کلمات کلیدی، ستون فقرات هر استراتژی موفق سئو هستند و نقش مهمی در تعیین میزان دید و رتبه یک وبسایت در صفحات نتایج موتورهای جستوجو دارند. بههمینخاطر، شناخت انواع آن برای ایجاد یک استراتژی سئو مؤثر ضروری است. فرقی نمیکند یک متخصص سئو باشید یا یک بازاریاب محتوایی، آشنایی با انواع کلمه کلیدی، به شما کمک میکند محتوای خود را بهینه کنید و سئو وبسایت را بهبود بخشید. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع این کلمات را براساس دستهبندیهای مختلف به شما معرفی کنیم.
اهمیت انواع کلمه کلیدی در سئو
کلمه کلیدی برای موفقیت بهینهسازی موتور جستوجو یا همان سئو بسیار اهمیت دارند؛ زیرا بهعنوان پل ارتباطی بین آنچه افراد در جستوجوی آن هستند و محتوایی که کسبوکارها ارائه میدهند، عمل میکنند. با ترکیب استراتژیک کلمه کلیدی مرتبط در محتوای وبسایت، کسبوکارها میتوانند دید خود را در صفحات نتایج موتورهای جستوجو افزایش دهند، ترافیک هدفمند را جذب کنند و در نهایت، شانسشان را برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری افزایش دهند.
ازسویدیگر، انواع کلمه کلیدی به موتورهای جستوجو کمک میکنند تا هدف و ارتباط صفحات وب را درک کنند و بتوانند مناسبترین نتایج را بهکاربران ارائه دهند. علاوهبراین، تجزیهوتحلیل و بهینهسازی مداوم کلمه کلیدی، به کسبوکارها امکان میدهد تا با روندهای جستوجو و رفتارهای کاربران هماهنگ باشند و اطمینان حاصل کنند که تلاشهای سئوی آنها در دنیای دیجیتال امروز، مؤثر و رقابتی باقی میمانند.
انواع Keywords براساس طول
دستهبندی انواع کلمه کلیدی بر مبنای طول آنها، باعث میشود این کلمات به سه نوع دمکوتاه، دممتوسط و دمدراز تقسیم شوند.
کلمه کلیدی دمکوتاه (Short-tail keywords)
طول کلمه کلیدی دمکوتاه، بین ۱ تا ۲ کلمه است و معمولاً به یک موضوع کلی اشاره دارند و اطلاعات محدودی در مورد آنچه افراد در آن موضوع جستوجو میکنند، در اختیار شما قرار میدهند.
فرض کنید شخصی، کلمه کلیدی «املاک» را جستوجو کند. آیا میتوانید حدس بزنید که او بهدنبال چه چیزی است؟ آیا میخواهد به اخبار مربوط به املاک دسترسی پیدا کند یا در پی خرید یا فروش یک ملک است؟
ازآنجاکه کلمات کلیدی Short-tail، بسیار گسترده هستند، معمولاً وبسایتهای متعددی برای آنها رقابت میکنند و اغلب نتایج جستوجوی این کلمه، به برندها و کسبوکارهای بزرگ میرسد؛ زیرا آنها دارای وبسایتهای قدرتمندی هستند که کسبوکارهای کوچک امکان رقابت با آنها را ندارند.
وقتی میتوان از این کلمات، بیشترین بهره را برد که وبسایت شما از پیش، دارای اتوریتی دامنه (Domain Authority) یا رتبهبندی دامنه (Domain Rating) بالایی باشد. آنها معیاری هستند که نشان میدهند یک وبسایت چقدر معتبر است و آیا بهآسانی میتواند برای کلمات کلیدی هدف رتبهبندی شود یا خیر.
از انواع کلمه کلیدی دمکوتاه، میتوان برای محتواهای پیلار استفاده کرد، محتواهای طولانی و کاملی که کلیه موضوعات فرعی یک موضوع اصلی را پوشش میدهند.
کلمه کلیدی دمدراز (Long-tail keywords)
کلمات کلیدی دمدراز، بین ۵ تا ۸ کلمه، طول دارند و هدف جستوجوگر را دقیقتر مشخص میکنند. بهعنوان مثال، عبارت «چگونه املاک مسکونی را معامله کنیم؟» در مورد اطلاعاتی که جستوجوگر نیاز دارد، بسیار واضح است.
