سئوی محتوای متنی؛ رمزگشایی از رازهای رتبه‌بندی در گوگل

سئوی محتوای متنی؛ رمزگشایی از رازهای رتبه‌بندی در گوگل

وقتی به‌عنوان صاحب یک وب‌سایت وارد گوگل می‌شوید، به میدان نبردی هیجان‌انگیز‌ پا گذاشته‌اید. هر یک از وب‌سایت‌های دیگر، رقیبی قدرتمند شناخته می‌شوند که بی‌وقفه برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل تلاش می‌کنند؛ اما نقش سئو در این میان چیست؟ سئو شمشیر جادویی شما در این میدان نبرد است! سئوی محتوای متنی، هنر و علم بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جست‌وجو مانند گوگل است تا به‌عنوان ابزاری جادویی، دروازه‌ رتبه‌های برتر گوگل را برایتان بگشاید و مشتریان بیشتری را به‌سوی وب‌سایت شما جذب کند. اگر می‌خواهید از زیروبم این دانش پرطرفدار سر دربیاورید و معجزه‌ای را در کسب‌وکار اینترنتی خود رقم بزنید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

عناوین مطلب نمایش

سئو چیست و چه نقشی در رتبه‌بندی محتوا در گوگل دارد؟

سئو یا بهتر بگوییم بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو، فرایندی است که صاحبان وب‌سایت‌ها آن را طی می‌کنند تا از طریق سرچ‌ ارگانیک (غیرپولی)، به رتبه‌های برتر گوگل دست یابند. این، یکی از حیاتی‌ترین استراتژی‌های بازاریابی برای هر کسب‌وکاری است. ازآنجاکه گوگل قصد دارد یک تجربه کاربری مثبت برای جست‌وجوگران و کاربران خود فراهم کند، می‌خواهد بهترین و بهینه‌ترین اطلاعات را در اختیار آنان بگذارد؛ بنابراین تمرکز شما بر آیتم‌های سئویی، می‌تواند این خواستۀ گوگل را به‌خوبی برآورده کند؛ درنتیجه، شما را به وب‌سایتی گوگل‌پسند و کاربرپسند تبدیل کند.

اگر بخواهید به‌طور تخصصی‌ از عملکرد گوگل مطلع شوید، باید بدانید که این غول فنّاوری، از ربات‌هایی استفاده می‌کند که در سراسر اینترنت می‌خزند و کدها، متن‌ها، تصاویر، ویدئوها و سایر موارد صفحات وب‌سایت‌ را اسکن می‌کنند. سپس این آیتم‌ها را براساس الگوریتم گوگل ارزیابی می‌کنند.

در این ارزیابی، هر یک از صفحات وب‌سایت‌ها که ویژگی‌ها و محتوایی مطابق با الگوریتم گوگل داشته باشد، به‌عنوان صفحه‌ای با سئوی قوی‌تر شناخته می‌شود، به رتبه‌های بالاتر گوگل دست می‌یابد و در سرچ‌ کاربران بیشتر نمایش داده می‌شود؛ این یعنی تأثیر مستقیم فاکتورهای سئو در رتبه‌بندی وب‌سایت شما!

سئو، فرایندی است که صاحبان وب‌سایت‌ها آن را طی می‌کنند تا از طریق سرچ‌ ارگانیک (غیرپولی)، به رتبه‌های برتر گوگل دست یابند.
سئو، فرایندی است که صاحبان وب‌سایت‌ها آن را طی می‌کنند تا از طریق سرچ‌ ارگانیک (غیرپولی)، به رتبه‌های برتر گوگل دست یابند.

چرا سئوی محتوا برای وب‌سایت شما مهم است؟

اگر محتوای خود را بهینه نکنید، احتمال اینکه مخاطبان اینترنتی به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند، تقریباً محال می‌شود و رقبایتان با سرعت آزاردهنده‌ای از شما جلو خواهند زد؛ بنابراین نمی‌توان اهمیت تولید محتوای سئوشده را نادیده گرفت. طبق آمار، به‌طور متوسط در هر ثانیه، ۴۰ هزار سرچ در گوگل انجام می‌شود.

آیا می‌دانید بسیاری از این افراد، می‌توانند مشتریان بالقوۀ شما باشند؟ کافی است به ارزش سئوی محتوا پی ببرید و آن را زیرکانه در صفحات وب‌سایت خود پیاده کنید؛ اما اکنون سؤال مهم اینجا است که به‌کمک سئوی محتوای متنی، چه معجزه‌ای در وب‌سایت شما رخ خواهد داد و چرا این فرایند از چنین اهمیتی برخوردار است؟

افزایش ترافیک

تصور کنید وب‌سایت شما مانند فروشگاهی در خیابان شلوغ و پرتردد گوگل است. سئوی محتوا به شما کمک می‌کند رهگذران و مشتریان بیشتری را به کلیک روی لینک وب‌سایت خود و ورود به این فروشگاه دوست‌داشتنی تحریک کنید. هنگامی که محتوای شما در رتبه‌بندی بالاتری در نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرد، افراد بیشتری آن را می‌بینند و طبیعتاً پای کاربران بیشتری به صفحۀ شما باز می‌شود.

آماری تکان‌دهنده و جالب‌توجه نشان می‌دهد که ۷۰ درصد مخاطبان گوگل، فقط به چند مورد اول نتایج سرچ نگاه می‌کنند؛ بنابراین یک سئوی قوی، ترافیک ارگانیک و طبیعی وب‌سایت شما را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد و این، قدم بزرگی برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و واقعی است.

افزایش فروش

به جمله آخر بخش پیش توجه کنید. درست است! سئوی محتوای متنی می‌تواند به شما کمک کند تا پس‌از جذب مخاطب، آن‌ها را به مشتری وفادار خود تبدیل کنید. در موقعیتی که افراد به‌دنبال محصولات یا خدمات مرتبط با کسب‌وکار شما هستند، محتوای بهینه‌شده و برتر شما می‌تواند آن‌ها را به وب‌سایتتان هدایت کند. کافی است به اصول بهینه‌سازی محتوا دقت کنید تا چوب جادوی سئوی شما، اعتماد کاربران حاضر در وب‌سایت را جلب و آن‌ها را ترغیب کند تا با خیالی آسوده، سبد خرید آنلاین خود را از محصولات شما پُر کنند و دکمه پرداخت را فشار دهند.

برندسازی

این روزها بسیاری از متخصصین بازاریابی آنلاین، راز جاودانگی یک برند را در محتوای سئوشدۀ آن می‌دانند. محتوای جذاب و گوگل‌پسند شما می‌تواند ارزش‌ها و رسالت شغلی‌تان را به مخاطبان معرفی کند، هویت برند شما را در ذهن آن‌ها تثبیت کند و آگاهی از نام و نشان کسب‌وکارتان را در میان مخاطبان افزایش دهد. محتوای جذاب، منحصربه‌فرد و کاربردی، این قدرت را دارد که ارزش برند شما را تا سرحد انفجار بالا ببرد و نام محصولات و خدماتتان را بین کاربران اینترنتی بر سر زبان‌ها بیندازد. برای همین است که می‌گویند یک سئوی محتوای حرفه‌ای، ماندگاری برند شما را در دنیای دیجیتال تضمین می‌کند.

