بازاریابی محتوایی، یک استراتژی قدرتمند برای جذب و حفظ مشتریان، افزایش اعتماد و وفاداری آنها و رشد کسبوکار است؛ اما چگونه میتوان بهترین شیوهها و تکنیکها را برای ایجاد محتوای جذاب و مؤثر یاد گرفت؟ یکی از راهها، خواندن کتابهایی است که در این زمینه نوشته شدهاند. این کتابها همهچیز را از تولید و توزیع محتوا گرفته است تا جذب و حفظ مخاطب، پوشش میدهند؛ اما با توجه به تعداد زیاد این کتابها ممکن است انتخاب کتاب مناسب کمی دشوار باشد. برای همین، در این مقاله قصد داریم تا بهترین کتاب بازاریابی محتوایی را به شما معرفی کنیم. پس اگر یک بازاریاب باتجربه هستید یا تازه میخواهید وارد این حوزه شوید، در ادامه همراه ما باشید.
برترین کتابهای بازاریابی محتوایی
کتابهای متنوعی در زمینه بازاریابی محتوا در بازار وجود دارند و هر یک مفاهیم و تکنیکهای خاصی را ارائه میدهند. در این بخش ۱۰ کتاب بازاریابی محتوایی را معرفی خواهیم کرد که جزء برترین کتابها در این حوزه هستند.
۱. بازاریابی پُرمحتوا (Epic Content Marketing)
این کتاب، یک راهنمای جامع برای ایجاد و اجرای یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق است. کتاب بازاریابی پرمحتوا نوشته جو پولیزی، یک رویکرد گامبهگام را برای توسعۀ یک برنامۀ بازاریابی محتوا برای خوانندگان ارائه میدهد که به جذب و حفظ مشتریان کمک میکند.
در بخش اول کتاب، پولیزی اهمیت ایجاد محتوایی را توضیح میدهد که هم ارزشمند و هم مرتبط با مخاطب هدف است. او بر لزوم تمرکز بر نیازها و علایق مشتریان تأکید میکند و معتقد است کسبوکارها نباید فقط به فکر تبلیغ محصولات یا خدمات خود باشند. پولیزی همچنین توصیههای عملی را در مورد چگونگی شناسایی مخاطبان هدف و ایجاد بیانیۀ (مانیفست) مأموریت بازاریابی محتوا ارائه میدهد.
بخش دوم این کتاب بازاریابی محتوایی، بر تولید و توزیع محتوا تمرکز دارد. نویسنده، نکاتی را در مورد نحوۀ ایجاد انواع مختلف محتوا، مانند پستهای وبلاگ، ویدیوها و پادکستها و نحوۀ توزیع این محتواها از طریق کانالهای متنوع، از جمله رسانههای اجتماعی، ایمیل و موتورهای جستوجو گوشزد میکند.
او همچنین اهمیت اندازهگیری موفقیت تلاشهای بازاریابی محتوایی و انجام اصلاحات مورد نیاز را توضیح میدهد. بهطورکلی کتاب بازاریابی پرمحتوا، یک منبع ارزشمند برای کسانی است که بهدنبال توسعۀ یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق هستند.
این کتاب موضوعات زیر را پوشش میدهد:
- یافتن جایگاه خود؛
- نحوۀ داستانسرایی جذاب و متفاوت؛
- برنامهریزی و سنجش استراتژی محتوایی؛
- چگونگی استفاده از ابزارهای مختلف برای بازاریابی محتوایی.
۲. کتاب بازاریابی محتوایی «همه نویسندهایم» (Everybody Writes)
همه نویسندهایم، کتابی نوشتۀ آن هندلی، کارشناس بازاریابی محتوا و اولین مدیر ارشد محتوای جهان است. این کتاب، راهنمای جامعی برای ایجاد محتوای باکیفیت است و توصیههای عملی در مورد چگونگی ایجاد عادت نوشتن، سازماندهی ایدهها و ایجاد محتوایی که هم ارزشمند و هم مرتبط با مخاطبان هدف باشد، ارائه میدهد.