معمولاً وبسایتهای کمتری هستند که انواع کلمه کلیدی Long-tail را هدف قرار میدهند؛ درنتیجه، رقابت کمتر میتواند بهمعنای رتبه بالاتر باشد.
کلمه کلیدی دمدراز برای وبسایتهای جدید که اتوریتی دامنه پایینی دارند، میتوانند معجزه کنند. وقتی بتوانید برای این کلمه کمرقابت، رتبهبندی کسب کنید، بهمرور زمان رتبهبندی دامنه شما افزایش مییابد و در نهایت، میتوانید برای کلمات کلیدی دمکوتاه و دممتوسط نیز رتبهبندی بهدست آورید.
کلمه کلیدی دممتوسط (Mid-tail keywords)
این کلمه کلیدی بین ۳ تا ۴ کلمه طول دارند و کمی خاصتر از کلمات دمکوتاه هستند. در ادامۀ مثال پیش، اگر عبارت جستوجو «املاک مسکونی برای فروش» باشد، نتایج، فقط مربوط به املاک مسکونی خواهد بود. در بسیاری از موارد، کلمات کلیدی Mid-tail نیز نسبتاً رقابتی هستند، بهخصوص اگر مفهوم گستردهای داشته باشند.
اگر وبسایت شما دامین اتوریتی متوسط به بالایی داشته باشد، کلمه کلیدی دممتوسط، بهترین گزینه برای هدفگذاری هستند. همچنین اگر میخواهید یک محتوای طولانی و معتبر درباره یک موضوع یا محتواهای باکیفیت در موضوعات فرعی مرتبط با آن ایجاد کنید، بهترین گزینه، استفاده از Mid-tail keywords است.
چگونه Keywords با طولهای مختلف پیدا کنیم؟
سادهترین و ابتداییترین راه برای یافتن این کلمات کلیدی، استفاده از ویژگی تکمیل خودکار گوگل است. تنها کافی است یک کلمه کلیدی دمکوتاه را تایپ کنید تا گوگل کلمات کلیدی با طولهای بلندتر را به شما نشان دهد. همچنین، بخش People Also Ask و Related Search در نتایج جستوجو نیز مفید هستند.
یکی دیگر از راههای یافتن انواع کلمه کلیدی با طولهای مختلف، ابزارهایی هستند که راه سریعتری برای پیداکردن کلمات کلیدی ارائه میدهند. بیشتر این ابزارها، گزینهای برای مشخصکردن طول کلمات نیز دارند.
بیشتر بخوانید: اصول تولید محتوای متنی
Keywords براساس نقش
دستهبندی دیگری که برای کلمه کلیدی وجود دارد، بر پایه نقشی است که این کلمات کلیدی ایفا میکنند. از این لحاظ میتوان انواع کلمه کلیدی را به سه دسته کلمات کلیدی اصلی، ثانویه و جایگزین تقسیمبندی کرد.
کلمه کلیدی اصلی (Primary Keyword)
این کلمات کلیدی که بهعنوان «Head Term» یا «Main Keyword» نیز شناخته میشوند، نشاندهندۀ موضوع یا تمرکز اصلی یک صفحه وب یا محتوا هستند. PKWها، معمولاً موضوع اصلی را در برمیگیرند و مهمترین کلمه کلیدی برای آن صفحۀ خاص هستند. هنگامی که کاربران کلمه کلیدی اصلی را جستوجو میکنند، صفحه وب بهینهشده برای آن، در بین نتایج برتر قرار میگیرد. در زمینه سئو، شناسایی و هدف قراردادن PKW برای بهینهسازی محتوای وب و بهبود دید و ارتباط آن برای موتورهای جستوجو و کاربران بسیار مهم است.
برای هر محتوای سئوشدهای که تولید میکنید، باید یک کلمه کلیدی اصلی انتخاب کنید. این کلمه باید موضوع اصلی صفحه را بیان کند. کلمه کلیدی اصلی، رقابتیتر هستند و برای وبسایتهایی که بتوانند در این رقابت پیروز شوند، ترافیک قابلتوجهی جذب میکنند.