افزایش اعتماد و اعتبار

محتوای سئوشده، مهر تأیید بر کیفیت وب‌سایت شما است. طبیعی است که محتوای نامرتب و پراکنده، کپی‌شده و تکراری، پر از غلط‌های املایی، قدیمی و به‌روزنشده، به‌عنوان محتوایی بهینه شناخته نمی‌شود و از اصالت و اعتبار خاصی برخوردار نیست.

محتوای مرتب و خوانا، منحصربه‌فرد و تخصصی، به‌روز و پویا، همان چیزی است که هم گوگل و هم کاربران از شما انتظار دارند؛ بنابراین رعایت این نکات بهینه‌سازی، در بالابردن اعتماد مشتریان نسبت‌ به شما تأثیر حیرت‌آوری دارد. در یک کلام می‌توان گفت با رعایت الگوریتم گوگل، می‌توانید اعتبار خود را افزایش دهید و در جذب مشتری و فروش، از رقبایتان پیشی بگیرید.

با محتوای سئوشده می‌توانید اعتبار خود را افزایش دهید و در جذب مشتری و فروش، از رقبایتان پیشی بگیرید.
با محتوای سئوشده می‌توانید اعتبار خود را افزایش دهید و در جذب مشتری و فروش، از رقبایتان پیشی بگیرید.

اصول سئوی محتوا؛ آشنایی با فاکتورهای کلیدی رتبه‌بندی در گوگل

همان‌طور که می‌دانید، میلیون‌ها نفر از سراسر کرۀ زمین برای یافتن اطلاعات، محصولات و خدمات موردنیاز خود به غول دنیای جست‌وجو، یعنی گوگل، مراجعه می‌کنند. در میان جنب‌وجوش دائمی این پلتفرم محبوب و پرکاربرد، رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. وب‌سایت‌هایی که در رتبه‌های برتر گوگل قرار می‌گیرند، مزایای متعددی را تجربه می‌کنند که در نهایت، به رونق کسب‌وکارشان منتهی می‌شود؛ اما چه فاکتورها و عواملی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در گوگل نقش دارند و آیتم‌های مربوط به سئوی محتوای متنی چیست؟

انتخاب و استفاده صحیح از کلمات کلیدی در محتوا

اگر از طرفداران رشد سئو وب‌سایت خود هستید، این جمله طلایی را در گوشه‌ای از مغزتان حک کنید: کلمات کلیدی، پلی هستند که کاربران گوگل را به شما وصل می‌کنند. برای همین است که انتخاب و استفاده صحیح از کلیدواژه‌ها در محتوا، یکی از مهم‌ترین ارکان سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو است؛ اما اولین قدمی که باید در راستای یافتن این واژه‌های پراهمیت بردارید، چیست؟ تحقیق کلمات کلیدی.

تحقیق کلمات کلیدی، فرایند پیداکردن مرتبط‌ترین کلمات برای استفاده در محتوای صفحات وب‌سایت است؛ یعنی باید بدانید مردم سراسر جهان، محصولات، اطلاعات و خدمات شما را با چه کلماتی جست‌وجو می‌کنند و چطور می‌توان این کلمات را در محتوای وب‌سایت خود به‌کار برد؟

پیشنهاد سئوکاران حرفه‌ای به صاحبان کسب‌وکارها این است که برای دستیابی به پاسخ این پرسش مهم، مسیر زیر را طی کنند:

  • ابتدا شناسایی کنید که محتوای وب‌سایت شما دقیقاً درباره چه موضوعی است.
  • لیست بلندبالایی از کلمات و عباراتی که فکر می‌کنید می‌تواند ارتباط خوبی با محتوای شما داشته باشد، تهیه کنید. جسور باشید و از کنار هیچ ایده‌ای به‌سادگی عبور نکنید.
  • سری به رقبای درجه یک خود بزنید و با بررسی محتوای آن‌ها، به لیست کامل‌تری از کلمات کلیدی پراستفاده در حیطه تخصصی خود برسید.
  • از ابزارهای مختلفی، مانند Google Keyword Planner، Ahrefs و SEMrush بهره ببرید و کلمات کلیدی پرجست‌وجو را در دل این ابزارها پیدا کنید.
  • با توجه به اطلاعات جمع‌آوری‌شده، کلیدواژه‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با موضوع شما دارند، بالاترین حجم جست‌وجوی کاربران را به خود اختصاص داده‌اند و با اهداف شما همسو هستند.
  • این واژه‌های آماده‌شده را دسته‌بندی کنید و براساس برنامه‌ریزی محتوایی وب‌سایت خود، از آن‌ها استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید چگالی استفاده از این کلمات را رعایت کنید؛ یعنی به‌طور افراطی از کیوردها در سراسر متن بهره نبرید و کلیدواژه‌های اصلی و فرعی را به‌طور یکنواخت در کل متن بگنجانید. اگر این چگالی را رعایت نکنید، گوگل متوجه عملکرد افراطی شما می‌شود و رتبه وب‌سایتتان را پایین می‌آورد.
  • به‌طور منظم و دوره‌ای، لیست کلیدواژه‌های به‌دست‌آمده را بررسی و بهینه‌سازی کنید؛ یعنی دائماً عملکرد کیوردها را رصد کنید و در صورت نیاز، آن‌ها را با کلمات کلیدی جدیدی جایگزین کنید.

تحقیق کلمه کلیدی، می‌تواند ابعاد پیچیده‌تر و جذاب‌تری نیز داشته باشد. برای مثال ممکن است شما وب‌سایت فروش لباس داشته باشید و طی تحقیق کلمات کلیدی خود، متوجه شوید صفحه نتایج جست‌وجو برای کلمه کلیدی «پالتو چرم»، تحت‌سلطه یک برند معروف است و فروشگاه تازه‌کار و کوچک شما، امکان رقابت با چنین برند قدرتمندی را ندارد.

در چنین مواردی، شما می‌توانید روی حیطه‌های خاص‌تری، کلمات کلیدی خود را پیاده‌سازی کنید. برای مثال روی موقعیت جغرافیایی خود (سئوی محلی) یا جزئیات دقیق‌تری که در آن تخصص ویژه دارید (کلمات کلیدی دم‌بلند)، تمرکز کنید؛ یعنی به‌جای استفاده از «پالتو چرم»، از کلیدواژه‌هایی مانند «پالتو چرم در اصفهان» یا «پالتو چرم دورنگ جیب‌دار» استفاده کنید.

گنجاندن این اطلاعات خاص در صفحات وب شما، به گوگل این امکان را می‌دهد که وقتی کاربران به‌دنبال چیزی هستند که شما به‌طور خاص ارائه می‌دهید، وب‌سایتتان را به‌عنوان گزینه‌ای قوی و ویژه به این دسته از افراد نشان دهد.

انتخاب و استفاده صحیح از کلیدواژه‌ها در محتوا، یکی از مهم‌ترین ارکان سئو و رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو است.
انتخاب و استفاده صحیح از کلیدواژه‌ها در محتوا، یکی از مهم‌ترین ارکان سئو و رتبه‌بندی وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو است.