کتاب به سه بخش تقسیم میشود. بخش اول روی قوانین نوشتن و نحوۀ بهتر نوشتن تمرکز دارد. هندلی در این بخش بر اهمیت توسعۀ یک آیین و فرایند نوشتن روزانه تأکید میکند. او همچنین نکاتی را در مورد نحوۀ سازماندهی ایدهها و ایجاد همدلی برای خوانندگان ارائه میدهد.
بخش دوم بهترین کتاب بازاریابی محتوایی، بر داستانسرایی و چگونگی ایجاد محتوایی متمرکز است که مخاطبان را درگیر میکند و برای آنها الهامبخش است. نویسنده در این قسمت نمونههایی از انواع مختلف محتوا، مانند پستهای وبلاگ، بهروزرسانیهای رسانههای اجتماعی و خبرنامههای ایمیل را آورده است و نحوۀ ایجاد صدای منحصربهفرد برند را توضیح میدهد. او همچنین درباره اهمیت استفاده از طنز و داستانسرایی برای ارتباط با مخاطبان صحبت میکند.
بخش سوم کتاب، به جنبههای عملی تولید محتوا میپردازد، از جمله نحوۀ جذب و حفظ مشتریان بهوسیلۀ ارتباطات آنلاین، نحوۀ انتخاب صحیح کلمات، همدلی صادقانه با مشتریان و بهترین شیوهها و ایدهها برای تولید محتوای معتبر و قابل اعتماد.
کتاب «همه نویسندهایم» برای هر کسی که در فکر بهبود مهارتهای نوشتاری خود و ایجاد محتوای باکیفیت است، گزینهای ایدئال به شمار میآید. این کتاب، مملو از توصیههای عملی، مثالهای واقعی و نکات جذابی است که به خوانندگان کمک میکند تا نویسندگان بهتر و حرفهایتری شوند.
۳. چارچوب تقویت محتوا (Content Fuel Framework)
این کتاب بازاریابی محتوایی، نوشته ملانی دزیل، روزنامهنگار حرفهای و بازاریاب محتواست. او در کتاب خود یک رویکرد سیستماتیک برای به حداکثر رساندن خلاقیت و ایجاد ایدههای داستانسرایی برای بازاریابی محتوایی ارائه داده است. این رویکرد برای کمک به بازاریابان، تولیدکنندگان محتوا و هرکس که با مخاطبان کسبوکار ارتباط برقرار میکند، طراحی شده است. کتاب چارچوب تقویت محتوا، بهدلیل کاربردیبودن، در دسترسبودن و مفیدبودنش در بازاندیشی ایدههای کاربردی، از سوی افراد و مؤسسات مشهور و معتبر مورد تحسین قرار گرفته است.
چارچوب ارائهشده در کتاب با هدف به چالشکشیدن و توانمندسازی داستاننویسان برای ایجاد محتوا به روشهای نوین است که سیستمی برای تولید یک جریان بیپایان از ایدههای محتوا ارائه میدهد. کتاب چارچوب تقویت محتوا، پُر است از استراتژیها، مثالها و الگوهای عملی که بهعنوان یک کلاس درس عمل میکند و بهدلیل رویکرد نوآورانه و مؤثر در تولید محتوا، مورد استقبال کارشناسان و نویسندگان محتوا قرار گرفته است.
مهمترین موضوعات مطرحشده در این کتاب، عبارتاند از:
- استفاده از چارچوب ساده برای به حداکثر رساندن خلاقیت؛
- تولید ایدههای داستانی نامحدود برای بازاریابی محتوایی؛
- نحوۀ بسط ایدهها به مفاهیم مرتبط؛
- کاربرد چارچوب برای پلتفرمها، مخاطبان و اهداف مختلف.
۴. استراتژی محتوای عملی و بازاریابی (Practical Content Strategy & Marketing)
این کتاب، راهنمایی کامل را برای ایجاد و اجرای یک استراتژی محتوایی و برنامه بازاریابی موفق ارائه میدهد. کتاب «استراتژی محتوای عملی و بازاریابی»، نوشته جولیا مک کوی است که برای کارآفرینان، فریلنسرها و بازاریابان طراحی شده است و راهنمای عملی برای ایجاد و تبلیغ محتوا در پلتفرمها، قالبها و کانالهای مختلف مانند رسانههای اجتماعی، خبرنامههای ایمیلی و موتورهای جستوجو ارائه میدهد. همچنین این کتاب، حاوی بینشهای ارزشمندی از کارشناسان برجستۀ بازاریابی کسبوکار است. کتاب استراتژی و بازاریابی محتوای عملی، یک منبع مفید برای افرادی است که در پی بهبود تلاشهای بازاریابی محتوایی خود هستند.
از اصلیترین موضوعات مطرحشده در این کتاب بازاریابی محتوایی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اصول اولیه استراتژی محتوا؛
- برندسازی؛
- ایجاد و بهینهسازی محتوا؛
- سنجش موفقیت؛
- پرسونای مخاطب؛
- قیف فروش؛
- سبکهای محتوا.
۵. کتاب بازاریابی محتوایی «آنها میپرسند، شما جواب میدهید» (They Ask, You Answer)
«آنها می پرسند، شما جواب میدهید» اثری از مارکوس شریدان است که رویکردی نوآورانه را برای فروش داخلی، بازاریابی محتوا و جذب مصرفکننده دیجیتال ارائه میدهد. این کتاب، بر ایجاد محتوا با پاسخ صادقانه و مؤثر به سؤالات مشتریان و تأکید بر اهمیت درک و رسیدگی به نیازها و نگرانیهای مشتریان تمرکز دارد.
مفهوم اصلی بهترین کتاب بازاریابی محتوایی، مبتنی بر دو فرض اساسی است: اول اینکه مشتریان، خوانندگان باهوشی هستند که میخواهند آموزش ببینند و دوم اینکه بهترین منبع برای آموزش آنها، خود کسبوکار است. رویکرد شریدان، کسبوکارها را تشویق میکند تا بهجای تکیه بر تاکتیکهای بازاریابی سنتی، از محتوای آنلاین باکیفیت برای پاسخگویی به پرسشها و نگرانیهای مشتریان استفاده کنند.
این کتاب، چارچوبی برای کسبوکارها فراهم میکند تا محتوایی ایجاد کنند که به 5 مجموعه از رایجترین پرسشهایی که مشتریان پیشاز تصمیمگیری درباره خرید میپرسند، پاسخ دهد. با تمرکز بر این پرسشها، کسبوکارها میتوانند اعتماد مشتریان را به دست آورند و فروش خود را افزایش دهند.
۶. محتوای درونگرا (Inbound Content)
این کتاب توسط جاستین چمپیون نوشته شده است و نقشهراه دقیقی را برای توسعه و اجرای یک استراتژی محتوایی مؤثر و متناسب با نیازهای خاص کسبوکار ارائه میدهد. کتاب محتوای درونگرا بر قدرت داستانگویی و تولید ایدههای محتوای مؤثر تأکید دارد و خوانندگان را در فرایند برنامهریزی یک استراتژی محتوایی بلندمدت و چارچوب ایجاد محتوا راهنمایی میکند.
همچنین این کتاب، ایجاد، ترویج، اندازهگیری و تجزیهوتحلیل عملکرد محتوا را آموزش میدهد و کمک میکند تا شما ذهن خود را رشد دهید و به یک نویسندۀ محتوای تأثیرگذار تبدیل شوید.
این کتاب بازاریابی محتوایی، برای کمک به کسبوکارها، جذب افراد مناسب، تبدیل آنها به سرنخ و در نهایت تبدیل به مشتری طراحی شده است. کتاب «محتوای درونگرا» بر اهمیت استفاده از قدرت محتوا برای تعامل، اطلاعرسانی و ارتباط با مخاطبان در چشمانداز دیجیتال امروزی متمرکز است. همچنین چمپیون تأکید میکند که داشتن یک وبسایت و حضور در رسانههای اجتماعی کافی نیست و کسبوکارها باید محتوای قانعکنندهای ایجاد کنند تا افراد بیشتری را به خود جذب کنند.
از مهمترین موضوعات مطرحشده در این کتاب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- جذب مخاطبان هدف؛
- تولید سرنخ؛
- تبدیل مشتری؛
- استراتژی محتوا.
۷. ماشین محتوا (Content Machine)
این کتاب، استراتژی استفاده از بازاریابی محتوا را برای ایجاد یک کسبوکار موفق تشریح میکند. کتاب «ماشین محتوا» نوشته دن نوریس است که رویکردی واضح و متمرکز بر نتایج را برای بازاریابی محتوا ارائه میدهد. همچنین مراحل و چارچوبهای عملی را در هر جنبهای از این نوع بازاریابی، از ایدهپردازی گرفته تا دستورالعملهای نوشتن، استخدام و مقیاسبندی یک تیم محتوا، بررسی میکند.
نوریس در کتاب خود به بزرگترین اشتباه کسبوکارها که باعث ازبینرفتن تلاشهای بازاریابی محتوا میشود، پرداخته و نحوۀ اجتناب از آن را توضیح داده است. کتاب بازاریابی محتوایی ماشین محتوا، برای کمک به وبلاگنویسان، بازاریابان محتوا، کارآفرینان و مدیران بازاریابی طراحی شده است تا بازدهی مورد انتظارشان را از تلاشهای بازاریابی محتوایی خود ببینند.
این اثر دن نوریس، با استقبال قابل توجهی مواجه شد و بسیاری از افراد سرشناس در حوزۀ بازاریابی محتوایی، مراحل دقیق، رویکرد روشن و راهنماییهای عملی آن را تحسین کردند. کتاب «ماشین محتوا» بهعنوان یک منبع قابل اعتماد برای افرادی که به فکر تغییر استراتژی بازاریابی محتوای خود و دیدن نتایج واقعی هستند، شناخته میشود.
مهمترین موضوعات مطرحشده در این کتاب، عبارتاند از:
- مبانی بازاریابی محتوا؛
- ایجاد و ترویج محتوا؛
- منطق کسب درآمد؛
- بهرهگیری از رسانههای اجتماعی.
۸. محتوایی که تبدیل میکند (Content That Converts)
کتاب «محتوایی که تبدیل میکند» نوشته لورا هانلی، کتابی است که فرایندی گامبهگام را برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوایی B2B موفق ارائه میدهد. این کتاب، برای کارآفرینان و صاحبان کسبوکارهای B2B طراحی شده است که میخواهند از این نوع بازاریابی بهره گیرند تا جریانی قابل پیشبینی از سرنخهای واجد شرایط را وارد چرخههای فروش خود کنند. این اثر هانلی، یک راهنمای عملی در مورد نحوۀ ایجاد محتوایی است که منجر به تبدیل، تولید سرنخ و افزایش نرخ تبدیل میشود.
کتاب «محتوایی که تبدیل میکند»، جنبههای ضروری بازاریابی محتوا، مانند توسعۀ استراتژی بازاریابی محتوا، درک اکوسیستم بازاریابی محتوا، انتخاب مخاطب مناسب، ارائه پیشنهادهای کارآمد، دریافت صحیح پیام، ایجاد داراییهای محتوا، توزیع محتوا و سئو را پوشش میدهد. همچنین بینشهایی در مورد نوشتن کپیرایتینگ فروش و اصول نفوذ در بازار را ارائه میکند.
۹. کتاب بازاریابی محتوایی ساخت یک برند داستانی (Building a StoryBrand)
ساخت یک برند داستانی نوشته دونالد میلر به نحوۀ عملکرد بازاریابان و صاحبان کسبوکارها، برای ارتباط مؤثر با مشتریان خود میپردازد. او یک سیستم اثباتشده؛ یعنی فرایند StoryBrand را به اشتراک میگذارد و با آموزش هفت عنصر داستانسرایی قدرتمند، به تعامل و تأثیرگذاری بیشتر بر مشتریان کمک میکند.
این کتاب بر اهمیتِ داشتنِ یک پیامِ واضح و متمایز، برای اطمینان از اینکه مشتریان درک میکنند که یک کسبوکار میتواند چه کاری برای آنها انجام دهد، تأکید دارد. راهکارهای میلر به کسبوکارهای متعددی کمک کرده است تا فروش و مشارکت مشتریان خود را افزایش دهند و یک مزیت رقابتی منحصربهفرد به دست آورند.
علاوهبر کتاب، یک دورۀ آنلاین نیز برای آن در دسترس است که برای ایجاد پیامهای بازاریابی واضح، توسعه قیفهای فروش مؤثر و اجرای استراتژیهای تولید سرنخ طراحی شده است. هدف میلر از نوشتن این کتاب بازاریابی محتوایی، کمک به کسبوکارها برای شفافسازی پیام خود و دستیابی به رشد قابلتوجه از طریق بازاریابی مؤثر و تعامل با مشتری است.
بیشتر بخوانید: تاثیر بازاریابی محتوایی در کسبو کار آنلاین
۱۰. قوانین محتوا (Content Rules)
«قوانین محتوا» نوشته آن هندلی و سیسی چپمن، یک راهنمای کاربردی برای ایجاد و اشتراکگذاری محتوای ارزشمند برای کسبوکارها است. این کتاب بر اهمیت تولید محتوایی که مشتریان را درگیر میکند و موجب رشد کسبوکار میشود، تأکید دارد. نویسندگان کتاب در آن به کسبوکارها توصیه میکنند که از اشکال مختلف محتوا مانند وبلاگها، پادکستها، ویدیوها و وبینارها برای معرفی برند و دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده کنند.
همچنین در کتاب قوانین محتوا، بر اهمیت درک اهداف یک استراتژی محتوا و استفاده از زبان عملی و عقلانی برای برقراری ارتباط مؤثر پیام یک برند در رسانههای آنلاین مختلف تأکید شده است. این کتاب برای کمک به کسبوکارها طراحی شده است تا حضور آنلاین خود را تقویت کنند و با مخاطبانشان بهشیوهای تأثیرگذار تعامل داشته باشند.
بازاریابی محتوایی، یک استراتژی ثابت و یکسان نیست، بلکه یک رشتۀ پویا و در حال تحول است که مستلزم یادگیری، آزمایش و سازگاری مداوم است. بهترین کتاب بازاریابی محتوایی، کتابی است که به شما کمک میکند مخاطبان خود را درک کنید، داستانهای جذاب بسازید، کانالهایتان را بهینه کنید و نتایج بهدستآمده را بسنجید. این کتاب باید کارآمدترین ابزارها و شیوهها را ارائه دهد تا با استفاده از آنها بتوانید، راحتتر و سریعتر به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنید.
پرسش و پاسخ:
بهترین کتابهای بازاریابی محتوایی، چه عناوینی را شامل میشود؟
1. بازاریابی پُرمحتوا (Epic Content Marketing)
2. همه نویسندهایم (Everybody Writes)
3. چارچوب تقویت محتوا (Content Fuel Framework)
4. استراتژی محتوای عملی و بازاریابی (Practical Content Strategy & Marketing)
5. آنها میپرسند، شما جواب میدهید (They Ask, You Answer)
6. محتوای درونگرا (Inbound Content)
7. محتوایی که تبدیل میکند (Content That Converts)
8. ماشین محتوا (Content Machine)
9. ساخت یک برند داستانی (Building a StoryBrand)
10. قوانین محتوا (Content Rules)
ماشین محتوا چه موضوعاتی را بررسی میکند؟
کتاب ماشین محتوا، مراحل و چارچوبهای عملی را در هر جنبهای از این نوع بازاریابی، از ایدهپردازی گرفته تا دستورالعملهای نوشتن و استخدام و مقیاسبندی یک تیم محتوا بررسی میکند.