پیشاز ورود به مبحث اصول تولید محتوای متنی، لازم است توجهتان را به آمار خیرهکنندهای جلب کنیم. شاید حیرتانگیز باشد بدانید حدود 98% از تیمهای بازاریابی معتقدند محتوای متنی، پرمصرفترین نوع محتواست. از طرفی جالب است بدانید از هر 3 فعال در حوزه بازاریابی دیجیتال، فقط یک نفر معتقد است محتوای متنی «تا حدودی» مؤثر واقع میشود. به عبارت سادهتر، تولید محتوای متنی و توجه به اصول آن، از جمله فاکتورهای موفقیت در دنیای دیجیتال محسوب میشود.
در این مقاله میخواهیم سراغ اصول تولید محتوای متنی برویم تا بدانید چگونه میتوان محبوبترین و در عین حال، سودآورترین محتوا را خلق کرد. خلق محتوای متنی و بهطورکلی، «نوشتن» بهخودیِ خود سخت است؛ اما با در دست داشتن نکاتی که اصول آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد، این امر آسانتر میشود. پس با ما همراه باشید.
تولید محتوای متنی چیست؟
آنچه امروزه بهعنوان تولید محتوای متنی مورد ارزیابی قرار میگیرد، شامل فرایندی است که در آن قرار است در بازاریابی دیجیتال به موفقیت برسید. وبلاگنویسی، محصولنویسی، مقالهنویسی، تألیف، ترجمه، نوشتن کپشن، پست و …، فعالیتهایی در حوزه تولید محتوای متنی هستند.
تولید محتوای متنی که در زبان انگلیسی به آن «Content Writing» گفته میشود، پرداختن به موضوعی مشخص با استفاده از یکسری اصول مهم است. اصول تولید محتوای متنی که شاکلۀ این فعالیت را تشکیل میدهند، در این راستا طراحی شدهاند تا بهواسطۀ ویژگی آنها بتوان روی مخاطب و مشتری بالقوه تأثیر گذاشت و به سودآوری رسید.
نکته جالبی که در مورد تولید محتوای متنی وجود دارد، این است که نمیتوان آن را به وبلاگنویسی و مقالهنویسی محدود کرد. گاه پیش میآید یک نویسندۀ محتوای متنی باید برای یک برند در توییتر، اینستاگرام یا دیگر اپلیکیشنهای اجتماعی مطلبی بنویسد.
تولید یا خلق محتوای متنی؟
بسیاری افراد گمان میکنند محتوای متنی تولید میشود، درصورتیکه اینطور نیست. واژۀ «تولید» بهخودیِ خود بار تجاری سنگینی دارد و میتواند محتوای متنی جذاب و مطلوب یک برند، موضوع یا کالا را از بین ببرد و آن را مصنوعی جلوه دهد. از طرفی، اگر بتوانیم از واژۀ «خلق» بهجای «تولید» استفاده کنیم، میتوانیم به ظرافتهای اصول تولید محتوای متنی اشاره داشته باشیم که بدون استفاده از آنها نمیتوان به این مهم دست یافت.
چرا تولید محتوای متنی حائز اهمیت است؟
وقتی در مورد تولید محتوای متنی بحث میشود، بیشتر افراد آن را به «نوشتن مقاله» محدود میکنند. درصورتیکه مقالهنویسی تنها بخش کوچکی از این دنیای وسیع است. از طرفی، جالب است بدانید این اصول تولید محتوای متنی هستند که به نوع محتوای مورد نظر بالوپر میدهند. خلق محتوای متنی با توجه به انواع قالبهایی که برای آن در نظر میگیرند، شامل موارد زیر است:
- مقالهنویسی؛
- محصولنویسی؛
- خلق محتوای متنی برای ویدئوها؛
- نگارش خبرنامههای ایمیلی؛
- تهیه متن گیرای سخنرانیهای کلیدی؛
- خلق محتوای متنی پستهای رسانههای اجتماعی، مثل فیسبوک و ایکس (توییتر سابق)؛
- طراحی عناوین جذاب برای پادکستها؛
- خلق محتوا برای تبلیغات و کپیرایت (Copy Write)؛
- طراحی محتوای متنی صفحات لندینگ وبسایتها؛
- خلق محتوای مربوط به کپشن ویدیوهای یوتیوب.
