ویژگی محتوای متنی با کیفیت

ویژگی محتوای متنی با کیفیت: 8 گام اصلی در تولید محتوای خوب

نوشتن و خلق محتوای با کیفیت، ستون فقرات موفقیت در بازاریابی محتوایی است. یک محتوای متنی با کیفیت و مناسب، به شما و تیم همکارتان کمک می‌کند مخاطبانتان را بیابید، آن‌ها را درگیر داستان کنید و در نهایت، کسب‌وکارتان را توسعه بخشید. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی همه ویژگی محتوای متنی با کیفیت بپردازیم و آن‌ها را مورد بررسی‌ قرار دهیم. خلق یک محتوای متنی غنی و مفید، چیزی فراتر از تسلط بر واژه‌های آن‌چنانی است.

یک افسانه اشتباه در حوزه تولید محتوا وجود دارد که می‌گوید، برای تبدیل شدن به نویسنده خوب باید دایره لغات کاملی داشت. این کافی نیست! برای خلق یک محتوای جذاب، باید یک‌سری فاکتور مهم در نظر داشته باشید. شما به عنوان نویسنده محتوا بیش از اینکه به دایره لغات نیاز داشته باشید، به قوانین دستور زبان، تسلط بر لحن، دانش و تجربه کافی نیاز دارید. در این مقاله، نکاتی را برای خلق محتوای با کیفیت جمع‌آوری کرده‌ایم در ادامه با محتواتراپی همراه شوید.

محتوای متنی دقیقاً چیست؟

پیش از آن‌که بخواهیم به ویژگی محتوای متنی با کیفیت اشاره داشته باشیم، باید بدانیم محتوای متنی دقیقاً چیست. خلق یا تولید محتوای متنی، فرایندی است که با نوشتن مقاله، کپشن، متن و هر چیز خواندنی، به موفقیت در بازاریابی دیجیتال منجر می‌شود. این فرایند معمولاً برای توسعه کسب‌وکار وب‌سایت‌های مختلف، رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، سایت‌های تجاری، وبلاگ‌ها و سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محتوای متنی با کیفیت، ستون فقرات موفقیت در بازاریابی دیجیتال است.
محتوای متنی با کیفیت، ستون فقرات موفقیت در بازاریابی دیجیتال است.

به طور کلی، محتوا می‌تواند شامل متن، تصویر، صدا یا ویدئو باشد. در میان انواع مختلف محتوا، محتوای متنی بیشتر از بقیه مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد؛ چرا که مستقیماً با آگاهی آن‌ها در ارتباط است و می‌تواند آن‌ها را به سوی خرید کالا یا استفاده از خدمات سوق دهد.

محتوای متنی با کیفیت به کسب‌وکارها کمک می‌کند رشد کنند. بسیاری از متخصصین، آن را به عنوان سرنخ تلقی می‌کنند که باعث جذب مخاطبان و ایجاد ارتباط مثبت می‌شود. شناسایی ویژگی محتوای متنی با کیفیت به شما کمک خواهد کرد با سرمشق قرار دادن آن‌ها در مسیر درستی قدم بردارید..

محتوای متنی با کیفیت چیست؟

برای این‌که بتوان در مورد ویژگی محتوای متنی با کیفیت به اطلاعات مناسبی رسید، باید در ابتدا تعریفی درست از محتوای با کیفیت داشت. اساساً هر محتوایی که بتواند مخاطب را درگیر کند، با کیفیت است؛ اما این تعریف، تعریفی مبهم و بسیار خلاصه‌شده است. در اصل، هر محتوای با کیفیت باید سرگرم‌کننده، مفید، اصولی و در راستای اهداف تجاری برند یا کسب‌وکار مورد نظر باشد؛ مثلاً اگر قرار است یک محتوای متنی در مورد تبلیغ یک بستنی نوشته شود، باید تمام فاکتورهایی که ذکر شدند، رعایت شوند.

