را بهسمت برند یا محصول هدایت کند. این استراتژی بهجای تبلیغات فوری، از ارتباطات مفید و تعامل با مخاطبان برای جذب توجه و ایجاد ارتباط مثبت استفاده میکند.
بازاریابی درونگرا بیشتر به جلب توجه و جذب مشتریان از طریق ارائه محتوای ارزشمند تمرکز دارد و از فرآیندهای مخاطبمحور بهره میبرد. این بهمعنای ایجاد ارتباطات مستقیم با مخاطبان و استفاده از محتوا برای ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر با آنها است.
- تمرکز بر جذب مخاطب: بازاریابی محتوایی بهجای تبلیغات مستقیم، بر جذب مخاطبان با ارائه محتوای جذاب و مفید تمرکز دارد.
- ایجاد تعامل: هدف از بازاریابی محتوایی ایجاد تعامل با مخاطبان و ایجاد رابطۀ معنادار با آنها است.
- ارائه ارزش: در بازاریابی محتوایی، تمرکز بر ارائه ارزش به مخاطبان از طریق محتوای باکیفیت و مفید است.
تمام این موارد اصول کلیدی بازاریابی درونگرا هستند. البته، بازاریابی محتوایی میتواند در کنار بازاریابی برونگرا نیز استفاده شود.
مثال: یک شرکت میتواند محتوای آموزشی در وبلاگ خود تولید کند (بازاریابی درونگرا) و همزمان تبلیغات محتوای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارد (بازاریابی برونگرا).
بهطورکلی، بازاریابی محتوایی بهعنوان یک ابزار قدرتمند در بازاریابی درونگرا شناخته میشود.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
راهی عالی برای مؤثرترکردن بازاریابی محتوای شما، استفاده از استراتژی مدرن و برنامهریزی شده است. استراتژی بازاریابی محتوا در مورد بهینهسازی و نوآوری مستمر محتوا است. هدف استراتژی بازاریابی محتوای دیجیتال این است که به توسعه و بهکارگیری استراتژیهای جدید ادامه دهید تا زمانی که مخاطبان شما، به اوج تعامل خود دست یابند.
مهمترین بخش استراتژی بازاریابی محتوا، درک مخاطبان هدف شما است. مهم است بدانید برای چه کسی محتوا تولید میکنید. این کار به شما کمک میکند محتوای جذابی ایجاد کنید که برای آنها ارزشمند باشد. بهمنظور ایجاد استراتژی بازاریابی محتوای موفق، برای بازاریابان مهم است بتوانند سه مؤلفۀ اصلی بازاریابی محتوا، یعنی قابلیت اعتماد، اقتدار و اعتبار را که به آن مثلث بازاریابی محتوا میگویند، در استراتژی خود متعادل کنند.
گامهای استراتژی بازاریابی محتوا
بهطورکلی بهکارگیری مراحلی که در ادامه بیان میشود، در استراتژی کانتنت مارکتینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.
- مخاطبان خود را تعریف کنید: مشتری هدف شما کیست؟ چه نوع محتوایی را دوست دارد؟
- نحوه دسترسی به آنها را مشخص کنید: (استراتژی رسانههای اجتماعی، سئو، بازاریابی محتوا و…).
- برای دستیابی به مخاطبان هدف خود با محتوای مورد نظر و نحوه انجام این کار، استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید.
- بهینهسازی استراتژی بازاریابی محتوایی: و در صورت لزوم آن را توسعه دهید.
- نظارت و اندازهگیری استراتژی بازاریابی محتوای: باید ببینید که استراتژی شما چقدر خوب عمل میکند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کنید.
- مراحل 3 تا 6 را تکرار کنید (در صورت لزوم).
ایجاد اعتماد و موفقیت در طولانیمدت، نیازمند محتوای قوی و باکیفیت است. ایجاد برندی قوی، پایه و اساس موفقیت است.
مزایای بازاریابی محتوا چیست؟
- افزایش دید آنلاین شرکت شما و افزایش آگاهی از برند: هنگامی که مردم برای اطلاعاتی که شما در آن حوزه کار میکنید دغدغههای خود را جستوجو میکنند، احتمالاً وبسایت یا وبلاگ شما را پیدا میکنند که این امر هم ترافیک بیشتری را برای شما ایجاد میکند و هم شما را بهعنوان شرکت متخصص و معتبر در دید کاربر، جلوه میدهد.
- افزایش وفاداری مشتریان: آنها به احتمال زیاد به برند شما اعتماد خواهند کرد؛ زیرا همانطور که گفتیم آنها متقاعد شدهاند شما منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی هستید.
- برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه: در اصل، بازاریابی محتوا، راهی مؤثر برای ایجاد وفاداری مشتری و همچنین ایجاد درآمد است. بازاریابی محتوا میتواند به شما کمک کند حضور قوی و آنلاین داشته باشید و روابط خود را با مشتریان توسعه دهید که این کار به رشد تصاعدی شما کمک میکند.
معایب و دردسرهای بازاریابی محتوایی
با وجود مزایای بسیاری که بازاریابی محتوا دارد؛ ولی معایبی نیز وجود دارد. برخی از معایب بازاریابی محتوا عبارتاند از:
- نیاز به زمان و تلاش:
تولید محتوای باکیفیت و مفید زمان و تلاش زیادی را میطلبد و برخی شرکتها ممکن است نتوانند بهطور فوری نتایج را مشاهده کنند. - پیچیدگی در اندازهگیری بازده:
اندازهگیری دقیق تأثیر بازاریابی محتوا، ممکن است بهدلیل پیچیدگی در پیگیری مشارکت و تعاملات مخاطبان، چالشبرانگیز باشد. - نیاز به مهارتهای متنوع:
تولید محتوای متنوع و جذاب نیاز به مهارتهای گوناگونی از جمله نگارش، تدوین تصاویر و تولید ویدئو دارد که ممکن است برخی شرکتها را با چالش مواجه کند. - رقابت شدید:
با توجه به افزایش استفاده از بازاریابی محتوا، رقابت در فضای آنلاین بسیار شدید است و بهدلیل حجم بالای محتوا، برخی ممکن است دسترسی به مخاطبان را دشوار بیابند. - تغییرات الگوریتمها:
تغییرات الگوریتمهای موتورهای جستوجو و شبکههای اجتماعی میتواند تأثیر مستقیمی بر دیدهشدن محتوا و نتایج حاصل از بازاریابی محتوا داشته باشد. - نیاز به سرمایهگذاری مالی:
برخی از استراتژیهای بازاریابی محتوا، نیازمند سرمایهگذاری مالی هستند و برخی از شرکتها ممکن است نتوانند این هزینهها را تحمل کنند. - نیاز به توانایی تولید محتوای بهروز:
توانائی تولید محتوای بهروز و همگام با تغییرات مخاطبان و بازار یک چالش مداوم است.
هر کسبوکار باید با توجه به شرایط و موقعیت خود، مزایا و معایب بازاریابی محتوا را ارزیابی کند و بهینهسازی استراتژیهای خود را انجام دهد.
بازاریابی محتوا و SEO
همانطور که گفتیم اینترنت به بخشی جداییناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است و در کنار آن، روزانه بالغ بر میلیونها گیگابایت به محتوا و دادههای موجود در سطح اینترنت افزوده میشود. این حجم عظیم از محتوایی که روزانه تولید میشود، باعث ایجاد مشکل بزرگی است که گاهی اوقات یافتن محتوای مورد نظر را دشوار میکند.
اینجا است که SEO وارد میشود. با استفاده از بهینهسازی برای موتورهای جستوجو یا به اختصار سئو، میتوانید زمانی که افراد بهدنبال دغدغههای خود در موتورهای جستجو هستند، محتوای خود را در بالاترین نتایج موتورهای جستوجو به آنها نشان دهید.
سئو استراتژی بازاریابی است که از بهینهسازی موتور جستجو برای کمک به رتبۀ بالاتر وبسایت در صفحه نتایج موتور جستوجو استفاده میکند. هدف از سئو، ایجاد محتوایی است که توجه خزندههای وب را به خود جلب کند و سپس صفحات را براساس فاکتورهای موتورهای جستوجو رتبهبندی کند.
هرچه در موتورهای جستوجو رتبه بالاتری داشته باشید، ترافیک بیشتری دریافت خواهد کرد. سئو مهمترین جنبۀ بازاریابی دیجیتال است؛ زیرا بدون سئو، کسبوکارها را نمیتوان بهصورت آنلاین پیدا کرد. درک نحوۀ استفاده از کلمات کلیدی برای اهداف سئو، از پایههای اصلی سئو است. از این رو، بهتر است پیش از اینکه محتوایی ایجاد کنید، تحقیقات کلمات کلیدی را برای آن انجام دهید و کلماتی بیابید که بهطور طبیعی با محتوای شما مطابقت دارند و توسط مردم جستوجو میشوند تا در صفحات نتایج موتور جستوجو (SERP) رتبۀ بالاتری داشته باشید.
بهطورکلی، سئو از فاکتورهای بسیار زیادی تشکیل شده است که هرچه شما این فاکتورها را بیشتر در محتوای خود ایجاد کنید، شانس شما برای دیدهشدن از طریق موتور جستوجو بیشتر خواهد شد.
همۀ ما میدانیم موفقیت یک تجارت آنلاین، تا حد زیادی به محتوایی که تولید میکند، بستگی دارد. استراتژی بازاریابی محتوا به بخش بزرگی از توسعه یک برند تبدیل شده و محتوا و بازاریابی محتوایی در آن نقش مهمی دارد. هماکنون تولید محتوا و ایجاد استراتژی مناسب برای آن، حکم مرگوزندگی یک کسبوکار را دارد و بهتر است پیش از هر تجارت آنلاینی، بهفکر ایجاد استراتژی محتوایی مناسب باشید.
پرسش و پاسخ:
بازاریابی محتوایی چیست؟
فرآیند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب و درگیرکردن مخاطبی کاملاً مشخص است، با هدف کمک به رشد کسبوکار از جنبههای مختلف انجام میشود.
انواع بازاریابی محتوایی چیست؟
1. اینفوگرافیک 2. پستهای وبلاگ 3. پادکست 4. ویدیو 5. کتابهای الکترونیکی 6. پستهای شبکههای اجتماعی 7. مطالعات موردی 8. وبینارها 9. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ.
استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟
1. مخاطبان خود را تعریف کنید 2. نحوۀ دسترسی به آنها را مشخص کنید 3. با محتوای مورد نظر و نحوۀ انجام این کار، استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کنید. 4. آن را بهینهسازی کنید. 5. نظارت و اندازهگیری کنید.
ارتباط بازاریابی محتوا و SEO چیست؟
هدف از سئو، ایجاد محتوایی است که توجه خزندههای وب را به خود جلب کند و سپس صفحات را براساس فاکتورهای موتور جستوجو رتبهبندی کند.