دائماً این نکته را با خود مرور کنید که نوشتن، اساس و بنیاد هر محتوایی است که قصد دارید آن را منتشر کنید.
بیشتر بخوانید: ویژگیهای محتوای متنی با کیفیت
بررسی اصول تولید محتوای متنی
حال که با نکات مرتبط با تولید محتوای متنی آشنا شدهاید و میدانید این نوع محتوا در چه جایگاهی قرار دارد، لازم است اصول آن را هم در نظر داشته باشید. یک نویسندۀ محتوا باید بداند چگونه بهدرستی بنویسد.
این نوشتن شامل مهارتها و اصولی میشود که در نهایت به درخشانترشدن محتوای مورد نظر منجر میگردد. توجه داشته باشید برای دستیابی به محتوای متنی مؤثر، نباید صرفاً به انتخاب کلمات آنچنانی بسنده کنید! شما باید بتوانید اصول تولید محتوای متنی را در هر متن رعایت کنید.
در ادامه، به معرفی اصولی میپردازیم که درنظرگرفتن آنها الزامی است. ما این اصول را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت تا محتوای متنی تولیدی شما مؤثر واقع شود.
پرداختن کامل به موضوع مورد نظر
فراموش نکنید هدف از تولید یا خلق محتوا، اطلاعرسانی و آموزش است. وظیفۀ شما هم بهعنوان نویسندۀ محتوا این است که توضیحات مربوط به موضوع را بهصورت کامل ارائه دهید. ارائه توضیحات مربوط به یک موضوع، مستلزم تحقیق و پژوهش است.
همیشه سعی کنید با ارائه توضیحی ساده و قابل فهم از یک موضوع، با مخاطب ارتباط برقرار کنید. توضیحات پیچیده و سخت، احتمالاً روی نگاه مخاطب، آثار سوء خواهند گذاشت.
البته ناگفته نماند گاهی اوقات، بهدلیل پیچیدهبودن موضوعات، توضیحات هم پیچیده میشوند؛ مثلاً اگر موضوع پیش روی شما در مورد مصالح ساختمانی یا مسائل حقوقی باشد، بهناچار، باید سراغ توضیحاتی بروید که مخاطب آن موضوع، متوجه آن شود. این رویه در مورد تجارتهای کلان، مثل B2B و صنایع فنی هم صدق میکند.
بن سیلر (Ben Sailer)، یکی از مدیران موفق اذعان میکند: بیشتر مخاطبین به مزایایی که از طریق محتوا به دست خواهند آورد، اهمیت میدهند. اگر شما بهعنوان نویسنده یا بازاریاب دیجیتال بتوانید روشی درست برای توضیح کامل موضوع خود به دست آورید، شانس موفقیت را خواهید داشت.
درنظرگرفتن پرسونای مشتری، یکی از اصول تولید محتوای متنی
شاید بیراه نباشد بگوییم پرسونای مشتری، قلب تپندۀ هر محتوا است و برای اینکه بتوان بهعنوان نویسنده با مخاطب ارتباط گرفت، باید آن را در اولویت قرار داد. پرسونا، در سادهترین حالت خود، به وضعیتی اطلاق میشود که در آن باید شخص مشتری، با همۀ سلایق، نیازمندیها و خواستههایش در نظر گرفته شود.
به عبارت سادهتر، وقتی شما پرسونای مشتری را در نظر میگیرید؛ یعنی دارید با او مستقیماً حرف میزنید و مطالب خود را به او عرضه میکنید؛ برای مثال، پرسونای این مقاله به نویسندگان محتوای متنی مربوط میشود.
برای اینکه بتوانید در حوزۀ تولید محتوای متنی به موفقیت دست یابید، باید مخاطب خود را بشناسید. برای مثال ما نویسندگان محتوا را بهخوبی میشناسیم و پرسونای آنها را در هر بخش از این مطلب در نظر میگیریم. درنظرگرفتن پرسونای مخاطب؛ یعنی شما بتوانید مخاطبتان را بشناسید و از طریق جملاتی که خلق میکنید، او را تغذیه کنید.
اولویتبندی مطالب
این موضوع را همیشه در نظر داشته باشید مطالب شما باید اولویتبندی داشته باشند. به عبارت سادهتر، مطالب شما در هر نوعی از تولید محتوای متنی باید بهنحوی چیده شوند که مخاطب در ابتدای امر به هدف خود برسد؛ مثلاً اگر در حال نوشتن متنی برای کپشن پست اینستاگرامی در مورد کاشتن گل اقاقیا هستید، در همان سطر اول به مخاطبتان بفهمانید این مطلب برای او نوشته شده است.