نوشتن عنوان و توضیحات متای جذاب و سئوپسند

این شما و این شاه‌کلید جذب مخاطب گوگلی! عنوان صفحه و متا دیسکریپشن (توضیح یک‌ونیم خطی درباره محتوای صفحه)، اولین چیزهایی هستند که کاربران در نتایج جست‌وجو مشاهده می‌کنند؛ بنابراین دو عنصر کلیدی در سئوی وب‌سایت به حساب می‌آیند و نقش مهمی در جذب کلیک و بالارفتن رتبه وب‌سایت شما ایفا می‌کنند؛ اما چطور باید عنوان و توضیحات متا را برای بهبود سئو وب‌سایت بهینه کرد؟

عنوان

  • حداکثر ۶۰ کاراکتر: عنوان صفحه شما نباید از ۶۰ کاراکتر بیشتر شود. این موضوع باعث می‌شود عبارت شما به‌طور کامل در نتایج جست‌وجو نمایش داده شود.
  • جذاب و ترغیب‌کننده: عنوان شما باید به‌حدی جذاب باشد که کاربران ترغیب شوند روی آن کلیک کنند و با ورود به صفحه شما، به کل متن دسترسی پیدا کنند.
  • منحصربه‌فرد: طبیعی است که انتخاب عنوانی تکراری و کسل‌کننده، نمی‌تواند از فاکتورهای سئوی برتر به‌شمار رود. بهتر است تا جایی که می‌توانید عنوان متمایز و تازه‌ای برای صفحه وب‌سایتتان بنویسید.
  • مرتبط: گوگل بی‌نهایت هوشمند است! اگر عنوانی که برای صفحه انتخاب کرده‌اید با محتوای داخلی آن بی‌ارتباط باشد، زحمات خود را به‌هدر داده‌اید و این بخش از سئوی وب‌سایتتان را با شکست مواجه ساخته‌اید. درست است که انتخاب عنوانی خلاقانه و گیرا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما مراقب باشید که ارتباط معنایی و محتوایی بین عنوان و متن داخل صفحه را نیز حفظ کنید.

توضیحات متا

  • تا جایی که می‌توانید متا دیسکریپشن خود را به ۱۶۰ نرسانید. روی ۱۵۵ کاراکتر و کمتر از آن بمانید تا فرایند بهینه‌سازی شما به‌خوبی پیش برود.
  • از تبلیغات گوگل الهام بگیرید.
  • از سال یا ماه فعلی استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی هدف خود را به‌صورت متعادل در توضیحات متا به‌کار برید.
  • یک متن واحد را در توضیحات متای همه صفحات وب‌سایتتان تکرار نکنید و برای هر صفحه، متا دیسکریپشن مخصوص به خود را بنویسید.
  • علایم نگارشی و املایی را در متن توضیحات خود رعایت کنید تا خوانا و قابل‌فهم باشد.
متادیسکریپشن را در سئوی محتوای متنی روی ۱۵۵ کاراکتر و کمتر از آن نگه دارید تا فرایند بهینه‌سازی به‌خوبی پیش برود.
متادیسکریپشن را در سئوی محتوای متنی روی ۱۵۵ کاراکتر و کمتر از آن نگه دارید تا فرایند بهینه‌سازی به‌خوبی پیش برود.

ساختاربندی محتوا برای سئوی بهتر

در تعریف سادۀ ساختاربندی محتوا، می‌توان گفت ساختاربندی محتوا یعنی نویسنده طوری از عناوین و سرفصل‌ها بهره ببرد که متن خود را به بخش‌های منظم و معناداری تقسیم‌بندی کند؛ به‌گونه‌ای که خواندن آن برای کاربران وب‌سایت ساده باشد و موتورهای جست‌وجو نیز بتوانند ترتیب و ساختار آن را درک کنند.

یک محتوای بهینه‌سازی‌شده ازنظر ساختار، مانند نقشه راهی است که مخاطبان شما را با نظم و چیدمانی قابل فهم به اطلاعات موردنظرشان در متن می‌رساند و به گوگل نیز کمک می‌کند تا محتوای صفحه را به‌درستی درک و ارزیابی کند.

این تکنیک ضروری، فوایدی دارد که عدم رعایت آن، سئوی وب‌سایت شما را در وضعیت خطرناکی نسبت ‌به رقبایتان قرار می‌دهد؛ بنابراین بهتر است به این نکتۀ حیاتی توجه کافی داشته باشید تا از اتفاقات مثبتی مانند بهبود تجربه کاربری، افزایش ترافیک ارگانیک و کاهش نرخ خروج و پرش مخاطب از صفحه که نتیجۀ یک ساختاربندی محتوایی صحیح است، لذت ببرید.

ممکن است بپرسید اصول این ساختاربندی چیست و چطور باید آن را در صفحات خود اعمال کنیم؟

  • موضوع محتوای جذاب، کاربردی، مناسب و دقیق را انتخاب کنید.
  • از کلمات کلیدی مرتبط، به‌طور منصفانه و طبیعی در متن استفاده کنید.
  • محتوای خود را متناسب با موقعیت، با استفاده از تگ هدینگ‌های H1 تا H6، به بخش‌های منظم ‌تقسیم‌بندی کنید.
  • از عناوین و تیترهای مرتبط بهره ببرید.
  • از پاراگراف‌های کوتاه و خوانا غافل نشوید و جملات خود را به محتوایی طولانی و غیرقابل‌فهم تبدیل نکنید.
  • از تصاویر و ویدئوها برای جذاب‌ترکردن محتوا استفاده کنید.
  • لینک‌های داخلی و خارجی را فراموش نکنید و به منابع معتبر و پرفایده ارجاع بزنید.
  • بولت پوینت، جدول و قالب‌بندی‌های متمایز را به‌کار بگیرید تا صفحه شما با ظاهر منظم و خوانایی که دارد، مخاطب را به ادامه مطالعه مطلب تشویق کند.

یادتان باشد پرکاربردترین، محبوب‌ترین و بهترین روش برای خلق یک ساختار محتوایی کاربرپسند و سئوپسند این است که ابتدا موضوعات اصلی و کلی را در تیترهای بالاتر و ابتدایی قرار دهید و در ادامه مطلب، به‌مرور به جزئیات بیشتر بپردازید.

این شیوه ساختاری که به هرم وارونه شباهت دارد، باعث می‌شود کاربران ابتدا با اساسی‌ترین مفاهیمی که به‌دنبال آن می‌گشته‌اند روبه‌رو شوند و درصورت نیاز، جزئیات و فرعیات مربوط به آن را نیز در ادامۀ مطلب‌ مطالعه کنند.

استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی

لینک‌ها جای پای محکم و قدرتمندی در سئوی محتوای متنی و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در گوگل دارند. این لینک‌ها به‌عنوان سیگنالی برای موتورهای جست‌وجو عمل می‌کنند و نشان می‌دهند محتوای شما ارزشمند و مرتبط با موضوع موردنظر است. به‌طور کلی، دو نوع لینک وجود دارد:

  • لینک داخلی: لینک‌هایی که از صفحات مختلف یک ‌وب‌سایت‌ به یکدیگر اشاره می‌کنند و مخاطبان می‌توانند در صورت تمایل، روی این لینک کلیک کنند و برای خواندن مطلب پیشنهادی در آن لینک، به صفحه‌ دیگری در همان وب‌سایت منتقل شوند.
  • لینک خارجی: لینک‌هایی هستند که از صفحات یک وب‌سایت به صفحه‌ای در وب‌سایت دیگر اشاره می‌کنند و به کاربران پیشنهاد می‌کنند که صفحه آن وب‌سایت را مشاهده کنند. این نوع که با نام بک‌لینک نیز شناخته می‌شود، از اهمیت بالایی در بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برخوردار است. در حقیقت این بک‌لینک‌ها به‌عنوان معیاری برای ارزیابی اعتبار و محبوبیت یک وب‌سایت به‌شمار می‌روند.

اگر برایتان سؤال است که «آیا لینک‌دادن به صفحات وب‌سایت خود یا وب‌سایت‌های دیگر به رشد سئو کمک می‌کند؟»، باید بشنوید که بله! با پیونددادن به منابع معتبر، محتوای خود را باکیفیت‌تر و ارزشمندتر می‌کنید؛ یعنی هم به کاربرانتان ثابت می‌کنید که مطالب مرتبط جذاب‌تری برای ارائه به آن‌ها دارید و هم به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنید تا شما را وب‌سایتی قابل‌اعتماد شناسایی کنند.

همچنین با این اقدام، اعتبار دامنه وب‌سایت شما به‌شدت افزایش پیدا می‌کند و به وب‌سایتی کاربردی و باارزش در بین طرفداران گوگل ‌تبدیل می‌شوید. فراموش نکنید که می‌توانید به‌کمک این لینک‌ها، تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای برای مخاطبان اینترنتی بسازید و باعث شوید آن‌ها به‌راحتی به اطلاعات جانبی مفید،‌ در سریع‌ترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنند. اکنون وقت آن رسیده است که بدانید چطور باید از لینک‌های داخلی و خارجی استفاده کنید؟

  • از صفحات مرتبط به یکدیگر لینک بدهید: به‌عنوان مثال اگر مقاله‌ای درباره «سئوی محتوای متنی» نوشته‌اید، می‌توانید به مقاله‌ای درباره «ابزارهای کلمات کلیدی» در وب‌سایت خود یا سایر وب‌سایت‌ها لینک بدهید.
  • از کلمات کلیدی مرتبط در انکر تکست لینک‌های داخلی و خارجی استفاده کنید: این کار به گوگل کمک می‌کند موضوع محتوای صفحه مقصد را بهتر درک کند و به شما امتیاز خوبی در رتبه‌بندی بدهد.
  • از لینک‌های داخلی برای هدایت کاربران به صفحات مهم وب‌سایت خود بهره ببرید: زیرکانه رفتار کنید و از لینک‌هایی که مربوط به محصولات یا خدماتتان می‌شود، برای هدایت کاربران استفاده کنید.
  • از وب‌سایت‌های معتبر بک‌لینک دریافت کنید: کیفیت بک‌لینک‌ها از تعداد آن‌ها مهم‌تر است. تمام تلاشتان را بکنید که بک‌لینک‌های معتبر،‌ سودمند و باکیفیت بسازید.
  • به‌طور مرتب بک‌لینک‌های خود را بررسی کنید: مطمئن شوید که لینک‌های خارجی شما هنوز فعال و معتبر است. اگر مخاطب روی بک‌لینک کلیک کند و با صفحه‌ای خالی یا دارای ارور مواجه شود، اعتماد و اعتبار شما زیر سؤال خواهد رفت.
  • در استفاده از لینک‌ها افراط نکنید: مخاطبان برای خواندن مطلب مشخصی به وب‌سایت شما وارد شده‌اند. با انباشتن کوهی از لینک‌های مختلف داخلی و خارجی مقابل چشم‌هایشان، آن‌ها را گیج نکنید تا محتوای اصلی گم نشود و کاربران از ورود به صفحه شما کلافه و پشیمان نشوند.
تمام تلاشتان را بکنید که بک‌لینک‌های معتبر،‌ سودمند و باکیفیت بسازید.
تمام تلاشتان را بکنید که بک‌لینک‌های معتبر،‌ سودمند و باکیفیت بسازید.

بهینه‌سازی تصاویر برای سئوی بهتر

خیلی از اوقات، قدرت تصاویر از کلمات بیشتر است. برای همین است که عکس و ویدئو به‌عنوان آپشنی جذاب در سئوی محتوای متنی به‌کار می‌آید. تصاویر نه‌تنها تجربه کاربری وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشند، بلکه می‌توانند حجم قابل‌توجهی از ترافیک را نیز به صفحاتتان وارد کنند. به‌همین‌دلیل، بهتر است به‌اندازه‌ای سایز عکس را کم کنید که به کیفیت آن لطمه‌ای وارد نشود.

درست است که استفاده از تصویر، معجزه‌ای در کیفیت محتوای شما به حساب می‌آید؛ اما اگر این تصاویر به‌شکل درست بهینه نشوند، می‌توانند اوضاع را به ضرر شما تمام کنند و به سئوی وب‌سایتتان آسیب بزنند؛ بنابراین آماده باشید که در این بخش با نکات طلایی بهینه‌سازی تصاویر آشنا شوید:

  • از فرمت‌های مناسب استفاده کنید: فرمت JPEG برای تصاویر با کیفیت متوسط و حجم بسیار پایین مناسب است. این فرمت، پرکاربردترین نوع در تصاویر وب‌سایتی شناخته می‌شود. فرمت بعدی PNG است که برای بارگذاری عکس‌هایی باکیفیت بالا و حجم نسبتاً پایین و همچنین، تصاویر گرافیکی و آیکون‌ها به‌کار می‌رود. در کنار این‌ها، فرمت GIF برای تصاویر متحرک داخل وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.
  • از نام‌های تعریفی مرتبط با محتوای تصویر استفاده کنید: برای مثال به‌جای «IMG_1234.jpg» از نامی مانند «کوه-دماوند.jpg» بهره ببرید.
  • حجم تصویر را کم کنید: حجم تصاویر خود را تا حد امکان فشرده‌سازی کنید. فقط مراقب باشید که در این فرایند، کیفیت و شفافیت عکس از دست نرود.
  • متن جایگزین (Alt Text) را فراموش نکنید: برای هر تصویر، یک متن جایگزینِ مرتبط، مختصر و توصیفی بنویسید. در این صورت اگر عکس شما به هر دلیلی به کاربر نمایش داده نشد، می‌تواند با خواندن Alt Text آن، متوجه محتوای تصویر شود؛ مثلاً اگر وب‌سایت فروش قهوه دارید و در مقاله «طرز تهیه قهوه لاته» از تصویر استفاده کرده‌اید، با لودنشدن یکی از تصاویر مربوطه،‌ کاربر می‌تواند متن جایگزین «فوم‌گیری از شیر پرچرب» را به‌جای عکس مشاهده کند.
  • توضیحات را به عکس اضافه کنید: برای نوشتن توضیحات عکس، از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید از نوشتن توضیحات تکراری بپرهیزید.
  • امکان Lazy Load را فعال کنید: در حالت عادی،‌ زمانی که فردی صفحه وب شما را باز می‌کند، تمام تصاویر و محتوای موجود در آن صفحه (حتی اگر هنوز اسکرول نکرده و آن را مشاهده نکرده باشد)، بارگیری می‌شوند. این کار می‌تواند سرعت بازشدن صفحه را برای مخاطبان، به پروسه‌ای کُند تبدیل کند. تکنیک Lazy Load باعث می‌شود که فقط تصاویر و ویدئوهای قسمتی از صفحه که فرد در حال مشاهده آن است، برای او بارگیری ‌شود؛ یعنی وقتی کاربر هنوز به بخش‌های پایین صفحه شما نرسیده است،‌ تصاویر برای او دانلود نمی‌شوند. این آپشن می‌تواند سرعت بازشدن و کلیک‌خوردن وب‌سایت را بالا ببرد و تجربه‌ای پویا، سریع و جذاب برای مخاطبانتان بسازد.

بهبود سرعت بارگذاری

باور بکنید یا نه، موتورهای جست‌وجو مانند گوگل به‌طور فزاینده‌ای به تجربه کاربری اهمیت می‌دهند و از قضا، سرعت بارگذاری محتوا، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تجربه کاربری است. به‌خاطر همین است که گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، به صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر، رتبه بالاتری اختصاص می‌دهد. همچنین درصد قابل‌توجهی از کاربران پس‌از مشاهده یک صفحه کُند، به‌سرعت آن را ترک می‌کنند.

به آماری که از این فرایند به‌دست می‌آید، نرخ پرش (Bounce Rate) می‌گویند. نرخ پرش یا آمار ترک‌کردن صفحه شما توسط مخاطبین، می‌تواند وضعیت ترافیک ارگانیک و رتبه‌تان را در گوگل، به‌طرز اعجاب‌آوری پایین بیاورد؛ اما چه راهکارهایی برای بهبود سرعت بارگذاری محتوا و رهایی از بالابودن نرخ پرش وجود دارد؟

  • بهینه‌سازی تصاویر؛
  • بهینه‌سازی کد؛
  • استفاده از حافظه پنهان (Cache)؛
  • استفاده از شبکه توزیع محتوا یا CDN؛
  • انتخاب هاست مناسب با سرعت بالا و پهنای باند کافی.
گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، به صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر، رتبه بالاتری اختصاص می‌دهد.
گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، به صفحاتی با سرعت بارگذاری بیشتر، رتبه بالاتری اختصاص می‌دهد.

ارتقای تجربه کاربری برای سئوی محتوای متنی بهتر

به‌عنوان آخرین فاکتوری که با رعایت آن انقلابی در سئوی وب‌سایت خود به‌وجود می‌آورید، می‌توان به ارتقای تجربه کاربری یا User Experience اشاره کرد. این فرایند که بین اهالی سئو به UX معروف است، یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی است که گوگل با استفاده از آن، وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌‌کند.

برای اینکه بتوانید تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای برای مخاطبین گوگلی خود بسازید، لازم است سرعت صفحات خود را با روش‌هایی که پیش‌تر گفته شد،‌ بهبود ببخشید. علاوه‌براین، باید نهایت تلاش خود را به‌کار برید که محتوایی باکیفیت، تازه و مفید تولید کنید تا به ابهامات کاربران پاسخ دهد و نیازهای آن‌ها را برآورده کند.

برای این‌کار می‌توانید از عناوین و توضیحات متای جذاب، تصاویر و ویدئوهای باکیفیت، ساختاربندی اصولی متن و کلمات کلیدی متناسب استفاده کنید. در کنار دقت بر این نکات ضروری، بهتر است از لینک‌های داخلی جذاب و دیزاین کاربرپسند نیز برای صفحات مختلف وب‌سایتتان غافل نشوید.

رعایت کلیه مواردی که برای بهبود سئوی وب‌سایت گفته شد، می‌تواند کسب‌وکار آنلاین شما را با معجزه‌ای به‌نام سئو آشتی دهد و وب‌سایتتان را به محل رفت‌و‌آمد تعداد زیادی از کاربران و مشتریان وفادار‌ تبدیل کند.

معرفی ابزارهای مختلف برای سئوی محتوای متنی

در دنیای پرجنب‌وجوش و شلوغ امروزی، کمک‌نگرفتن از ابزارهای هوشمند دیجیتال برای پیش‌بردن کسب‌وکارهای اینترنتی، تصمیمی بی‌نهایت اشتباه به‌حساب می‌آید. ابزارهای سئو می‌توانند مانند دستیاری قدرتمند و سریع، به شما در انجام وظایفی مانند تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل رقبا، بررسی سئوی داخلی و خارجی، لینک‌سازی و … کمک کنند تا در مدت‌زمان کمتر به نتایج دقیق‌تری برسید. در این قسمت با چند دسته از بهترین و محبوب‌ترین ابزارهای سئو آشنا می‌شوید:

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئوی محتوای متنی

شما می‌توانید تازه‌ترین، پرکاربردترین و کاربرپسندترین کلمات کلیدی را با استفاده از این ابزارها، به‌راحتی شناسایی کنید:

  • Google Keyword Planner: ابزاری رایگان که توسط گوگل طراحی و منتشر شده است و به شما در پیداکردن مناسب‌ترین کلیدواژه‌ها برای محتوایتان کمک می‌کند.
  • Ahrefs: ابزاری قدرتمند برای تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی و ارائه اطلاعات کاملی درباره حجم جست‌وجو، رقابت و ارزش کلمات کلیدی است که به داد صاحبان وب‌سایت می‌رسد.
  • SEMrush: ابزاری مشابه Ahrefs است که برای یافتن کلمات و بررسی رقبا، اطلاعات جامعی در اختیارتان می‌گذارد.

ابزارهای تحلیل محتوا در سئوی محتوای متنی

اگر برای تجزیه‌وتحلیل محتوای وب‌سایت خود و رقبای دست‌اولتان نیاز به چیزی بیشتر از اعضای تیم سئو دارید، به این ابزارها مراجعه کنید:

  • Yoast SEO: افزونه‌ای برای وردپرس که به شما در بهینه‌سازی محتوایتان برای موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند.
  • SEMrush SEO Writing Assistant: ابزاری جذاب که می‌تواند در نوشتن محتوای سئوشده و تنظیم لحن و تازگی متن صفحات وب‌سایت، همراه شما باشد.

ابزارهای بک لینک در سئوی محتوای متنی

با استفاده از دو ابزار شناخته‌شده و معتبر Ahrefs و SEMrush و Moz Pro، می‌توانید بک لینک‌های وب‌سایت را بررسی کنید و سئوی خود را از این طریق به موفقیت چشمگیری برسانید.

ابزارهای سئوی تکنیکال

درست است که روی صحبت ما با سئوی محتوای متنی است؛ اما آشنایی با ابزارهایی که به رشد سئو تکنیکال شما کمک می‌کنند، خالی از لطف نیست:

  • Google Search Console: ابزاری رایگان که توسط گوگل ارائه شده و به شما در شناسایی و رفع خطاهای تکنیکی وب‌سایتتان کمک می‌کند.
  • Screaming Frog SEO Spider: ابزاری سریع و قوی که باعث می‌شود بتوانید به‌جای چک‌کردن تک‌به‌تک موارد مربوط به سئو تکنیکال، در چند دقیقه به نتیجه برسید، فاکتورهای تکنیکال وب‌سایت را چک و سئوی on-page یا سئو داخلی آن را بازبینی کنید.

ابزارهای آنالیز ترافیک وب‌سایت

شک نکنید که وب‌سایت شما برای فتح قله‌های برتر جست‌وجوی گوگل، نیاز به ترافیک ارگانیک یا غیرتبلیغی دارد. برای اینکه بتوانید چنین آیتم مهمی را در صفحات وب‌سایت‌ها بررسی کنید، نیاز به ابزاری معتبر دارید. Google Analytics می‌تواند همراهی ارزشمند و قابل اعتماد در این مسیر به‌حساب بیاید.

Google Analytics همراهی ارزشمند و قابل‌اعتماد در مسیر حجم ترافیک ارگانیک و غیرتبلیغی به حساب می‌آید.
Google Analytics همراهی ارزشمند و قابل‌اعتماد در مسیر حجم ترافیک ارگانیک و غیرتبلیغی به حساب می‌آید.

بررسی نمونه‌هایی از محتوای سئوشده

پس‌از اینکه تمام‌وکمال با فاکتورهای مربوط به سئوی محتوای متنی آشنا شدید، وقت آن رسیده است که با بررسی یک نمونه متن سئوشده، دانش سئوی متنی را به‌طور عملی روی یک پروژه کوچک مشاهده کنید. به متن زیر دقت کنید که با عنوان «اکسسوری چیست؟» و کلمه کلیدی «اکسسوری» طبق نکات سئوی محتوای متنی نوشته شده است:

اکسسوری و تاریخچه جادویی آن (هدینگ ۱)

برای چشم‌نوازشدن استایل،‌ علاوه‌بر انتخاب لباس‌های مناسب با اندامتان، به لوازم جانبی یا accessorie مخصوص خودتان هم نیاز دارید. این لوازم جانبی که به‌نظر آنقدرها بزرگ و مهم نیست، اگر درست انتخاب شود، به لباستان هویت می‌دهد و شما را در تمام مهمانی‌ها تبدیل به نگینی درخشان می‌کند؛ اما اکسسوری به چه بخش‌هایی از پوشش گفته می‌شود؟ دنیای مُد از چه زمانی و چطور با این مفهوم آشنا شد؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که این کلمه چیست و چه تاریخچه‌ای پشت آن پنهان شده است.

اکسسوری چیست؟ (هدینگ ۲)

هرگونه لوازم جانبی (به‌جز لباس اصلی) که در پوششتان از آن استفاده می‌کنید،‌ اکسسوری به‌حساب می‌آید. اکنون باید بدانید که در دنیای فشن، چه چیزهایی را می‌توان به این عنوان استفاده کرد؟

اکسسوری‌های کاربردی (هدینگ ۳)

این موارد را می‌توان در دسته اکسسوری‌های کاربردی جای داد:

  • کلاه؛
  • عینک؛
  • دستکش؛
  • شال‌گردن؛
  • اسکارف‌ها؛
  • کیف؛
  • جواهرات؛
  • دستمال‌گردن؛
  • و….

فراموش نکنید که آشنایی با دانشِ ست‌کردن جواهرات با لباس نیز ازجمله اقداماتی است که به شما ثابت می‌کند اکسسوری‌ها می‌توانند استایل شما را چندین درجه جذاب‌تر کنند و این لوازم کوچک، قدرتی دارند که می‌توانند هارمونی جذابی بین ظاهر و شخصیت شما برقرار کنند.

تاریخچۀ ورود اکسسوری دنیای مُد (هدینگ ۲)

بشر همیشه به‌دنبال زیبایی بوده است و به‌طور کلی نمی‌توان تاریخ دقیقی برای جزئیات صنعت مُد درنظر گرفت؛ اما محققان اغلب بر این باورند که دوران عجیب ویکتوریایی (قرن بیستم میلادی)، آغاز ورود جدی بشر به دنیای اکسسوری بود. زنان طبقه‌ی مرفّه آن دوران، برای نشان‌دادن کلاس زندگی روزمرۀ خود از چتر آفتابی و دستکش‌های کاربردی استفاده می‌کردند؛ اما رفته‌رفته این لوازم جانبی، بیشتر شکل زینتی و مفهومی به خود گرفتند، به پوشش مردان هم نفوذ کردند و روزبه‌روز بر معنا و اهمیت‌شان در استایل افزوده شد.

همان‌طور که در این مثال مشاهده می‌کنید، استفاده از تگ تایتل‌های ۱، ۲ و ۳ به چشم می‌خورد، کلمه کلیدی (اکسسوری) به‌صورت طبیعی و با چگالی مناسبی در سراسر متن پخش شده است و علائم نگارشی نیز به‌صورت صحیح به‌کار رفته‌اند. در کنار این‌ موارد، ساختار متن را مشاهده می‌کنید که از صحبت درباره مفهوم کلی اکسسوری شروع شده و سپس به ذکر جزئیات پرداخته است.

همچنین سعی شده است تا عنوانی تازه و جالب برای متن انتخاب شود. نکته دیگر اینکه، عبارت «ست‌کردن جواهرات با لباس» لینک داخلی به حساب می‌آید که کاربر در صورت تمایل، با کلیک روی آن به صفحه دیگری در همان وب‌سایت منتقل می‌شود. مجموع این نکات در کنار باقی فاکتورهای سئویی، متن شما را به محتوایی بهینه و مناسب گوگل تبدیل خواهد کرد.

نکات سئو برای نوشتن محتوای وبلاگ

نوشتن محتوای سئوشده برای بخش وبلاگ وب‌سایت‌ها، نقش طلایی در جذب ترافیک دارد. با رعایت این نکات ساده، می‌توانید وبلاگ خود را به محلی پرتردد در وب‌سایت، تبدیل کنید:

  • موضوعی را انتخاب کنید که برای مخاطبین هدف شما جذاب باشد.
  • کلمه کلیدی اصلی را در عنوان، تیترها، مقدمه و متن محتوا به‌صورت متعادل به‌کار برید.
  • باکیفیت و مفید بنویسید و از لحن جذاب و دایرۀ واژگان غنی نویسندگان خود بهره ببرید.
  • از تصاویر باکیفیت و مرتبط با پاراگراف‌ها غافل نشوید.
  • لینک‌های داخلی و خارجی کاربردی را فراموش نکنید.
  • محتوای خود را مدام به‌روز کنید.
  • از منابع معتبر و ارزشمند استفاده کنید.

نکات سئو برای صفحات محصول در وب‌سایت‌های فروشگاهی

همین اول کار، این را بدانید که صفحات مربوط به محصولات نیز یک صفحه به حساب می‌آیند؛ یعنی به‌اندازه‌ای که برای صفحات وبلاگ وب‌سایت خود، زمان و انرژی می‌گذارید، برای صفحات محصول نیز باید تمام موارد سئو را رعایت کنید.

 البته طبیعی است که سئوی صفحه محصول، چیزهای بیشتری نیز در خود دارد. راستش را بخواهید معمولاً صفحات محصول، صفحاتی کسل‌کننده هستند که لازم است با یک محتوای جذاب و بهینه‌شده، آن‌ها را به صفحاتی مشتری‌پسند تبدیل کنیم.

دراین‌صورت، مخاطبان تشویق می‌شوند تا در این صفحه بمانند و حتی روی دکمه خرید‌ کلیک کنند. اکنون این چند نکته را درنظر بگیرید تا خسته‌کننده‌ترین محصولات فروشگاهی‌تان نیز با نرخ فروش قابل‌توجهی روبه‌رو شود:

یک عنوان عالی

سعی کنید روی نام محصول تمرکز کنید. می‌توانید نام برند خود را نیز کنار آن به‌کار ببرید؛ اما تا جایی که می‌توانید روی عنوان جذاب و واضح اصل محصول تکیه کنید و آن را گیرا و جذاب بنویسید.

توضیحات منحصربه‌فرد

درست است که استفاده از یک توضیح محصول ساده و تکراری،‌ راهی آسان برای نوشتن محتوا است؛ اما فراموش نکنید که این بخش می‌تواند برگ برنده‌ای برای سئوی شما باشد. محتوای تکراری، نشانۀ کیفیت پایین وب‌سایت شما برای گوگل است. اگر فقط روی تازه‌بودن محتوای متنی وبلاگ وب‌سایتتان تمرکز کنید و از توضیحات محصول غافل شوید، ضربه بزرگی به سئوی خود خواهید زد. با کلمات کلیدی مناسب، توضیحاتی منحصربه‌‌فرد، کاربردی و مختص برند خودتان را زیر محصولات درج کنید تا نتیجه‌ای شگفت‌انگیز از این اقدام حرفه‌ای خود ببینید.

دعوت از طریق توضیحات متا

درباره متا دیسکریپشن و اصول درست‌نویسی آن،‌ پیش‌تر مطلع شدید؛ اکنون وقتش رسیده است تا بدانید که صفحه محصول در بیشتر مواقع، حاوی اطلاعات کلی بسیاری مانند ابعاد، جنس، شرایط، کارکرد، خدمات پس‌‌از فروش و … است؛ بنابراین شما باید برای جلوگیری از اینکه گوگل متن نامرتبطی در توضیحات متای شما قرار دهد، یک متا دیسکریپشن جذاب و واضح به صفحات محصول خود اضافه کنید. سعی کنید این متن را به‌گونه‌ای بنویسید که مخاطب به کلیک روی صفحه و مشاهدۀ جزئیات آن‌ ترغیب شود.

تمرکز بر UX صفحه محصول

این مورد را نیز در کنار سایر آیتم‌های ذکرشده به‌خاطر بسپارید. تمرکز بر یوایکس یا تجربه کاربری صفحه محصول، می‌تواند به‌عنوان گامی مهم در بهینه‌سازی وب‌سایت شما معرفی شود؛ زیرا همۀ تلاش شما این است که صفحات محصول را تا حد امکان کاربرپسند کنید. اگر در این زمینه به موفقیت برسید، تعداد کلیک‌ کاربران در این صفحات افزایش پیدا می‌کند و همین امر، انقلابی در رتبه‌بندی وب‌سایت شما بین رقبای گوگلی به‌وجود می‌آورد.

بهبود سرعت صفحه محصول

از تمامی نکاتی که در بخش «بهبود سرعت بارگذاری محتوا» گفته شد، استفاده کنید تا صفحه‌ای هوشمند و سریع برای محصولات یا خدمات خود بسازید. بیش‌از ۷۰% کاربران انتظار دارند که صفحه محصول شما در ۵ ثانیه یا کمتر بارگذاری شود و در غیراین‌صورت، دکمه خروج را فشار می‌دهند. با این تفاسیر،‌ می‌توان فهمید که اهمیت افزایش سرعت این صفحات، چه تأثیر پررنگی بر میزان فروش محصولات می‌گذارد.

بهبود سرعت بارگذاری محتوا در صفحه اول، تأثیر پررنگی بر میزان فروش محصولات می‌گذارد.
بهبود سرعت بارگذاری محتوا در صفحه اول، تأثیر پررنگی بر میزان فروش محصولات می‌گذارد.

نکات سئوی محتوای متنی در شبکه‌های اجتماعی

شاید برایتان سؤال باشد که سئوی شبکه‌های اجتماعی به چه معنا است؟ این نوع از سئو، عبارت است از بهینه‌سازی محتوای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی برای موتورهای جست‌وجو. هر یک از شبکه‌های اجتماعی، فاکتورهای سئو مربوط به خود را دارند که در صورت رعایت آن، غوغایی در وضعیت کسب‌وکار آنلاین شما رخ می‌دهد. در ادامه می‌توانید از آیتم‌های سئویی مربوط به هر یک از پلتفرم‌های سوشیال مدیا مطلع شوید:

سئوی محتوای متنی در اینستاگرام

  • پروفایل خود را بهینه کنید: از نام کاربری و نام کامل مرتبط با برند خود استفاده کنید. در بیو، کلمات کلیدی مرتبط و لینک وب‌سایتتان را درج کنید و از عکس پروفایل باکیفیت و مرتبط بهره ببرید.
  • کپشن‌ها را بهینه کنید: از کلمات کلیدی مرتبط در کپشن‌ها و هشتگ‌ها کمک بگیرید و کلیدواژه‌های اصلی و فرعی را در استوری‌ها استفاده کنید.
  • محتوای جدید و باکیفیت تولید کنید: محتوایی بسازید که برای مخاطبان روز جذاب باشد. ترندها را بشناسید و آن‌ها را با محتوای برند خود تلفیق کنید.
  • منظم باشید: به‌طور منظم و طبق برنامه‌ریزی زمانی، محتواهایتان را به‌اشتراک بگذارید.
  • با مخاطب تعامل کنید: به نظرات و پرسش‌های مخاطبان پاسخ دهید و با برگزاری کمپین‌ها و مینی‌کمپین‌ها، آن‌ها را به صفحۀ خود پایبند کنید.

سئوی محتوای متنی در یوتیوب

  • از عبارت کلیدی اصلی خود به‌عنوان نام فایل ویدئویی استفاده کنید.
  • در توضیحات ویدئو، کلمات کلیدی را فراموش نکنید؛ به‌خصوص در دو خط اول که بدون کلیک روی گزینه «بیشتر…» قابل مشاهده است،‌ کلیدواژه‌ها را به‌صورت طبیعی و جذاب به‌‌کار بگیرید.
  • در ویدئوهایی که آپلود می‌کنید، از کلیدواژه‌ها بهره ببرید تا در زیرنویس نیز درج شود. دقت کنید که به‌طور افراطی این کار را تکرار نکنید تا گیرایی لحن و کیفیت محتوایتان زیر سؤال نرود.
  • از برچسب‌های مرتبط استفاده کنید. هرچند یوتیوب معتقد است که این برچسب‌ها، عامل مهمی در جست‌وجو به شمار نمی‌روند؛ اما شما برای محکم‌کاری، به‌طور متعادل و کاربردی از چند برچسب خوب و مرتبط کمک بگیرید.

سئوی محتوای متنی در توئیتر

  • سئوی پروفایلتان را با کلمات کلیدی بهینه کنید. اگر ممکن بود در نام، دسته و بیوگرافی از کلمه کلیدی کمک بگیرید.
  • کلیدواژه‌ها و هشتگ‌های مرتبط را در پست‌های خود قرار دهید. این‌ کار را هوشمندانه انجام دهید تا پست شما همچنان ارزشمند و خواندنی باقی بماند.
  • اگر تصاویری در پست خود قرار می‌دهید، متن جایگزین آن را اضافه کنید تا در صورت لزوم قابل استفاده باشد. (این کار را هنگام ایجاد توئیت، با کلیک روی «افزودن توضیحات» در زیر تصویر انجام دهید.)

سئوی محتوای متنی در لینکدین

  • مرتبط‌ترین کلمه کلیدی خود را در بخش برچسب صفحه و بخش About وارد کنید.
  • محتوای طولانی براساس کلیدواژه‌های مرتبط بنویسید. مقالات لینکدین فرصتی برای ایجاد محتوایی ارزشمند و کاربرپسند به شما می‌دهد.
  • در استفاده از کلمات کلیدی، زیاده‌روی نکنید. لینکدین محتواها را براساس هرزنامه، متنی با کیفیت پایین و متن باکیفیت مرتب می‌کند؛ بنابراین اگر پست خود را با انواع هشتگ یا کلمات کلیدی بیش‌ازحد پُر کنید، به پایین‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین بخش لینکدین فرستاده می‌شوید. پس به روشی طبیعی و ارزشمند، از هشتگ‌ها و کلیدواژه‌ها بهره ببرید.
هر یک از شبکه‌های اجتماعی، فاکتورهای سئو مربوط به خود را دارند که در صورت رعایت آن، غوغایی در وضعیت کسب‌وکار آنلاین شما رخ می‌دهد.
هر یک از شبکه‌های اجتماعی، فاکتورهای سئو مربوط به خود را دارند که در صورت رعایت آن، غوغایی در وضعیت کسب‌وکار آنلاین شما رخ می‌دهد.

چطور برای ارتقای سئوی محتوا از هوش مصنوعی کمک بگیریم؟

محال است که وارد کسب‌وکار دیجیتال شده باشید و قدرت هوش مصنوعی (AI) را درک نکرده باشید. مدت‌ها است که این دستیار باهوش و خوش‌فکر، ابزاری قدرتمند برای بهبود سئوی محتوا شناخته شده است. هوش مصنوعی می‌تواند در تحقیق کلمات کلیدی، ایده‌پردازی برای ساختاربندی مقالات، تولید محتوای اصولی و خلاقانه، آنالیز رتبه‌بندی وب‌سایت، پیشنهاد تیترهای جذاب، تحلیل لحن، تحلیل رفتار کاربر و … یاوری قوی و همیشگی برای شما باشد؛ اما نکته اینجا است که این ابزار، تنها دستیاری برای آسان‌شدن روند سئوی محتوای متنی شما به شمار می‌رود و هرگز نباید از آن به‌عنوان جایگزینی برای نویسنده و سئوکار استفاده کنید.

بنابراین برای آسان‌ترشدن فرایند سئوی وب‌سایت خود از AI کمک بگیرید و به‌هیچ‌وجه به کپی‌کاری از روی هوش مصنوعی دلخوش نباشید؛ چراکه گوگل به‌عنوان هوشمندترین سلطنت فنّاوری،‌ محتوای کپی‌شده از روی AI را تشخیص می‌دهد و اعتبار و رتبۀ وب‌سایتی که محتوای کپی‌شده داشته باشد را با بی‌رحمی پایین می‌آورد؛ اما نمونه‌هایی از این دستیار دوست‌داشتنی را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

  • Gemini؛
  • Paragraf AI؛
  • ChatGPT؛
  • HyperWriter.
هوش مصنوعی، تنها دستیاری برای آسان ‌شدن روند سئوی محتوای متنی شما به شمار می‌رود و هرگز نباید از آن به‌عنوان جایگزینی برای نویسنده و سئوکار استفاده کنید.
هوش مصنوعی، تنها دستیاری برای آسان ‌شدن روند سئوی محتوای متنی شما به شمار می‌رود و هرگز نباید از آن به‌عنوان جایگزینی برای نویسنده و سئوکار استفاده کنید.

چالش‌ها و فرصت‌های سئوی محتوا در زبان فارسی

توجه به نکات سئو و رعایت آن در ساختار وب‌سایت، همیشه نیاز به زمان، انرژی و زحمت مداوم دارد؛ اما این وضعیت در سئوی محتوای غیرانگلیسی، روی دیگری از خود را نشان می‌دهد و می‌تواند تبدیل به چالش‌های دائمی یا فرصت‌های شیرین برای صاحبان وب‌سایت‌ها شود.

سئوی محتوا در زبان فارسی، در همان قدم نخست با چالش محدودیت منابع روبه‌رو است. منابع آموزشی و ابزارهای مربوط به سئو در فارسی به‌اندازۀ زبان انگلیسی از وسعت و قدرت بالایی برخوردار نیست و می‌تواند سئوکارها را مجبور کند که زمان و انرژی بیشتری را برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود صرف کنند؛‌ اما در کنار این چالش،‌ می‌توان نیمه پر لیوان را نیز درنظر گرفت.

با توجه به رشد سریع اینترنت در ایران، ‌پتانسیل بالای سئوی محتوا در زبان فارسی را شاهد هستیم که به‌دلیل رقابت کمتر، تولیدکنندگان محتوا را با فرصتی عالی در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو روبه‌رو می‌کند؛ بنابراین تا جایی که در توان دارید، سعی کنید محتوایی خلاقانه، بهینه‌شده، برگرفته از معتبرترین منابع خارجی و سرشار از اطلاعاتی جامع و قابل استفاده، تولید کنید. سپس با خیالی آسوده به تماشای رشد سئوی محتوای متنی وب‌سایت خود بنشینید.

سخن پایانی

نگران عقب‌ماندن از رقبای قدرتمند خود نباشید و یادتان نرود که هیچ‌وقت برای شروع سئوی محتوای متنی دیر نیست. کافی است موتور خلاقیت خود را فعال کنید، جسور باشید و به این دانش جذاب و تخصصی تکیه کنید تا براساس جدیدترین الگوریتم‌های امپراطوری گوگل، سئوی وب‌سایت خود را به‌سرعت ارتقا دهید و به برندی صاحب‌نام و پرطرفدار در دنیای بی‌انتهای اینترنت تبدیل شوید.

منابع: + + + + + + + + + +

پرسش و پاسخ:

برای صفحات محصول در وب‌سایت فروشگاهی باید چه نکاتی سئویی را مد نظر قرار داد؟

انتخاب عنوان؛
توضیحات منحصر‌به‌فرد؛
تکمیل توضیحات متا؛
تمرکز بر ux؛
بهبود سرعت صفحه.

چرا باید به سئوی محتوا در وب‌سایت اهمیت داد؟

افزایش فروش؛
افزایش ترافیک؛
برندسازی؛
افزایش اعتماد مخاطب.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *