خبر دارید که در هر دقیقه، حدود ۵۰۰ میلیون پست بلاگ در جهان، منتشر میشود؟ بله. دنیای بیانتهای اینترنت همینقدر از انبوه محتواهای مختلف، پر شده است؛ اما ماجرا اینجا است که چند درصد از این محتواها واقعاً خوانده میشوند؟ آیا مخاطبان بهمحض دیدن همه این محتواها، تصمیم میگیرند که تا آخر آن را بخوانند یا بهراحتی از کنارش عبور میکنند؟ اصلاً چه چیزی باعث میشود که بعضی از محتواها به چشم بیایند و بعضی دیگر در اقیانوس محتواهای گوگلی، گموگور شوند؟ اگر صاحب کسبوکار یا تولیدکننده محتوا هستید و میخواهید تولید محتوای متنی شما دیده شود با این مقاله همراه شوید تا بتوانید چیزی بنویسید که مخاطبان دنیای دیجیتال از خواندن آن سیر نشوند.
محتوای متنی چیست؟
هر بار که اساماس تبلیغاتی دریافت میکنید در گوگل سرچ میکنید و مطلب یک وبسایت را میخوانید یا حتی توضیحات روی بستهبندی یک محصول را میبینید، شما در حال مواجهه با محتوای متنی هستید. این نوع محتوا شامل همه نوشتههایی میشود که برای جذبکردن، اطلاعرسانی یا حتی فقط سرگرمی مخاطب، تولید میشوند؛ اما تولید محتوای متنی فقط نوشتن چند جمله سادۀ پشتسرهم نیست. شما باید بتوانید مخاطب خودتان را با کلماتی که مینویسید، جذب کنید و او را درگیر نگهدارید تا در آخر او را به اقدام وادار کنید. همانطور که تا حالا متوجه شدهاید، تولید محتوای متنی یک مهارت تخصصی تمامعیار است.
محتوای متنی در روند بازاریابی چقدر مؤثر است؟
وقتی صحبت از بازاریابی مخصوصا بازاریابی محتوایی به میان میآید محتوای متنی، شنل قهرمان به تن میکند و یکی از اساسیترین نقشهای موفقیت یا شکست را در نبردهای بازاریابی به عهده میگیرد. این نوع محتوا میتواند به برند شما شخصیت بدهد، باعث اعتمادسازی بشود و مخاطب را به خرید وادار کند.
فرض کنید در حال جستوجو برای خرید یک گوشی هوشمند هستید. دو توضیح متفاوت از دو برند مختلف میخوانید: برند اول فقط به مشخصات فنی اشاره کرده است: «دوربین ۱۲ مگاپیکسل، باتری ۳۰۰۰ میلیآمپر، پردازنده ۸ هستهای.» اما برند دوم به شما میگوید: «با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی هوشمند، لحظات خاص زندگیتان را با وضوح جادویی ثبت کنید. باتری پرقدرت آن، شما را تا یک روز کامل همراهی میکند؛ بدون نیاز به شارژ مکرر و خستهکننده. همچنین پردازنده فوقالعاده این گوشی، حتی در بازهای گرافیکی سنگین، تجربهای بینقص به شما هدیه میدهد.»
خب. اگر بخواهید منصفانه به ماجرا نگاه کنید، کدامیک بیشتر توجه شما را جلب میکند؟ احتمالاً توضیح دوم. چرا؟ چون محتوای متنی دوم بهجای آنکه سهلانگارانه، فقط به چند خصوصیت خشکوخالی محصول اشاره کند به شما نشان میدهد که چه حسوحالی را با آن خصوصیات تجربه خواهید کرد. این دقیقاً همان جادویی است که محتوای متنی خوب میتواند ایجاد کند؛ جملات و عبارات مسحورکنندهای که مخاطب را مجذوب کند و او را بهسمت همان اقدامی که میخواهید (کلیک، لایک، خرید و …) هدایت بکند. چنین تأثیر شگفتانگیزی در پروسه بازاریابی، همان حرکت قهرمانانهای است که فقط از دست محتوای متنی برمیآید.