محتوای متنی خود را مثل یک مثلث، منظم طبقهبندی کنید. حیاتیترین اطلاعات و محتواها را در بندها، پاراگرافها و سطرهای اول قرار دهید و سپس به پایین بیایید. مخاطبان شما در مواجهه با محتوای شما، تصمیمات خود را بهسرعت اتخاذ میکنند.
مدیریت سئو (SEO) از اصول تولید محتوای متنی
یکی از مهمترین اصول تولید محتوای متنی، توجه به مبحث سئو و تقویت آن در متنهای بلند است. نمیتوان این حقیقت را کتمان کرد که یکی از کلیدهای موفقیت در بازاریابی دیجیتال، تقویت سئو و نوشتن محتوایی است که قوانین سئو در آن رعایت شدهاند.
بدیهی است بیشتر مخاطبان، با جستوجو در موتورهای جستوجوگر مثل گوگل، نیازهای اطلاعاتی خود را رفع میکنند. تقویت مبحث سئو در نوشتهها کمک میکند مطالب در صدر نتایج گوگل قرار بگیرند.
سئو (SEO) بهصورت مشخص در مورد بهینهسازی محتوای متنی است. به عبارت دیگر، وقتی شما بهعنوان یک نویسندۀ محتوا، اصول سئو را در متن خود رعایت میکنید، این اجازه را به گوگل میدهید تا مطلب شما را در سریعترین زمان ممکن در دسترس مخاطب قرار دهد.
بیشتر بخوانید: بریف محتوای متنی: 9 گام مؤثر در نگارش بریف محتوا
اگر در حال مطالعه این مطلب هستید، به این دلیل است که احتمالاً از طریق گوگل به آن دست پیدا کردهاید. توجه کنید بدون رعایت اصول سئو، امکان دستیابی شما به این مطلب وجود نداشت و باید به سراغ مطلبی میرفتید که مدیریت سئو در آن رعایت شده بود.
تحقیق در مورد کلمات کلیدی
آنچه مبحث مدیریت سئو را منسجم میکند، وجود یک یا چند کلمه کلیدی است. کلمه کلیدی یا Keyword بهعنوان شاهرگ محتواهای متنی محسوب میشود؛ چراکه با تکرار و قراردادن آن در بطن متن خود، میتوانید به نیازهای مخاطب خود پاسخ بگویید. توجه داشته باشید مخاطب شما با جستوجوی همین کلمات کلیدی است که میتواند به مطالب شما دسترسی داشته باشد.
یکی از اصول تولید محتوای متنی، تحقیق در مورد کلمات کلیدی است؛ چراکه شما باید بدانید مخاطبان یک موضوع، بیشتر چه کلماتی را در گوگل جستوجو میکنند تا به مطالب مورد نظرشان دست یابند. برای مثال، ممکن است کلمات کلیدی موضوعی مثل آشپزی شامل «آشپزی در خانه»، «چگونه آسان آشپزی کنیم؟» و از این قبیل جملات باشند. شما میتوانید این کلمات را بهصورت اصولی در متن خود جای دهید تا در نهایت، هدفِ مخاطبینتان قرار بگیرید.
خلق عنوان جذاب برای متن از اصول تولید محتوای متنی
یکی از مهمترین استراتژیهایی که باید برای جذابشدن محتوای متنی به کار گرفت، خلق عنوانی گیرا و جذاب است. مخاطب شما در وهلۀ اول، جذب عنوانی میشود که شما برای متن خود انتخاب کردهاید. این موضوع در مقالات و مطالب مربوط به ترجمۀ یک اثر، بسیار پررنگتر است.
برای مثال اگر شما میخواهید به بحث جدی مثل بررسی قیمت میلگرد بپردازید، باید عنوان جدی و بدون اضافهگویی برای آن انتخاب کنید. از طرفی، اگر قرار است مقالهای در مورد تفریحات تابستانی بنویسید، باید عنوان آن را بانشاط، بامزه و خودمانی انتخاب کنید.