کلمه کلیدی ثانویه (Secondary keywords)
کلمه کلیدی ثانویه که به آنها «LSI keywords» نیز گفته میشود، اصطلاحات و عباراتی هستند که با کلمه کلیدی اصلی مرتبط هستند و زمینه و ارتباط بیشتری را با موضوع اصلی یک صفحه وب ارائه میدهند. درحالیکه PKWها تمرکز اصلی محتوا را نشان میدهند، SKWها با ارائه درک معنایی گستردهتر از موضوع، کلمه کلیدی اصلی را تکمیل و پشتیبانی میکنند.
گنجاندن انواع کلمه کلیدی ثانویه در محتوا، به موتورهای جستوجو کمک میکند تا موضوع کلی و ارتباط صفحه را بهتر درک کنند و دید آن برای طیف گستردهتری از کوئریهای جستوجوی مرتبط بهبود یابد. همچنین استفاده از SKW، موضوع را جامعتر و طبیعیتر ارائه میدهد و تجربۀ کاربر و عملکرد کلی سئو صفحه را بهبود میبخشد.
این کلمه و عبارات مرتبط، باید بهطور طبیعی در سراسر محتوایی که برای کلمه کلیدی اصلی خود ایجاد میکنید، استفاده شوند. بهتر است آنها را در سرفصلهای H2 و H3 و در جایی که مناسب و طبیعی است، قرار دهید.
کلمه کلیدی جایگزین (Alternate keywords)
این کلمه کلیدی، با کلمه کلیدی اصلی مرتبط هستند؛ اما دیدگاه، تنوع یا ترادف دیگری از موضوع اصلی را ارائه میدهند. AKWها را میتوان برای تنوعبخشیدن به استراتژی بهینهسازی محتوا، مورد استفاده قرار داد که امکان هدف قراردادن دامنۀ وسیعتری از عبارات جستوجو را فراهم میکند و دید محتوا را در کوئریهای جستوجو افزایش میدهد. تفاوت انواع کلمه کلیدی جایگزین با ثانویه این است که AKWها، دیدگاهها یا تغییرات متفاوتی از موضوع اصلی محتوا ارائه میدهند، درحالیکه SKWها زمینه و ارتباط معنایی بیشتری با کلمه کلیدی اصلی دارند.
کلمات کلیدی جایگزین را میتوان برای هدف قراردادن مترادفها، اصطلاحات مرتبط یا تغییرات کلمه کلیدی اصلی بهکار برد تا اطمینان حاصل شود که محتوا با طیف وسیعتری از کوئریهای جستوجو مرتبط است. استفاده از این کلمات، میتواند دامنه دسترسی به محتوا را افزایش دهد و آن را برای کاربران با اولویتها و اهداف جستوجوی مختلف قابل کشف کند.
چگونه کیوردهای براساس نقش را پیدا کنیم؟
روشهای متنوعی برای آن وجود دارد. میتوانید با ابزاری مانند Google Trends شروع کنید. ببینید آیا علاقهای به جستوجوی موضوعی که درنظر دارید، وجود دارد یا خیر. سپس تعیین کنید آیا آن علاقه، ثابت، رو به کاهش یا رو به افزایش است. در نهایت، میزان علاقه به دو یا چند کلمه کلیدی اصلی بالقوه را مقایسه کنید.
اگر کلمه کلیدی نهایی، دارای درجه سختی زیاد است و نمیتوانید رتبهبندی مناسبی از آن بگیرید، بهدنبال یک کلمه کلیدی مرتبط باشید که کمتر رقابتی است و درجه سختی کم تا متوسطی دارد. بدینترتیب، میتوانید یک کلمه کلیدی اصلی و مناسب را پیدا کنید. برای یافتن انواع کلمه کلیدی ثانویه و جایگزین نیز، از فیلترهای ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی بهره بگیرید.
بیشتر بخوانید: سئو در بازاریابی محتوایی: تولید محتوا و SEO چه ارتباطی با هم دارند؟
Keywords براساس هدف
انواع کلمه کلیدی را میتوان بر مبنای هدف نیز دستهبندی کرد. این کلمات به 6 دسته کلمات کلیدی خاص بازار، عمومی، برندشده، مرتبط با محصول، تعریفکنندۀ مشتری و خاص مکان تقسیم میشوند.