با توجه به این‌که فضای رقابتی در همه کسب‌وکارها بسیار شدید است، باید با استفاده از چاشنی کیفیت بر رقبا چیره شد. مهم‌ترین نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که با اشتیاق کامل در مورد موضوع مورد نظرتان بنویسید. اشتیاق از جمله ویژگی محتوای متنی با کیفیت محسوب می‌شود و باعث خواهد شد تا مخاطب حس کند شما به او اهمیت می‌دهید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوایی چیست؟

چرا محتوای متنی با کیفیت مهم است؟

محتوای با کیفیت، فارغ از نوع آن، تقریباً در همه زمینه‌ها می‌تواند به عنوان پُل پیروزی در بازاریابی محتوایی تلقی شود. اگر محتوای متنی شما بر اساس اصول سئو (SEO) و همچنین اصول نگارشی صحیح خلق شده باشد، می‌تواند در دنیای موتورهای جست‌وجوگر پیروز شود. تقریباً همه صاحبان کسب‌وکار به خوبی می‌دانند محتوای با کیفیت چقدر ارزشمند است و به همین دلیل، در پی استخدام نویسنده‌ای خوب برای انجام این کار هستند. اگر شما هم جزو همین گروه از کسب‌وکارها هستید، مشاوران تیم محتواتراپی همراه شما خواهند بود، تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

محتوای متنی با کیفیت در همه زمینه‌ها می‌تواند به عنوان پُل پیروزی در بازاریابی دیجیتال تلقی شود.
محتوای متنی با کیفیت در همه زمینه‌ها می‌تواند به عنوان پُل پیروزی در بازاریابی دیجیتال تلقی شود.

اینترنت، مکانی بسیار شلوغ و رقابتی است که پیروزی در میدان آن سخت به نظر می‌رسد؛ اما جالب است بدانید استفاده از فاکتورهایی که می‌توانند به افزایش کیفیت محتوا منجر شوند، این سختی را هموار خواهند کرد. در حالی که ما در مورد محتوای خوب به بحث نشسته‌ایم، دستیابی به محتوای عالی می‌تواند باعث پیروزی مطلق شما شود. ما در ادامه این مقاله به معرفی ویژگی محتوای متنی با کیفیت خواهیم پرداخت تا هیچ دغدغه‌ای در این مورد نداشته باشید.

ویژگی محتوای متنی با کیفیت

نویسندگانی که در حوزه تولید محتوای متنی فعالیت می‌کنند، همه ابزار مورد نیاز را دارند؛ از واژه‌سازی صحیح و اصولی گرفته تا مدیریت موضوع سئو (SEO) و رعایت کردن اصول بازاریابی دیجیتال. نویسندگان موفق معمولاً محتواهایی خلق می‌کنند که هم برای مخاطب و هم برای ابزارهای جست‌وجوگر گوگل جذاب هستند.

همان‌طور که یک متن یا نوشته خوب دارای یک‌سری ویژگی است، یک محتوای متنی خوب که در راستای بازاریابی دیجیتال نوشته شده هم دارای خصوصیات خاص خود است. ما در ادامه این بخش از مقاله قصد داریم به همه 8 ویژگی محتوای با کیفیت اشاره‌ای داشته باشیم.

1. مخاطب‌محور بودن

پس از این‌که موضوع و حیطه فعالیت خود را به خوبی شناختید، میان مخاطبان خود بچرخید و در مورد سلایق آن‌ها اطلاعات کافی به دست آورید؛ چرا که تمرکز اصلی موتور جست‌وجوگر گوگل، راضی نگه‌داشتن مخاطبان و جست‌وجوگران از جانب شماست.

محتوا باید خواسته‌ها و نیازهای مخاطبتان را مورد نظر گیرد و در راستای آن‌ها نوشته شود.
محتوا باید خواسته‌ها و نیازهای مخاطبتان را مورد نظر گیرد و در راستای آن‌ها نوشته شود.

هر قدر مخاطبان بیشتری جذب مطالب شما شوند، مقام شما در رتبه‌بندی گوگل افزایش خواهد یافت. بنابراین، اگر با استفاده از محتوای خود به مخاطبینتان اطلاعات می‌دهید، مطمئن شوید متن آن مخاطب‌محور و کاربردی است.

منظور از مخاطب‌محور بودن، مفید و مرتبط بودن است؛ یعنی خواسته‌ها و نیازهای مخاطبتان را مورد نظر قرار دهید و در راستای آن‌ها بنویسید. زمانی که بتوانید در راستای رفع نیاز مخاطب بنویسید و او هم بتواند از آن‌ها استفاده کند، رابطه‌ای سالم و سودمند به وجود خواهد آمد.