اگر بخواهیم بهصورت دقیق به مسأله انتخاب عنوان اشارهای داشته باشیم، باید آن را به مثابۀ ویترین برای متن در نظر بگیریم. بسیاری از خریداران با مشاهدۀ جنسهای پشت ویترین به داخل مغازهها میآیند. شما هم بهعنوان نویسنده همین کار را انجام دهید و ویترین متن خود را با عنوانی جذاب شکل دهید. اجازه دهید تا مخاطب با مشاهدۀ ویترین شما به داخل بیاید و سپس ادامۀ متن را به او عرضه کنید.
برنامهریزی محتوایی
داشتن یک تقویم کاری، از جمله اصول تولید محتوای متنی محسوب میشود. اینکه شما بدانید دقیقاً چه زمانی را برای انتشار محتوای خود در نظر گرفتهاید، بسیار مهم است. طرحریزی برنامهای جامع و مدون میتواند برای شما و تیم همکارتان این قابلیت را به ارمغان بیاورد که بتوانید تأثیر مستقیمی روی مخاطبان داشته باشید.
با خود و تیم همکارتان به این نتیجه برسید چه زمانی برای انتشار موضوع مورد نظرتان مناسب است؛ چرا زمان دیگری برای انتشار آن وجود ندارد و اصلاً آیا زمانبندی برای انتشار آن حائز اهمیت است یا خیر. تعیین یک ضربالاجل یا ددلاین (Deadline)، میتواند به هماهنگی هرچه بیشتر تیم نویسنده منجر شود.
اصول تولید محتوای متنی به ما نشان میدهد با تهیه یک تقویم محتوایی دقیق، میتوان برای هر روز و هر هفته برنامه داشت و آنها را جهت دستیابی به موفقیت اجرایی کرد.
لینکسازی
حتماً تابهحال پیش آمده است که حین مطالعۀ یک مقاله یا مطلب، یک موضوع دیگر توجهتان را جلب کند و آن را هم مورد مطالعه قرار دهید. چنین جهتدهی و مسیرسازی را میتوان در لینکسازی پیدا کرد. لینکدهی یا لینکسازی که یکی از اصول تولید محتوای متنی محسوب میشود، این قابلیت را فراهم میکند تا بتوانید مخاطب را به مسیرهای مرتبط با مقاله هدایت کنید.
به عبارت سادهتر، لینکسازی؛ یعنی شما در بطن محتوای متنی خود، به مقالات خود یا دیگران که مرتبط با موضوع است، آدرس دهید تا تمامی پرسشهای مخاطب در یک مقاله رفع شوند. برای مثال، اگر شما در حال مطالعۀ مقالهای در مورد «اصول تولید محتوای متنی» هستید، در بخش مربوط به «مدیریت سئو»، میتوانید وارد مقالهای شوید که بهصورت کامل در مورد SEO توضیح داده است. اینگونه شما همۀ موضوعات مربوط به مقالۀ اصلی را متوجه میشوید و دیگر هیچ مشکلی از لحاظ فهم مفاهیم وجود نخواهد داشت.
اصول نگارش متن
آخرین و مهمترین نکتهای که در مبحث اصول تولید محتوای متنی وجود دارد، توجهکردن به موضوع «نوشتن یا Writing» است. بدیهی است یک نویسنده بایستی به تمامی اصول نگارشی آگاه باشد و قوانین مربوط به آن را رعایت کند. آشنایی با مفاهیمی همچون نیمفاصله، هکسره، داستانسرایی، انعطاف در نگارش، رعایت علائم نگارشی و …، از جمله بایدهای دنیای نوشتن است.
برای اینکه بتوانید مهارتهای خود را در حیطۀ نگارش و نویسندگی تقویت کنید، باید به سراغ دورههای آموزشی بروید تا هیچ مشکلی در این رابطه وجود نداشته باشد. شاید بیرحمانه باشد؛ اما اگر یک غلط املایی در متن شما وجود داشته باشد، دیگر جدی گرفته نخواهید شد.
اول نگارش، سپس ویراستاری
هر متنی که بهصورت پیشنویس و ویراستارینشده وجود دارد، خام و زننده است. این قانون در مورد نوشتههای بزرگترین و حرفهایترین نویسندهها هم صدق میکند. هیچ نویسندهای وجود ندارد که ادعا کند متن اولیهای که خلق میکند، قابل بهرهبرداری و انتشار است.
فراموش نکنید پساز نگارش کامل هر مقاله یا مطلب، وقت بگذارید و آن را ویراستاری کنید. ویراستاریکردن، دمیدن روح در جسد کلمات متن شما است و بدون آن نمیتوان به سراغ انتشار رفت.
اگر در حوزه خلق محتوای متنی انگلیسی فعالیت میکنید، میتوانید از ابزار Grammarly یا Hemingway استفاده کنید. در رابطه با محتوای فارسی هم پیشنهاد میشود از افزونهها یا مدیران محتوای خبره بهرهمند شوید. بهطورکلی، فراموش نکنید در ابتدا باید کلمات یک متن را از معدن ادبیات بیرون کشید و سپس آنها را بهکمک ویراستاری صیقل داد.
بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوایی چیست؟
در اصول تولید محتوای متنی، توجه به لحن چه جایگاهی دارد؟
شما بهعنوان نویسنده میتوانید با ایجاد لحن مناسب، نوشتۀ خود را منتشر کنید. وجود لحن مناسب در نوشتهها همان کاری را میکند که رعایت پرسونای مخاطب با متن انجام میدهد. فراموش نکنید مطلب شما نمایندۀ سازمان، مؤسسه یا شرکتی است که از جانب آن دارید با مخاطب صحبت میکنید.
برای مثال اگر در حال خلق محتوای متنی برای یک وبسایت حقوقی هستید، لحن خود را شبیه وکیل یا حقوقدان کنید تا مخاطب شما را باور کند. توجه داشته باشید اصول تولید محتوای متنی برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال طراحی شدهاند و شما باید بتوانید با استفاده از لحن مناسب، مشتریان بالقوه را جذب کنید و ثابت نگه دارید.
اصول تولید محتوای متنی، شاهراه رسیدن به موفقیت در مسیر بازاریابی دیجیتال است. درنظرگرفتن تمامی مواردی که به خلق محتوای متنی مؤثر منجر میشوند، تمام آن چیزی است که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم. در هر حال نمیتوان این واقعیت را نادیده گرفت که محتوای متنی، همان چیزی است که مخاطب دائماً در حال جستوجوی آن است و بهصورت مستقیم با آگاهی مشتریان سروکار دارد.
سخن پایانی
بهعنوان بخشی از دنیای وسیع بازاریابی دیجیتال، باید اصول تولید محتوای متنی را جدی گرفت و آگاه بود که بازاریابی محتوا بهطور مداوم در حال تغییر و تحول است. فراموش نکنید بهترین روش برای بهترشدن در حوزۀ تولید محتوای متنی، انجام مکرر آن است. ممکن است خلق محتوای متنی در ابتدا بسیار هولناک و دلهرهآور به نظر برسد؛ اما این تازه ابتدای ماجرا است؛ موضوع مورد نظرتان را انتخاب کنید و با درنظرگرفتن اصول که بیان کردیم، به سراغ خلق محتواهایی بروید که بازار را به نفع شما تسخیر میکنند.
پرسش و پاسخ
خلق محتوای متنی با توجه به انواع قالب چه مواردی است؟
1.مقالهنویسی 2.محصولنویسی 3.محتوای متنی برای ویدئوها 4.نگارش خبرنامههای ایمیلی 5.تهیۀ متن گیرای 6.سخنرانیهای کلیدی 7.محتوای متنی پستهای رسانههای اجتماعی، مثل فیسبوک و ایکس (توییتر سابق) 8.طراحی عناوین 9.جذاب برای پادکستها 10.خلق محتوا برای تبلیغات و کپیرایت (Copy Write) و …
بررسی اصول تولید محتوای متنی
پرداختن کامل به موضوع مورد نظر؛
درنظرگرفتن پرسونای مشتری؛
اولویتبندی مطالب؛
مدیریت سئو (SEO)؛
تحقیق در مورد کلمات کلیدی؛
خلق عنوان جذاب؛
برنامهریزی محتوایی؛
لینکسازی و … .
توجه به لحن چه جایگاهی دارد؟
وجود لحن مناسب در نوشتهها، همان کاری را میکند که رعایت پرسونای مخاطب با متن انجام میدهد. فراموش نکنید مطلب شما نماینده سازمان، مؤسسه یا شرکتی است که از جانب آن دارید با مخاطب صحبت میکنید.