بیشتر بخوانید: سئوی محتوای متنی؛ رمزگشایی از رازهای رتبهبندی در گوگل
ارکان و ساختار محتوای متنی
یک محتوای متنی خوب، بیشرط و شروط، متولد نمیشود. اتفاقاً محتوای خوب، ساختمانی محکم و باشکوه دارد که از چند رکن قوی و دقیق تشکیل شده است. هر کلمه، جمله و پاراگراف بهعنوان بخش مهمی شناخته میشوند که باید بهدرستی در کنار هم قرار بگیرند تا محتوای تأثیرگذار، هیجانانگیز و مفید شما خلق شود؛ اما ارکان و ساختار محتوای متنی چه چیزهایی هستند و باید چطور نوشته شوند؟
تیتر جذاب (Headline)
تیتر، اولین چیزی است که چشم مخاطبتان به آن میخورد؛ یک دروازه ورود درخشان به محتوای شما. هدلاین باید بهاندازهای جذاب باشد که مخاطب میخکوب شود و دل توی دلش نباشد که نگاهی به متن اصلی این تیتر هیجانانگیز بیندازد و از تهوتوی آن سردربیاورد؛ مثلاً فکر کنید در گوگل بهدنبال راههایی هستید که بتوانید کیفیت خوابتان را بهبود بدهید. بین نتایج صفحه سرچ گوگل، دو تیتر مختلف میبینید: «راهکارهای بهبود خواب» و «۱۵ راز شگفتانگیز برای یک خواب آرام که نمیدانستید.»
آمارها نشان دادهاند که تیتر دوم، بهطرز عجیبی کلیکخورتر از تیتر اول است. این تیتر نهتنها به شما وعده میدهد که اطلاعات جدیدی به دست خواهید آورد، بلکه به شما این احساس را میدهد که انگار قرار است اسرار خاصی را کشف کنید و کنجکاویتان را برمیانگیزد؛ این یعنی یک هدلاین قدرتمند و هوشمندانه.
مقدمه قوی (Introduction)
در محتوای متنی، مقدمه همان جایی است که باید مخاطب را به خواندن ادامه متن تشویق کنید. یک مقدمه عالی باید بهسرعت بتواند دل خواننده را به چنگ بیاورد و به او دلیلی قوی و قانعکننده برای خواندن ادامۀ مطلب، بدهد.
اینکه در مقدمۀ متن خود بتوانید احساسات کاربر را درگیر کنید به تجربیات مشترک افراد اشاره کنید (Customer insight)، وعده یک محتوای بینظیر در بدنه متن را به مخاطب بدهید، مثالهای بامزه و ملموس بیاورید و خلاصه هر آنچه در کیسه خلاقیت ذهنتان دارید رو کنید تا مقدمهای میخکوبکننده و طوفانی به دست بیاید. باورتان نمیشود همین یک پاراگراف کوتاه، تا چه اندازه در محبوبیت محتوای شما اثرگذار است.
بدنه محتوا (Body content)
رسیدید به طولانیترین بخش محتوایتان. جایی که باید حرف اصلیتان را به خواننده بزنید و با زیرکی، مفیدترین اطلاعات را به سرگرمکنندهترین شکل ممکن به گوش و چشم مخاطب برسانید. این بخش باید کاملاً سازماندهیشده، تقسیمبندی شود تا کاربر بتواند با کمی بالا و پایینکردن صفحه، بهراحتی اطلاعات موردنیازش را پیدا کند.