2. پویایی و انعطاف از ویژگی محتوای متنی با کیفیت

بهترین نویسندگان، آن‌هایی هستند که بر طیف وسیعی از سبک‌های نوشتاری تسلط دارند و می‌توانند در هر زمینه‌ای و با هر لحنی بنویسند. از جمله ویژگی محتوای متنی با کیفیت این است که می‌توان پویایی را در آن یافت و این، هنری است که هنرمند حرفه‌ای آن را خلق می‌کند.

بهترین نویسندگان، آن‌هایی هستند که بر طیف وسیعی از سبک‌های نوشتاری تسلط دارند.
بهترین نویسندگان، آن‌هایی هستند که بر طیف وسیعی از سبک‌های نوشتاری تسلط دارند.

محتوای متنی فقط به مقاله و ترجمه متون مختلف محدود نمی‌شود. از این بابت، اشکال مختلف محتوای متنی دارای ویژگی‌های خاص خودشان هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • محتوای متنی اخبار: دارای پاراگراف‌های کوتاه و مختصر هستند و داستان‌های مختلف را به صورت خلاصه‌شده روایت می‌کنند.
  • وبلاگ‌نویسی: دوستانه و با لحنی نه‌چندان جدی و منعطف نوشته می‌شود.
  • متون پژوهشی: حاوی اطلاعات دقیق و لحنی جدی هستند که بر اساس تحقیقات مختلف نگارش می‌شوند.
  • تبلیغات و محصول‌نویسی: مختصر و جذاب هستند. به طور کلی، این نوع متون باید آن‌قدر منعطف باشند که هم یک محصول یا خدمات را تبلیغ کنند و هم جذاب به نظر برسند.

3. تخصصی و ارزشمند

یک محتوای متنی خوب، محتوایی است که به صورت تخصصی نوشته شده و هیچ نکته‌ای از آن در هاله‌ای از ابهام نرفته باشد. هر نویسنده حرفه‌ای و ماهر، باید موضوع مورد نظر خود را مانند کف دستش بشناسد. هنگامی که یک موضوع برای نوشتن مشخص می‌شود، نویسنده باید تحقیقات عمیقی در مورد آن انجام دهد تا اطلاعات ارزشمند و موثقی را به مخاطب منتقل کند.

یکی از ویژگی محتوای متنی با کیفیت این است که مخاطب با مطالعه آن بتواند مسائل درون ذهنش را به راحتی حل کند. اگر به موضوع مورد نظر خود به صورت عمیق بپردازید، محتوایی که خلق می‌کنید، مفید خواهد بود؛ این همان چیزی است که موتور جست‌وجوگر گوگل به دنبال آن است.

4. خواندنی و جالب از ویژگی محتوای متنی با کیفیت

ویژگی خوانایی در اشکال مختلف در یک متن به چشم مخاطب می‌آید. به عبارت ساده‌تر ممکن است تمام نوشته شما به دلیل وجود یک جمله نابود شود؛ چرا که مخاطب می‎خواهد بدون برخورد با حتی یک جمله اشتباه در متن به همه آن چیزهایی که می‌خواهد برسد. توجه کنید مخاطب تمایل دارد مطالب را به راحتی دریافت کند و در نهایت، نکات مهمی را بیاموزد.

پرسونای مخاطب را در نظر داشته باشید و برای او بنویسید.
پرسونای مخاطب را در نظر داشته باشید و برای او بنویسید.

با استفاده از نکات زیر، می‌توان مطالب و نوشته‌های خواندنی و جالب را خلق کرد:

  • واضح و مختصر بنویسید تا اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، آسان، خوانا و قابل هضم باشند.
  • از لحن جذاب و قدرتمندانه استفاده کنید.
  • حین ویراستاری متن، مطمئن شوید اگر شما به جای مخاطب بودید، خواندن این متن برایتان آسان بود.
  • از پاراگراف‌های کوتاه، جملات نه‌چندان بلند و کلمات قابل فهم استفاده کنید.
  • پرسونای مخاطب را در نظر داشته باشید و برای او بنویسید.
  • در متن نوشته خود، مخاطب را تشویق کنید و از او بخواهید تا انتهای متن با شما همراه باشد.

خوانایی نه تنها برای مخاطب، بلکه برای گوگل هم حائز اهمیت است و به عنوان یکی از ویژگی محتوای متنی با کیفیت محسوب می‌شود.