کلمات کلیدی خاص بازار (Market-specific keywords)
این نوع کلمات کلیدی، اصطلاحات یا عباراتی هستند که بهطور مستقیم با یک صنعت، جایگاه یا بخش خاص بازار مرتبط هستند. کلمات کلیدی خاص بازار، به محصولات، خدمات یا علایق در یک بازار خاص تعلق دارند و برای هدف قراردادن مخاطبان متمایز که تمایل به جستوجوی تخصصی دارند، استفاده میشوند. کلمه کلیدی «کفش ورزشی» نمونهای از Market-specific keywords است. ازآنجاکه آنها نسبتاً گسترده هستند، استفاده از این نوع کلمات کلیدی برای صفحات اصلی وبسایت، بهترین کارایی را دارد.
کلمه کلیدی عمومی (Generic keywords)
کلمه کلیدی عمومی، معمولاً کوتاه و غیرتوصیفی هستند، به یک موضوع گسترده یا کلی اشاره میکنند و مختص برند، محصول یا خدمات خاصی نیستند. این کلمات کلیدی، اغلب حجم جستوجوی بالایی دارند و رقابتیتر هستند. Generic keywords، مفاهیم یا دستهبندیهای کلی را نشان میدهند، مانند «کفش تنیس». انواع کلمات کلیدی عمومی برای محتوای سطح بالای قیف و برای مرحله آگاهی، در زمانیکه کوئریهای جستوجوگران، برندها، محصولات و خدمات خاص را کمتر هدف قرار میدهند، مناسب هستند.
کلمات کلیدی برندشده (Branded keywords)
آنها کلمه یا عباراتی خاص هستند که نام یک برند را دربر دارند. انواع کلمات کلیدی برندشده در جستوجوهای آنلاین و بازاریابی دیجیتال برای هدف قراردادن افرادی که از پیش با یک برند خاص آشنا هستند، استفاده میشوند. بهعنوان مثال، اگر «کفش نایک» جستوجو شود، یک Branded keywords است. استفاده از این نوع کلمات کلیدی در کمپینهای بازاریابی، میتواند به کسبوکارها کمک کند تا پایگاه مشتریان فعلی خود را هدف قرار دهند و شناخت برند را تقویت کنند.
اگر نام تجاری شما نسبتاً منحصربهفرد باشد یا کسبوکارتان بهخوبی تثبیت شده باشد، ممکن است وبسایت شما برای برخی از کلمه کلیدی برندشده رتبهبندی شود. اگر سرچ کنسول گوگل را برای دامنه خود راهاندازی کردهاید، میتوانید این کلمات را در آن ببینید. سپس این فرصت را دارید صفحاتی را که بیشتر در نتایج جستوجو نشان داده میشوند، برای Branded keywords که میخواهید رتبهبندی شوند، بهینه کنید.
کلمه کلیدی مرتبط با محصول (Product-related keywords)
این کلمه کلیدی، میتوانند مختص یک برند خاص باشند، مانند «کفش Nike Air force 1»، یا ممکن است عمومی و مختص یک نوع محصول باشند، مانند «بهترین دوربینهای دیجیتال». کلمات کلیدی مرتبط با محصول، اغلب در جستوجوهای آنلاین و بازاریابی دیجیتال برای هدف قراردادن افرادی که بهدنبال اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمت خاص هستند یا قصد خرید آن را دارند، استفاده میشوند.
میتوانید از این نوع کلمه کلیدی در محصولنویسی یا دستهبندی محصولات استفاده کنید. همچنین میتوانید از انواع کلمه کلیدی مرتبط با محصول بهره بگیرید تا توسط افرادی که بهطور مستقیم محصولات شما را جستوجو نمیکنند، کشف شوید. کلمات کلیدی مانند «جایگزینهای [محصول رقیب]» و «ابزارهایی مانند [محصول رقیب]»، برای این هدف بهخوبی جواب میدهند.
کلمه کلیدی تعریفکننده مشتری (Customer-defining keywords)
کلماتی از این نوع، کانتکستی را در مورد مشتری بیان میکنند. این کانتکست میتواند به گروه سنی، جنسیت، حرفه یا سایر ویژگیهای جمعیت شناختی و روانشناختی آنها مربوط باشد؛ مثلاً «کفش پیادهروری برای خانمها»، میتواند مشتری را تعریف کند.
کلمه کلیدی تعریفکننده مشتری، شانس شما را برای یافتن افراد مناسب در نتایج جستوجو افزایش میدهند؛ بنابراین، باید مشخص کنید چه کسی به اطلاعاتی که به اشتراک میگذارید، یا محصول یا خدماتی که تبلیغ میکنید، نیاز دارد. یک کلمه کلیدی مرتبط با این مشتری خاص بیابید و محتوای خود را برای آن بهینه کنید.
کلمه کلیدی خاص مکان (Location-specific keywords)
آنها کلمات یا عباراتی خاص هستند که برای هدف قراردادن افراد در یک منطقه جغرافیایی خاص استفاده میشوند. Location-specific keywords معمولاً توسط کسبوکارها برای دستیابی به مشتریان بالقوه در مکانهای خاص یا برای تبلیغ محصولات و خدمات موجود در آن مناطق بهکار میروند. بهعنوان مثال، «بهترین پیتزا فروشی اصفهان»، از این نوع کلمات کلیدی هستند.
اگر برای جذب مشتریان در منطقه محلی خود تلاش میکنید، میتوانید صفحه اصلی خود را برای یک کلمه کلیدی خاص بهینه کنید یا حتی صفحات فرود یا صفحات خدماتی خاصی را برای هر یک از مناطقی که در آنجا خدماترسانی میکنید، ایجاد کنید.
چگونه Keywords را براساس هدف پیدا کنیم؟
ابتدا با شناسایی مخاطبان هدف و درک نیازها، ترجیحات و رفتارهای آنها شروع کنید. عواملی مانند جمعیتشناسی، علایق و نقاط درد را درنظر بگیرید. سپس از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی، مانند Google Keyword Planner SEMrush، Ahrefs یا Moz Keyword Explorer برای کشف انواع کلمه کلیدی که منعکسکننده موضوع و بازار، مکان، مشتری یا برند هدف است، کمک بگیرید. این ابزارها میتوانند بینشهای ارزشمندی در مورد حجم جستوجو، رقابت و کلمات کلیدی مرتبط ارائه دهند.
بیشتر بخوانید: قواعد تولید محتوای متنی برای وبسایت: راهنمای نگارش محتوای جذاب و اثربخش
Keywords براساس قصد جستوجو
این کلمه کلیدی را میتوان به چهار دسته متفاوت، شامل اطلاعاتی، تجاری، تراکنشی و ناوبری تقسیم کرد. در این بخش، به معرفی هرکدام از آنها میپردازیم.
کلمه کلیدی اطلاعاتی (Informational keywords)
انواع کلمه کلیدی اطلاعاتی، کلمات یا عباراتی هستند که افراد هنگام جستوجوی اطلاعات، پاسخ یا راهحل برای سؤالات یا مشکلات خود از آنها استفاده میکنند. Informational keywords اغلب در مراحل اولیه سفر خریداران، زمانی که آنها در حال انجام تحقیقات و جستوجوی دانش در مورد یک موضوع خاص هستند، مورد استفاده قرار میگیرند. برای مثال، «نحوه بستن کراوات»، «بهترین راه برای کاهش وزن» و «تاریخ امپراتوری روم»، همگی نمونههایی از این نوع کلمه کلیدی هستند.
پیشاز اینکه افراد آماده خرید از کسبوکار شما شوند، آموزش و اعتمادسازی ضروری است؛ پس جای تعجب نیست که کلمات کلیدی اطلاعاتی در محتوای آموزشی، بهمنظور آموزش به مخاطبان و همچنین نشاندادن و ایجاد اعتماد در تخصص کسبوکارها استفاده میشوند. بههمیندلیل است که محتوای آموزشی، عمدتاً با بالای قیف بازاریابی محتوا مرتبط است.
کلمه کلیدی تجاری (Commercial keywords)
این کلمه کلیدی، نشان میدهند که جستوجوگر در حال رفتن بهسمت خرید است و قصد جمعآوری اطلاعات برای خرید ایدئال را دارد. برای مثال، جستوجویی مانند «بهترین لپتاپهای اقتصادی»، نشان میدهد که شخص علاقه زیادی به خرید یک لپتاپ با قیمت مقرونبهصرفه دارد. بهکاربردن اصطلاحاتی مانند «بهترین»، «برترین»، «ارزانترین»، «مقرونبهصرفه» و «بررسی نمونههای مشابه»، نشان میدهند که جستوجوگر تا حدی قصد خرید دارد و بهدنبال محصولات یا خدمات خاصی میگردد.
در مقایسه با انواع کلمه کلیدی اطلاعاتی که بیشتر برای محتوای بالای قیف بازاریابی استفاده میشوند، کلمات کلیدی تجاری، اغلب مربوط به قسمت وسط تا پایین قیف هستند. بهعبارت دیگر، استفاده از آنها در محتواها برای افرادی است که از پیش، دانش عمومی دارند و اکنون بهدنبال خرید یا راهحل هستند.
کلمه کلیدی تراکنشی (Transactional keywords)
مشابه کلمه کلیدی تجاری، کلمه کلیدی تراکنشی توسط جستوجوگران در مراحل بعدی سفر مشتری بهکار گرفته میشوند؛ یعنی زمانیکه آنها آمادۀ خرید هستند و این آمادگی را در کوئریهای جستوجوی خود نشان میدهند. در این مرحله، افراد ممکن است از عباراتی مانند «خرید» یا «برای فروش» استفاده کنند. بهعنوان مثال، عبارات «خرید لپتاپ دستدوم» و «لپتاپ دستدوم برای فروش»، نشاندهندۀ قصد جدی برای خرید است.
این کلمه کلیدی با قصد خرید جدی برای محتوای پایین قیف و مرحلهای که مشتریان بالقوه، آمادۀ خرید هستند، بهترین گزینه محسوب میشوند. بههمیندلیل آنها معمولاً در صفحات خدمات و دستهبندی محصولات مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین، کلمات کلیدی تراکنشی در محتواهایی که هدف اصلی آنها ترغیب بازدیدکنندگان به تبدیل یا خرید است، بهکار میروند.
کلمه کلیدی ناوبری (Navigational keywords)
Navigational keywords نشان میدهند که افراد در پی یافتن چیزی هستند؛ چه بهصورت آنلاین، چه فیزیکی. پس جستوجوی نام یک وبسایت یا مکان فیزیکی در گوگل، کار غیرمعمولی نیست. عباراتی مانند «رستورانهای نزدیک من» یا «سایت بانک مسکن»، نمونهای از کلمه کلیدی ناوبری است.
این کلمه بهویژه هنگام انجام تحقیقات Location-specific keywords مورد توجه قرار میگیرند. آنها اغلب در سئوی محلی برای هدایت ترافیک به مکانهای فیزیکی استفاده میشوند. بهعنوان مثال، یک رستوران در غرب تهران، میتواند کلمه کلیدی «بهترین رستوران در غرب تهران» را هدف قرار دهد تا شانس خود را برای نمایش در نتایج جستوجو و بازدید حضوری توسط افرادی که آن عبارت را جستوجو میکنند، بالا ببرد.
چگونه Keywords براساس قصد جستوجو پیدا کنیم؟
ابزارهایی مانند Answer the Public و جایگزین رایگان آن Answer Socrates، سؤالاتی مانند کی، چه، چهزمانی، چرا، کجا و چگونه را ایجاد میکنند. آنها بهویژه برای طوفان فکری کلمات کلیدی اطلاعاتی، یک گزینه مناسب هستند.
برای یافتن انواع کلمه کلیدی با مقاصد دیگر، میتوانید از ابزارهای سئو قویتری استفاده کنید. بهعنوان مثال، Semrush و برخی ابزارهای دیگر، به شما امکان میدهند فهرست کلمات کلیدی را براساس قصد یا نیت آن فیلتر کنید.
بیشتر بخوانید: نقش لحن در محتوای متنی و انواع آن
انتخاب Keywords مناسب برای سئو
اکنون که با انواع کلمه کلیدی آشنا شدید، شاید از خود بپرسید که چگونه کلمات کلیدی مناسب سئو را انتخاب کنم؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، نکات زیر را درنظر بگیرید:
- تشخیص موضوعات مرتبط: با تهیه فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط با کسبوکار خود شروع کنید. این موضوعات، باید بهاندازه کافی گسترده باشند تا کلمه کلیدی خاصی بهدست آید که با مخاطبان هدف شما مرتبط باشند.
- یافتن ایدههای کلمه کلیدی: از ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن ایدههای کلمه کلیدی استفاده کنید. برای یافتن سایر کلمات کلیدی مرتبط، یک کلمه کلیدی گسترده مرتبط با جایگاه خود، که بهعنوان seed keyword شناخته میشود، در ابزار موردنظر وارد کنید و نتایج آن را ببینید.
- در نظر گرفتن حجم و رقابت جستوجو: به حجم جستوجو و رقابت برای هر کلمه کلیدی توجه کنید. انواع کلمات کلیدی با حجم جستوجوی بالا، میتوانند ترافیک بیشتری ایجاد کنند؛ اما ممکن است رقابت بیشتری نیز در آن وجود داشته باشد. ابزارهایی مانند Ahrefs’ Keyword Difficulty Checker میتوانند به ارزیابی سطح رقابت برای یک کلمه کلیدی کمک کند.
- درک نیت جستوجو: مطمئن شوید که محتوای شما با قصد جستوجوی کلمه کلیدی مطابقت دارد. آیا کاربر بهدنبال اطلاعات، تلاش برای خرید یا جستوجوی یک وبسایت خاص است؟ درک این موضوع، میتواند به شما در ایجاد محتوایی کمک کند که نیازهای مخاطبانتان را برآورده سازد.
- ارزیابی پتانسیل کسبوکار: کلمه کلیدی باید دارای پتانسیل تجاری باشد؛ به این معنی که باید با کسبوکار شما مرتبط باشد و بتواند مشتریانی را که به محصولات یا خدمات شما علاقهمند هستند، جذب کند.
- آزمایش و اصلاح: سئو یک فرایند مداوم است. عملکرد کلمه کلیدی خود را بهطور منظم کنترل کنید و در صورت نیاز، استراتژیتان را تغییر دهید. از ابزارهای تجزیهوتحلیل برای درک اینکه کدام کلمات کلیدی باعث ایجاد ترافیک و تبدیل بیشتر میشوند و کدامیک آنطور که انتظار میرود عمل نمیکنند، استفاده کنید.
با کمک این نکات، میتوانید کلماتی انتخاب کنید که ترافیک ایجاد کند، نیاز کاربر را برآورده سازد و در نهایت منجر به تبدیل شود.
سخن پایانی
شناخت انواع کلمه کلیدی در سئو، برای توسعه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع و مؤثر ضروری است. در این مقاله، شما را با چندین نوع مختلف کلمه کلیدی آشنا کردیم. هر یک از آنها، هدف مشخصی را در جذب مخاطبان هدف دنبال میکنند. با ترکیب استراتژیک انواع کلمه کلیدی در محتوای خود و بهکارگیری راهحلهای بازاریابی مؤثر، میتوانید دید آنلاین خود را افزایش دهید، با مخاطبان هدفتان ارتباط برقرار کنید و در نهایت، ترافیک و تبدیلهای قابلتوجهی را به وبسایت خود هدایت کنید.
پرسش و پاسخ:
کلمه کلیدی براساس قصد جستوجو شامل چه کلماتی میشوند؟
کلمه کلیدی اطلاعاتی؛
کلمه کلیدی تجاری؛
کلمه کلیدی تراکنشی؛
کلمه کلیدی ناوبری.
کلمه کلیدی چه نقشی در سئو دارند؟
با ترکیب کلمه کلیدی مرتبط در محتوای وبسایت، کسبوکارها میتوانند دید خود را در صفحات نتایج موتورهای جستوجو افزایش دهند، ترافیک هدفمند را جذب کنند و در نهایت، شانسشان را برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری افزایش دهند.