بدنه محتوا را با تیترهای داخلی و پاراگرافهای جداگانه سازماندهی کنید تا یک ساختار قابلفهم و تروتمیز بسازید:
تیترهای داخلی
بهجای اینکه در نوشتن یک مطلب درباره «رژیم غذایی» بدنه محتوا را یکسره و پشتسرهم بنویسید، آن را به زیرتیترهای داخلی تقسیمبندی کنید: رژیمهای کمکربوهیدرات، مزایا و معایب رژیم گیاهخواری، رژیم فستینگ، رژیمهای غنی از پروتئین و …. این کار باعث میشود که:
- بخشهای مختلف بدنه محتوا از هم جدا شود و هر بخش به موضوع خاصی اشاره کند؛
- خواننده بتواند بهسرعت به همان اطلاعاتی که دنبالش میگردد، دسترسی پیدا کند؛
- متن، ساختار واضح و شفافی داشته باشد؛
- محتوا از طول و تفسیر بیجا و کسلکنندگی بیرون بیاید.
پاراگرافهای کوتاه و ساده
در پاراگرافهای بدنه مقاله باید هرجا که لازم شد، یک پاراگراف را تمام کنید و بهسراغ پاراگراف بعدی بروید. درست است که موضوع کلی هر زیرتیتر یکسان است؛ اما جزئیات متفاوتی در هر پاراگراف منعکس میشود. این کار به تولید محتوای متنی شما کمک میکند که آسانخوانتر شود و به مخاطب کمک کند تا هر مطلب را مرتب و منظم بخواند و چشمانش از دیدن جملات رگباری پشتسرهم، خسته نشود؛ مثلاً در متنی مربوط به رژیم غذایی، میتوانید هر پاراگراف را به موضوع خاص آن اختصاص بدهید: در زیرتیتر «رژیم غنی از پروتئین» یک پاراگراف میتواند درباره اهمیت پروتئین در رژیم غذایی و پاراگراف بعدی درباره منابع مختلف جذب پروتئین باشد.
نتیجهگیری و جمعبندی
در پایان، وقت آن است که محتوایتان را جمعبندی کنید و پیام اصلی آن را مختصر و مفید به مخاطبان، انتقال بدهید. این بخش کوتاه باید بتواند مفاهیم کلیدی کل مطلب را در چند جمله یادآور کند و اگر لازم بود، خواننده را به اقدام (CTA) دعوت کند؛ یعنی سعی کند که مخاطب را به چنین اقداماتی ترغیب کند:
- خرید محصول؛
- ثبتنام در وبسایت، اپلیکیشن یا وبینار؛
- دانلود یک فایل؛
- کلیک روی یک دکمه؛
- تماس با شما و ….
از کجا شروع کنیم؟
لحظه شروع تولید محتوای متنی، لحظهای نفسگیر است. درست مثل ایستادن جلوی یک بوم خالی نقاشی. شما میدانید که باید شاهکاری خلق کنید؛ اما اولین حرکت قلم، همیشه سختترین بخش کار است؛ اما وحشت نکنید. اگر نقشهراه درستی داشته باشید، این مسیر با اطمینان و خلاقیت به بهترینشکل خودش طی میشود. بیایید ببینیم از کجا باید شروع کنید تا در نهایت موفق به خلق یک اثر خارقالعاده متنی شوید:
تحقیق؛ چشمان تیزبین خود را فعال کنید
هر شاهکار هنری با الهام شروع میشود. منظور از این جمله، تقلید و کپیکاری نیست. برای تولید محتوای متنی باید بتوانید بین منابع معتبر و ارزشمند بچرخید، ذرهبین بهدست بگیرید تا بتوانید آنها را خوب بررسی کنید و در نهایت از بهترین بخشهای هر متن، الهام بگیرید. تحقیق دقیق، سنگبنای ساختن یک محتوای موفق است. شما باید آنقدر بگردید که به درک عمیقی از مخاطبان، بازار هدف و موضوعی که میخواهید دربارهاش بنویسید، برسید.
طرحریزی؛ وقت نقشهکشیدن است
پساز اینکه روند تحقیق و بررسیتان کامل شد و جای هیچ شکوشبههای باقی نماند، وقت آن است که نقشهای برای نوشتن متنتان ترسیم کنید. این نقشه همان طرح کلی محتوای شما است؛ یعنی برای خود بنویسید که میخواهید از کجا شروع کنید، درباره چه چیزهایی توضیح بدهید و در نهایت چطور محتوا را به پایان برسانید. این طرحریزی به شما کمک میکند که از سردرگمی جلوگیری کنید و مطمئن شوید که ایدهها و نکات کلیدیتان به ترتیب درستی نوشته میشود. ترسیم این طرح کلی، بارِ اضطراب شما را از روی دوشتان برمیدارد.
مثلاً اگر مقالهای درباره «فواید یوگا برای سلامت ذهن» مینویسید، فرض را بر این میگیرید که میخواهید یک راهنمای کامل در اختیار مخاطبانتان قرار بدهید. در چنین شرایطی، طرحریزی شما میتواند شامل بخشهایی مثل «مقدمهای درباره ارتباط یوگا با ذهن» بعد «تکنیکهای یوگا برای کاهش اضطراب و استرس» بعد «شروع آسان برای مبتدیها» بعد «چطور یوگا میتواند خواب آرامتری فراهم کند؟» دستآخر هم «نتیجهگیری درباره زندگی ذهنی بهتر با یوگا». این میشود نقشه کلی آنچه که باید بنویسید. پساز این نقشه با خیال راحتتری شروع به نوشتن میکنید.
نوشتن؛ اولین ضربه قلم را بزنید
شاهکار شما آماده اجرا است؛ شروع به نوشتن کنید. البته یادتان باشد که این بخش هم نیاز به یک استراتژی هنرمندانه دارد. قرار نیست اولین چیز که مینویسید، بینقص باشد. آن را بهعنوان یک پیشنویس درنظر بگیرید که با هدفِ آوردن ایدهها و افکارتان روی کاغذ، نوشته شده است. ممکن است نوشتهتان در این مرحله، کمی بیسروته بهنظر برسد. هیچ ایرادی ندارد. مرحله بعدی به شما کمک میکند تا بهترین نسخه از تولید محتوای متنی خود را به دست بیاورید.
ویرایش؛ کلماتتان را صیقل بدهید
همان مرحلهای که جواهر خام محتوای شما را به الماس دلخواهتان تبدیل میکند. در این مرحله باید جزئینگرتر شوید؛ یعنی جملات طولانی و سختفهم را کوتاهتر و سادهتر کنید، ساختار کلی محتوا را منطقیتر بچینید، کلمات تکراری را با مترادفهای جذاب جایگزین کنید از استعارهها و مثالهای کاربردی برای فهم بهتر مطلب استفاده کنید و در یک کلام، مطمئن شوید که محتوا به بهترین شکل ممکن به مخاطب هدفتان منتقل میشود.
آزمون و خطا؛ آزمایشگاه دانشمندان محتوا
هیچکس نمیتواند از همان اول کار، محتوای بيعیبوایراد بنویسد. برای تولید محتوای متنی شگفتانگیز، باید آماده باشید که بارها و بارها آزمایش کنید و اشتباهات خودتان را برای دفعات بعد، اصلاح کنید؛ اما چطور این پروسه طی میشود؟
- محتوایتان را منتشر کنید؛
- بازخورد بگیرید؛
- بازخوردها را بررسی کنید؛
- براساس نظرات مخاطبان، محتوای بعدیتان را بهبود بدهید.
مهارتهای مورد نیاز برای تولید محتوای متنی
شما به ترکیبی از چند مهارت کاربردی نیاز دارید تا محتوایی دوستداشتنی و کارآمد بنویسید. تقویت این مهارتها ورق را به نفع محتوای شما برمیگرداند و معجزهای در تولید محتوای متنی هر نویسنده به شمار میرود:
توانایی تحقیق درست
درست متوجه شدید. خوب تحقیقکردن، یکجور مهارت است. بعضی از متخصصان معتقد هستند که اولین و مهمترین مهارتی که برای خلق یک محتوای متنی فوقالعاده به آن نیاز دارید، توانایی جمعکردن اطلاعات درست و دقیق از منابع معتبر و سپس تحلیل آنها است. این جمله را همین حالا در ذهن خود ثبت کنید: بدون تحقیق، محتوای شما هیچ عمق و غنایی نخواهد داشت.
مهارت نگارش و ویرایش
نوشتن خوب، بهمعنی طولانینوشتن یا پیچیدهنوشتن نیست. شما باید بتوانید نگارش و ویرایش حرفهای بلد باشید. این مهارتها، اصلیترین ابزارهای یک نویسنده هستند که بدون آنها نوشتن هیچ معنایی ندارد. تلاش کنید تا با تقویت اصول نگارش و ویرایش، بتوانید ایدههای ناب خود را به شیوهای ساده، روان و جالبتوجه بیان کنید. بعد با یک ویرایش دقیق، محتوایتان را بهینه کنید و تیر خلاص تولید محتوای متنی عالی را بزنید.
خلاقیت، خلاقیت، خلاقیت
حتماً با نوشتههای کسلکننده و خوابآور مواجه شدهاید. متنهایی که بدون هیچ واژه سحرآمیزی نوشته شدهاند از هیچ استعاره و مصداق جذابی در آن استفاده نشده است، شروع کوبنده و پایان قانعکنندهای ندارند، ایده خاصی پشت آنها نیست و فقط کلمات خشکوخالی هستند که در کنار یکدیگر ردیف شدهاند. نویسنده چنین محتوایی از یک مهارت مهم غافل شده است: خلاقیت.
برای تقویت خلاقیت باید زیاد بخوانید. تا جایی که میتوانید نمونههای خوب ببینید و بهترین محتواهای صوتی و متنی را با خود مرور کنید تا نکات خلاقانه و هیجانانگیز آنها در دل و جانتان بنشیند. علاوهبراین، باید زیاد تمرین کنید. هر از چند گاهی، بیمقدمه با لحنهای مختلف طنز، علمی، تراژیک، ادبی و … برای موضوعات مختلف روزمره، بنویسید و تا جایی که میتوانید دیوانهوار عمل کنید.
بدون محدودیت کلمات را با هم ترکیب کنید و محتوای تروتازه و جذاب بنویسید. نترسید. این محتوا قرار نیست جایی نشر داده شود، بلکه فقط تمرینی است که به شما کمک میکند تا انواع سبکهای نوشتاری را امتحان کنید و موتور خلاقیت ذهنتان گرم شود.
بیشتر بخوانید: نقش لحن در محتوای متنی و انواع آن
داستانسرایی (Storytelling)
یکی از مجذوبکنندهترین تکنیکها برای جذب مخاطب، استفاده از استوریتلینگ یا همان داستانسرایی در متن است. همه افراد عاشق شنیدن داستان هستند و اگر بتوانید در محتوای خود، مطالب را بهصورت داستانی و سلسلهوار بنویسید، مخاطبتان تا مغز استخوان با محتوای شما درگیر میشود. داستانی نوشتن الزاماً بهمعنی تعریفکردن یک داستان تخیلی یا واقعی در متن نیست، بلکه به این معنی است که بتوانید اطلاعات خود را با مثالها، شواهد، آمارها و تاریخچه هر موضوعی طوری چیدمان کنید که داستانی منسجم از دل آن بیرون بیاید؛ مثلاً میتوانید مقالهای درباره «فواید تنفس درست در روحیه افراد» را اینطوری شروع کنید:
«تصور کنید که پساز یک روز خستهکننده و طولانی، روی زمین دراز کشیدهاید، چشمانتان را بستهاید و با هر دم و بازدم، احساس میکنید تمامی تنشهای روزانه از بدنتان خارج میشود. این همان معجزه تنفس صحیح است» میبینید؟ چنین شروعی برای یک مطلب علمی، آن را به داستانی شنیدنی برای مخاطب تبدیل میکند. به این میگویند مهارت داستانسرایی.
تأثیر استفاده از تصاویر در محتوای متنی
تصاویر در تولید محتوای متنی، مثل نمک و فلفل داخل غذا هستند. بدون آنها غذا ممکن است بیمزه و کلافهکننده بهنظر برسد. عکسها میتوانند متن شما را زنده کنند به واضحترشدن پیام محتوایتان کمک کنند و تجربه کاربری بسیار بهتری برای مخاطبانتان بسازند. البته بهشرطیکه درست از آنها استفاده کنید. عکسهای منتخبتان باید چنین ویژگیهایی داشته باشد تا اثر مثبت خودش را نشان دهد:
- کیفیت بالایی داشته باشد؛
- حجم آن بهاندازهای باشد که سریع لود شود؛
- تگ Alt داشته باشد؛
- در خدمت محتوا باشد و به کاملشدن آن کمک کند.
تأثیر استفاده از جدول، ویدئو و پادکست در محتوای متنی
اگر قصد دارید محتوایتان را چندین برابر جذابتر و تعاملیتر کنید، باید بهسراغ ابزارهای جدیدتری بروید. جدول، ویدئو و پادکست ابزارهایی هستند که میتوانند بهشکلی کاملاً متفاوت، محتوای متنیتان را کامل کنند:
- از جدولها برای نمایش اطلاعات پیچیده و مقایسهای استفاده کنید تا آنها را با نظم و ترتیب و بهشکل قابلفهمتری ارائه بدهید.
- بهکمک ویدئوها، محتوایتان را به سطح بالاتری ببرید و اطلاعات طولانی را در عرض چند دقیقۀ کوتاه به مخاطب توضیح بدهید.
- با پادکستها، این آپشن را در اختیار مخاطب قرار بدهید تا در شرایط خاص که امکان دسترسی به متن یا ویدئو ندارد (مانند رانندگی، آشپزی، ورزش یا حتی استراحت) اطلاعات محتوای متنی شما را گوش بدهد و تجربهای ویژه به دست بیاورد.
کلمه کلیدی چیست؟
وقتی وارد گوگل میشوید و چیزی را سرچ میکنید در حقیقت از کلمات کلیدی استفاده کردهاید. کلمه کلیدی، همان عبارت است که کاربران در موتورهای جستوجو (مثل گوگل) تایپ میکنند و دکمه سرچ را فشار میدهند تا به اطلاعات، محصولات یا خدماتی که میخواهند، دسترسی پیدا کنند؛ اما یک تولیدکنندۀ محتوای متنی چطور باید با این کلیدواژهها مواجه شود؟
شما باید بتوانید کمات کلیدی درست را پیدا کنید و از آنها در محتوای متنیتان استفاده کنید تا تأثیر حیرتانگیز این حرکت سئویی را بر روی دیدهشدن وبسایتتان ببینید؛ مثلاً اگر فروشگاه آنلاین لباس دارید و میخواهید درباره «کتهای چرم» تولید محتوا کنید، احتمالاً کلماتی مثل «کت چرم»، «کت چرم مردانه»، «کت چرم زنانه»، «کت چرم باکیفیت» یا مثلاً «بهترین کت چرمی برای زمستان» کلمات کلیدی شما باشند. کافی است از این کلمات بهصورت طبیعی و مناسب در محتوایتان استفاده کنید تا شانس اینکه وبسایتتان در نتایج جستوجوی گوگل به کاربران نشان داده شود، بهطرز اعجابآوری بالا برود.
این کلمات را از طریق بررسی وبسایتهای رقیب و همچنین به کمک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google keyword planner یا Ahrefs یا Semrush پیدا کنید.
بیشتر بخوانید: انواع کلمه کلیدی: معرفی و جایگاه انواع keywords در سئو
سئو و محتوای متنی
بدون سئو، محتوای شما در اینترنت دفن میشود و دست هیچکس به آن نمیرسد؛ حتی اگر بهترین و جذابترین محتوای دنیا را نوشته باشید. سئو مجموعهای از تکنیکها و روشهایی است که به صاحبان وبسایتها کمک میکند تا محتوای خودشان را براساس قواعد و قوانین گوگل (الگوریتم گوگل) طوری تنظیم کنند که او بتواند آن صفحات را درک کند، ارزشمند بداند و برای مخاطبان در نتایج جستوجو به نمایش بگذارد.
شیوۀ تولید محتوای متنی در سئو نقش پررنگی دارد. موتورهای جستوجو نهتنها به محتوای شما نگاه میکنند و با رباتهای هوشمند خود آن را چک میکنند، بلکه کیفیت، ارتباط با موضوع و میزان استفاده درست از کلمات کلیدی در آن را هم موبهمو ارزیابی میکنند. اگر محتوای شما دقیق، آموزنده و ارزشمند باشد، گوگل آن را در نتایج بالاتر قرار میدهد تا کاربرانش روی لینک آبی آن صفحه کلیک کنند. صاحبان وبسایتها دقیقاً همین را میخواهند: کلیکخورشدن در گوگل که دستآخر باعث جذب مشتری، شناختهشدن برند و حتی خرید میشود.
متا دیسکریپشن و تایتل سئو
اگر تایتل شما جذاب و توضیحات متای صفحهتان، قانعکننده باشد، کاربر ترغیب میشود که روی لینک شما کلیک کند و وارد وبسایتتان شود. در حقیقت دروازهبانهای اصلی محتوای شما، همین دو عنصر مهم هستند که میتوانند کاربران را به وبسایت دعوت کنند یا آنها را فراری بدهند:
تایتل سئو؛ اولین چشمک به کاربر
تایتل سئو (SEO Title) همان عنوان اصلی صفحه است که در نتایج جستوجو نمایش داده میشود. تایتل باید کوتاه، واضح و حاوی کلمات کلیدی اصلی باشد. این عنوان باید آنقدر جذاب نوشته شود که کاربر نتواند بهسادگی از کنار آن بگذرد.
متا دیسکریپشن؛ خلاصهای برای خوشآمدگویی
متا دیسکریپشن (Meta Description) یک خلاصه کوتاه از محتوای صفحه است که زیر تایتل در نتایج سرچ نشان داده میشود. این توضیحات باید محتوای کلی صفحه را بهصورت خلاصه در چند جمله کوتاه بیان کند و طوری نوشته شده باشد که مخاطب تحریک شود تا برای خواندن اصل مطلب داخل صفحه، روی آن کلیک کند.
بیشتر بخوانید: قواعد تولید محتوای متنی برای وبسایت: راهنمای نگارش محتوای جذاب و اثربخش
سخن پایانی
حتماً تا اینجای مطلب متوجه شدهاید که یک محتوای خوب چطور میتواند پلی باشد بین برند شما و قلب مخاطبان. از انتخاب کلمه کلیدی گرفته تا نوشتن تایتلهای جذاب و استفاده از تصاویر باکیفیت، همه جزئی از محتوای شما هستند که در کنار مهارتهای مختلفی که دارید، معنا پیدا میکنند. پساز خواندن این مقاله میتوانید دستبهکار شوید و تولید محتوای متنی خود را به چوب جادویی تبدیل کنید که مخاطبانتان نتوانند خواندن آن را متوقف کنند. یادتان باشد: شما یک داستانسرای مدرن هستید؛ پس داستانتان را با قدرت روایت کنید.