5. خلاقیت، ایده‌پردازی و نوآوری

کلمه کلیدی «ایده‌پردازی» را همیشه حین نگارش متون مختلف به یاد داشته باشید. اگر واژه Ideation یا ایده‌پردازی را در لغت‌نامه کمبریج جست‌وجو کنید، تعریف ظریف و کاملی را مشاهده خواهید کرد. در این تعریف، ایده‌پردازی به عنوان «عمل شکل دادن ایده‌ها در ذهن» تعریف شده است. نویسندگان محتوا باید به صورت مداوم برای محتواهایی که خلق می‌کنند، ایده‌پردازی کنند.

اگر نویسنده بتواند عنوان خلاقانه‌ای را برای متن خود بسازد، ادامه ماجرا هم به صورت خلاقانه پیش خواهد رفت.
اگر نویسنده بتواند عنوان خلاقانه‌ای را برای متن خود بسازد، ادامه ماجرا هم به صورت خلاقانه پیش خواهد رفت.

توانایی یک نویسنده، زمانی شکوفا می‌شود که بتواند مهارت‌های نگارشی، اصول مدیریت سئو و دیگر ابزارها را با چاشنی خلاقیت و نوآوری به خوبی ترکیب کند. ایده‌پردازی و خلاقیت، در ابتدا در بخش عنوان هر متن یا مقاله خلق می‌شود. اگر نویسنده بتواند عنوان خلاقانه‌ای را برای متن خود بسازد، ادامه ماجرا هم به صورت خلاقانه پیش خواهد رفت.

6. ثبات و یک‌دست بودن از ویژگی محتوای متنی با کیفیت

ثبات و یک‌دستی مطلب، همان چیزی است که نویسندگان موفق را در صدر جدول نگه می‌دارد. اگر بخواهیم ویژگی ثبات و یک‌دست بودن را به صورت واضح تعریف کنیم، بهتر است آن را در قالب یک مثال مطرح نماییم. فرض کنید شما یک صفحه اینستاگرامی در مورد آشپزی را دنبال می‌کنید.

این صفحه، روزانه یا به صورت هفتگی، پست‌های تخصصی و جذابی در مورد آشپزی ارائه می‌دهد. فرض کنید یک روز صبح به جای آشپزی با یک پست در مورد فوتبال لیگ مکزیک روبه‌رو شوید. آیا این موضوع برای شما زننده نیست؟!

در دنیای بازاریابی دیجیتال بدون از دست دادن تمرکز، موضوع و حیطه‌ی مشخصی را انتخاب کنید و مشغول به تولید محتوا شوید.
در دنیای بازاریابی دیجیتال بدون از دست دادن تمرکز، موضوع و حیطه‌ی مشخصی را انتخاب کنید و مشغول به تولید محتوا شوید.

ثبات یعنی در مسیری مشخص گام بردارید و همان را ادامه دهید. از جمله نکاتی که می‌توانند به ثبات و یک‌دست شدن محتوای متنی منجر شوند، موارد زیر هستند:

  • حفظ لحن و سبک: لحن شما، نماینده برندی است که مخاطب را به سوی خود جذب می‌کند. حفظ لحن و سبک، برای نوشتن محتواهای با کیفیت بسیار مهم است.
  • برنامه‌ریزی: روی یک تقویم محتوایی مدون و برنامه‌ریزی‌شده پیش بروید تا مخاطب به نظم شما عادت کند.
  • تمرکز: در دنیای بازاریابی دیجیتال که رقابت در آن بسیار شدید است، نباید تمرکز را از دست داد. یک موضوع و حیطه مشخص را انتخاب کنید و زیر سایه آن مشغول به تولید محتوا شوید.

7. مدیریت سئو (SEO) و بهینه‌سازی

یک نویسنده موفق، همه‌فن‌حریف و ماهر است. اگرچه نویسندگان محتوا نیازی به تخصص‌های مختلف ندارند، اما تسلط بر مهارت‌هایی همچون مدیریت سئو می‌تواند به افزایش کیفیت محتوای آن‌ها منجر شود. یکی از ویژگی محتوای متنی با کیفیت، بهینه‌سازی و تکیه بر اصول سئو است.

بدون استفاده از دانش و اصول سئو نمی‌توان به محتوای خوب و مفید دست یافت؛ چرا که اگر یک محتوای متنی نتواند در نتایج گوگل رتبه کسب کند، عملاً برای هیچ منظور و هدفی نوشته نشده است. البته ناگفته نماند مدیریت سئو تنها برای افزایش رتبه‌بندی مقالات، وبلاگ‌نویسی و ترجمه‌ها در وب‌سایت به کار گرفته می‌شود.

یکی از ویژگی های محتوای متنی با کیفیت، بهینه‌سازی و تکیه بر اصول سئو است.
یکی از ویژگی محتوای متنی با کیفیت، بهینه‌سازی و تکیه بر اصول سئو است.

در مورد محصول‌نویسی‌های کوتاه، کپشن‌های اینستاگرامی، متن‌های فیس‌بوک و حتی توییت‌های تجاری، نیازی به سئو نیست. به طور کلی، اگر یک متن بهینه‌سازی (SEO) نشده باشد، باید قرار گرفتن در نتایج گوگل را برای همیشه فراموش کند. البته برخی کارفرمایان ترجیح می‌دهند مطالب کسب‌وکارشان در صفحات 3 یا 4 گوگل قرار بگیرند و زیاد درگیر این مسأله نیستند.

8. مناسب بودن برای رسانه‌های اجتماعی

فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین و…، تنها چند نمونه خیلی معروف از رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار هستند. زمانی که مخاطبین از طریق جست‌وجو در گوگل به محتوای مورد نظرشان نمی‌رسند، به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند. یکی دیگر از ویژگی محتوای متنی با کیفیت، مناسب بودن آن برای قرارگیری در رسانه‌هایی است که تا کنون نام بردیم.

توانایی جلب توجه در فضای رسانه‌های اجتماعی، یکی از قدرتمندترین ابزارها در حوزه بازاریابی دیجیتال است. وقتی یک مطلب، یک نوشته یا یک محتوای متنی در فضای رسانه‌های اجتماعی به اصطلاح وایرال (همه‌گیر) می‌شود، می‌توان روی پتانسیل‌های آن حساب باز کرد. وقتی یک محتوای متنی خوب از جانب شما وایرال شود، باید منتظر بازگشت سرمایه و افزایش جذب مشتریان بالقوه بود.

خلاصه بگوییم رقابت در دنیای آنلاین، بسیار سنگین، سخت و انرژی‌بر است. کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال به واسطه محتوای متنی، توجه به اصول آن است.

ویژگی محتوای متنی با کیفیت، به شما و کسب‌وکارهای مختلف کمک می‌کند تا در این رقابت سنگین پیروز میدان شوید. علاوه بر همه این ویژگی‌ها، باید به خوبی یاد بگیرید چگونه می‌توان در نتایج جست‌وجوی گوگل در صدر جدول ایستاد و با تولید و خلق محتوای متنی خوب، مخاطبین را به مشتری تبدیل نمود.

سوالات متداول

محتوای متنی دقیقاً چیست؟

فرایندی است که با نوشتن مقاله، کپشن، متن و هر چیز خواندنی، به موفقیت در بازاریابی دیجیتال منجر می‌شود.

ویژگی محتوای متنی با کیفیت چیست؟

1. مخاطب‌محور بودن، 2. پویایی و انعطاف از ویژگی محتوای متنی با کیفیت، 3. تخصصی و ارزشمند 4. خواندنی و جالب از ویژگی محتوای متنی با کیفیت 5. خلاقیت، ایده‌پردازی و نوآوری 6. ثبات و یک‌دست بودن از ویژگی محتوای متنی با کیفیت 7. مدیریت سئو (SEO) و بهینه‌سازی 8. مناسب بودن برای رسانه‌های اجتماعی

منبع ++

One thought on “ویژگی محتوای متنی با کیفیت: 8 گام اصلی در تولید محتوای خوب

  1. اشتراک ها: بازاریابی محتوایی چیست؟ انواع و مراحل content marketing - محتواتراپی

  2. اشتراک ها: اصول تولید محتوای متنی؛ 10 گام مؤثر در خلق یک محتوا - محتواتراپی

  3. اشتراک ها: بریف محتوای متنی: 9 گام مؤثر در نگارش بریف محتوا - محتواتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *