تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین: رشد کسب‌وکار اینترنتی با محتوا

کاربرد و تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین

بازاریابی محتوایی، یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشد. با ایجاد و اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار، کسب‌وکارها می‌توانند خود را به‌عنوان رهبران فکری در صنعت خود معرفی کنند، اعتماد مخاطبان هدفشان را به دست آورند و ترافیک را به وب‌سایت خود هدایت کنند. این امر می‌تواند منجربه افزایش سرنخ، فروش و درآمد شود. در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین صحبت کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی، فرایند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب سرنخ‌های جدید و تبدیل آن‌ها به مشتری است. محتوا به شما کمک می‌کند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویدئوها یا ایمیل‌ها به پرسش‌های مشتریان خود پاسخ دهید یا در مورد موضوعات مورد علاقۀ آن‌ها صحبت کنید. محتوا باعث ایجاد اعتماد می‌شود و مشتریان شما را تشویق می‌کند تا به شما مراجعه کنند.

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
بازاریابی محتوایی چیست؟

وقتی محتواهای مفیدی را بین مخاطبان خود توزیع می‌کنید، آن‌ها دقیقاً می‌دانند از شما چه انتظاری دارند و در مرحله خرید، برند شما را بالاتر از رقبایتان به یاد می‌آورند. بازاریابی محتوایی، یک استراتژی بلندمدت است که به شما کمک می‌کند رقابتی‌تر شوید.

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌ و کار آنلاین چیست؟

بازاریابی محتوایی به‌عنوان یک روش بازاریابی مقرون‌به‌صرفه و پایدار، مخاطبان شما را پرورش می‌دهد، به پرسش‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد و اعتمادشان را جلب می‌کند. همه این موارد به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا به سرنخ‌های بهتر، تبدیل‌های بیشتر و فروش بالاتری برسد.

بازاریابی محتوایی، همه‌چیز در مورد جذب مشتریان ایدئال به برند شما است و روشی است که مصرف‌کنندگان مدرن ترجیح می‌دهند از طریق آن با شما تعامل داشته باشند و دربارۀ کسب‌وکارتان بیاموزند. در این بخش، تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌وکار آنلاین را بررسی خواهیم کرد.

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌وکار آنلاین چیست؟

ایجاد اقتدار بر پلتفرم شخصی

مرکز اصلی بازاریابی محتوایی، ایجاد آتوریتی (Authority) برند و روابط با مشتریان بالقوه است؛ اما این موارد کجا اتفاق می‌افتند؟ معلوم است! در وب‌سایت خودتان و از طریق محتوایی که در آنجا منتشر می‌کنید.

برخلاف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی که پلتفرم در اختیار شرکت‌های بزرگ مانند توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام و … است، پلتفرم بازاریابی محتوایی یکی از پلتفرم‌های شما است. انتشار محتوا در وب‌سایت کسب‌وکار، به این معنی است که شما مالک تمام محتوای موجود در آن هستید.

این امر در مورد رسانه‌های اجتماعی صادق نیست. شما از نظر فنی، مالک چیزی که در آن کانال‌ها پست یا ارسال می‌کنید نیستید. اگر روزی یکی از این پلتفرم‌ها تعطیل شد، محتوای شما نیز همراه آن از بین خواهد رفت. تمرکز روی آن کانال‌ها مانند ساختن خانه در زمین اجاره‌ای است. اگر اکانت شما هک یا حذف شود، نه‌فقط محتواهایتان ناپدید می‌شود، بلکه مخاطبان و راه‌های ارتباطی شما نیز با آن نابود خواهند شد.

ناگفته نماند کلیه پلتفرم‌ رسانه‌های اجتماعی، به‌طور دائم، قوانین مربوط به اولویت‌بندی پست‌ها در فیدهای خود را تغییر می‌دهند؛ بنابراین دیده‌شدن شما در این پلتفرم‌ها تا حد زیادی به هوس‌های مدیران آن‌‌ها و حیله‌های الگوریتم‌هایشان بستگی دارد. به‌همین‌دلیل است که تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌وکار، بهتر و پایدارتر است.

بیشتر بخوانید: بازاریابی محتوایی چیست؟

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
بازاریابی محتوا باعث ایجاد اقتدار بر پلتفرمی می‌شود که متعلق به شما است

افزایش اعتماد مخاطبان، تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌ و کار

۶۵ درصد از مصرف‌کنندگان، بلافاصله پس‌از خواندن بخشی از محتوای آموزشی یک برند، متوجه می‌شوند که آیا این برند، مثبت و قابل اعتماد است یا خیر. محتوایی که متناسب با پرسش‌ها و نقاط درد مخاطبان طراحی شود و دیدگاه‌های آن‌ها را در نظر بگیرد، اعتماد باورنکردنی آن‌ها را در پی خواهد داشت.

شاید برایتان جالب باشد؛ اما تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌وکار، مساوی با فروش نیست، بلکه کمک‌کردن است. کمک مداوم به مخاطبان خود با محتوای مفید و شخصی‌شده، نه‌تنها تخصص برند، بلکه همدلی شما را منعکس می‌کند. همدلی به مشتریان بالقوۀ شما نشان می‌دهد که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، مشکلاتشان را می‌شنوید، درک می‌کنید و برای آن راه‌حل دارید.

ایجاد سرنخ‌های باکیفیت

سرنخ‌های باکیفیت افرادی هستند که به‌سمت برند و محتوای شما می‌آیند و شانس بالایی برای تبدیل‌شدن به مشتری دارند. این افراد ممکن است به دو دسته تقسیم شوند:

  • افرادی که برند شما را می‌شناسند: با تخصصتان و آنچه می‌فروشید آشنایی دارند و آماده خرید هستند.
  • افرادی که با یک مشکل مواجه هستند: راه‌حل مورد نیاز خود را درک می‌کنند و آماده‌اند تا بهترین گزینه را پیدا کنند.

اما بازاریابی محتوایی، چگونه باعث می‌شود افراد به سرنخ تبدیل شوند؟ پاسخ واضح است: از طریق سئوی هدفمند. سئو و محتوا، ترکیبی قدرتمند هستند. هدف قراردادن کلمات کلیدی با هدف جست‌وجوی مناسب در محتوای شما، منجربه جست‌وجوی پاسخ‌ها یا راه‌حل‌هایی می‌شود که ارائه می‌دهید.

انواع مختلف کلمات کلیدی، در مراحل مختلف سفر خریدار، سرنخ‌ها را با خود به‌همراه می‌آورند. این مراحل عبارت‌اند از:

  • مرحلۀ آگاهی: افراد متوجه می‌شوند که مشکل دارند و اطلاعات بیشتری می‌خواهند.
  • مرحلۀ توجه: آن‌ها مشکل را درک می‌کنند و آمادۀ یافتن بهترین راه‌حل هستند.
  • مرحلۀ تصمیم‌گیری: آن‌ها، راه‌حل‌های ممکن را می‌شناسند و آمادۀ انتخاب راه‌حل مناسب هستند.

افراد در جست‌وجوهای خود، از کلمات یا عبارات خاصی استفاده می‌کنند که به شما سیگنال‌های مهمی در مورد اینکه چقدر به خرید نزدیک (یا دور) هستند، می‌دهد. آن‌هایی که در مرحله «تصمیم‌گیری» قرار دارند، نسبت به افرادی که در مرحلۀ «آگاهی» هستند، به خرید بسیار نزدیک‌ترند.

اما چگونه کسب‌وکارها از این اطلاعات در بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند؟ به‌عنوان‌مثال، تیم بازاریابی محتوایی یک هتل ممکن است عبارت کلیدی «مقصدهای کاهش استرس» را در محتوای خود هدف قرار دهد. آن‌ها می‌توانند از این عبارت در وبلاگی با موضوع «پنج مقصد کاهش استرس برای ازبین‌بردن نگرانی‌های شما» استفاده کنند و شهری که هتل در آن قرار دارد را به‌عنوان یکی از گزینه‌ها درج کنند.

تصور کنید آن مقاله در پنج لینک اول نتایج جست‌وجوی گوگل برای آن کلمه کلیدی قرار گیرد. در این شرایط، هتل افرادی را وارد مرحله «توجه» می‌کند که به‌دنبال استراحتگاه برای تعطیلات می‌گردند؛ یعنی دقیقاً افرادی که به راه‌حلی که هتل ارائه می‌دهد، نیاز دارند. این افراد سرنخ‌های واجد شرایطی هستند که می‌توان آن‌ها را با محتوای اضافی پرورش داد و با فراخوان برای اقدام (CTA) جذب کرد.

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
بازاریابی محتوایی سرنخ‌هایی باکیفیت را به ارمغان می‌آورد.

رتبه‌بندی و دید بهتر، تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌ و کار

محتوای ثابت و باکیفیت، عامل اصلی برنده‌شدن در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو و تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌وکار است. وب‌سایتی که چنین محتواهایی داشته باشد، هم برای مخاطبان و هم برای موتورهای جست‌وجو جذاب است.

رتبه‌بندی در بالای نتایج جست‌وجو، نه‌تنها برای دیده‌شدن بیشتر، بلکه برای هدایت ترافیک بیشتر به سایت شما اهمیت دارد. براساس داده‌های اخیر، رتبۀ ارگانیک (غیرپولی) شماره ۱ در جست‌وجوی گوگل، نرخ کلیک (CTR) حدود ۴۰ درصد به‌دست می‌آورد. رتبۀ ارگانیک شماره ۲، دارای نرخ کلیک ۱۸.۴ درصد است؛ در حالی که رتبه‌های ۹ و ۱۰، نرخ کلیک کمتر از ۲ درصد دارند.

توجه داشته باشید تبلیغات پولی که گاهی قبل‌از نتایج ارگانیک در بالای گوگل ظاهر می‌شوند، دارای CTRهای کمتر از ۲ درصد هستند؛ زیرا افراد معمولاً برای یافتن نتایج ارگانیک، از این تبلیغات عبور می‌کنند. می‌بینید که رتبه‌های بالای ارگانیک گوگل، کلیک‌های بیشتری دریافت می‌کنند و بیشترین ترافیک را به‌همراه دارند. ایجاد محتوای باکیفیت به شما کمک می‌کند به این هدف دست یابید.

بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست؟

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
رتبه‌بندی و دید بهتر، تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌وکار

هزینه کمتر، بازگشت سرمایه بهتر

بازاریابی محتوایی سرمایه‌گذاری مناسب‌تری نسبت به بازاریابی سنتی است؛ زیرا:

۱) هزینه نگهداری آن کمتر است

بازاریابی سنتی به تبلیغات متکی است که به نوبۀ خود براساس مدل پرداخت اجرا می‌شود؛ یعنی تا زمانی‌که هزینه تبلیغات پرداخت می‌کنید، دیده می‌شود؛ اما به‌محض اینکه پرداخت را متوقف کردید، ناپدید خواهد شد.

در سوی دیگر، هزینه‌های بازاریابی محتوایی، بیشتر بر هزینه‌های اولیه تولید محتوا متمرکز هستند. پس‌از ایجاد، انتشار و توزیع یک محتوا، دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای وجود یا دیده‌شدن آن ندارید، به‌خصوص اگر در سئو سرمایه‌گذاری کرده باشید.

۲) ROI بهتری دارد

مطالعات متعدد نشان داده‌اند بازگشت سرمایۀ بازاریابی محتوایی به‌راحتی از تبلیغات سنتی پیشی می‌گیرد. کسب‌وکارهایی که وبلاگ دارند، به‌طور متوسط ۶۷ درصد بیشتر از کسب‌وکارهای بدون وبلاگ سرنخ ایجاد می‌کنند. آن‌ها ۹۷ درصد لینک‌های ورودی بیشتر، ۵۵ درصد بازدیدکنندگان بیشتر و ۴۳۴ درصد صفحات ایندکس‌شدۀ بیشتری در گوگل کسب خواهند کرد.

تمایل مصرف‌کنندگان به دیدن محتوا، به‌جای تبلیغات

بیایید واقع‌بین باشیم! اگر محتوا آن چیزی که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند نبود، هیچ‌کس درگیر آن نمی‌شد. ۶۲ درصد از خریداران B2B حداقل ۳ تا ۷ محتوا را قبل‌از صحبت با یک فروشنده می‌خوانند. همچنین ۷۰ درصد از افراد ترجیح می‌دهند مقاله‌ای در مورد یک کسب‌وکار بخوانند تا این‌که یک تبلیغ ببینند.

داده‌های مربوط به مسدودکننده‌های تبلیغات را نیز فراموش نکنید. مردم در حال حاضر بیش‌از هر زمان دیگری تبلیغات را در رایانه‌ها و گوشی‌های خود مسدود می‌کنند؛ بنابراین بازاریابی نمی‌تواند مانند گذشته باشد، زیرا مصرف‌کنندگان مدرن، انتظارها، عادت‌ها و دیدگاه‌های کاملاً متفاوتی دارند که بر تصمیم‌های خرید آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

امروزه آن‌ها دوست دارند پیش‌از خرید، تحقیق کنند و از بهترین گزینه‌ها مطلع شوند. همچنین ترجیح می‌دهند از برندهایی که دوست دارند و به آن‌ها اعتماد دارند، خرید کنند. تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌ و کار آنلاین، شامل این موارد است و به مصرف‌کنندگان در زمان و مکانی که به آن نیاز دارند، محتوای مناسب می‌دهد.

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
رقبای شما از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند.

بهره‌گیری رقبا از بازاریابی محتوایی

فراموش نکنید اگر از بازاریابی محتوا استفاده نکنید، احتمالاً رقبای شما از آن بیشترین بهره را می‌برند. ۹۷ درصد از کسب‌وکارها از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند و اگر آن‌ها این کار را به‌خوبی انجام دهند، به این معنی است که رقبای شما:

  • حضور آنلاین قوی‌تری دارند؛
  • در جست‌وجوی آنلاین بیشتر دیده می‌شوند؛
  • سرنخ‌های بیشتری به‌دست می‌آورند؛
  • مخاطبانی با انگیجمنت (engagement) عمیق‌تری دارند؛
  • تبدیل و فروش بیشتری دارند.

پس اگر بازاریابی محتوایی را جدی نگیرید، این فرصت بزرگ را از دست خواهید داد.

داشتن وب‌سایت مفیدتر و کارآمدتر، تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌ و کار

دیگر تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌ و کار آنلاین، به کارایی وب‌سایت بازمی‌گردد. بازاریابی محتوایی به وب‌سایت شما ارزش بیشتری می‌بخشد، به‌خصوص از نظر سودمندی و سئو؛ زیرا بدون محتوا، یک وب‌سایت چیزی بیش‌از یک پوسته با یک سبد خرید نیست و هیچ ارزشی برای بازدیدکنندگان و مشتریان احتمالی ندارد.

بازدیدکنندگان برای خواندن محتوای ارزشمند وب‌سایت شما توقف می‌کنند؛ زیرا متوجه می‌شوند محتوا با علایق و مشکلات آن‌ها مرتبط است. پس می‌مانند تا یاد بگیرند. اگر مخاطبان، چندین تجربۀ خوب با محتوای وب‌سایت شما داشته باشند، به‌احتمال زیاد برای دریافت اطلاعات بیشتر بازمی‌گردند و اعتمادشان به برندتان افزایش می‌یابد. آن‌ها می‌آیند تا به تخصص شما تکیه کنند و در نهایت، چیزی را که می‌فروشید می‌خرند.

فراموش نکنید بدون تولید محتوای باکیفیت، در موتورهای جست‌وجو رتبه‌بندی نخواهید شد. این محتوای بهینه‌شده است که وب‌سایت شما را برای موتورهای جست‌وجو ارزشمند می‌کند؛ زیرا آن‌ها می‌خواهند به کاربران محتوای مفید ارائه دهند.

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کار آنلاین
مشتریان را به طرفداران وفادار تبدیل می‌کند

تبدیل‌کردن مشتریان به طرفداران وفادار

بازاریابی محتوایی، یک روش بازاریابی پرورشی است. این نوع بازاریابی، با ارائه محتوای مفید و ارزشمندی که نیازها، علایق، خواسته‌ها و مشکلات مخاطبان را هدف قرار می‌دهد، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

ازآنجاکه مشتریان بالقوه، به‌طور مداوم با محتوای یک برند که فقط برای آن‌ها طراحی شده است تعامل دارند، اعتماد رشد می‌کند و عمیق‌تر می‌شود. اگر این چرخه را در طول ماه‌ها و سال‌ها تکرار کنید، نه‌تنها یک مشتری، بلکه یک طرفدار وفادار به دست خواهید آورد که بارها و بارها برای خرید باز خواهد گشت.

بازاریابی محتوایی ثابت، یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود حفظ مشتری است. به عبارت دیگر، این نوع بازاریابی چیزی است که باعث می‌شود مشتریان پس‌از خرید دوباره بازگردند.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌ و کار آنلاین صحبت کردیم. بازاریابی محتوایی، حال و آیندۀ بازاریابی است. روشی است که مصرف‌کنندگان آن را ترجیح می‌دهند. نسبت به بازاریابی سنتی مقرون‌به‌صرفه‌تر و پایدارتر است و سرنخ‌ها و بازگشت سرمایۀ بیشتری را به‌همراه دارد. بازاریابی محتوایی نه‌تنها مصرف‌کنندگان را پرورش می‌دهد، بلکه باعث ایجاد وفاداری و بهبود حفظ مشتریان می‌شود. این بازاریابی با نحوۀ انجام صحیح سئو سایت ارتباط مستقیم دارد و وب‌سایت کسب‌وکار را برای کاربران و موتورهای جست‌وجو بهینه می‌کند. در نهایت می‌توان گفت بازاریابی محتوایی، روشی ارزشمند برای رشد یک برند است و باید بخشی از استراتژی رشد هر کسب‌وکاری باشد.

منابع: + + +

پرسش و پاسخ:

تاثیر بازاریابی محتوایی در کسب‌وکار آنلاین چیست؟

بازاریابی محتوایی یک روش بازاریابی مقرون‌به‌صرفه و پایدار است که مخاطبان شما را پرورش می‌دهد، به پرسش‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد و اعتمادشان را جلب می‌کند. بازاریابی محتوایی، همه‌چیز در مورد جذب مشتریان ایدئال به برند شما است.

بازاریابی محتوایی، چگونه باعث می‌شود افراد به سرنخ تبدیل شوند؟

از طریق سئوی هدفمند. سئو و محتوا، ترکیبی قدرتمند هستند و هدف قراردادن کلمات کلیدی با هدف جست‌وجوی مناسب در محتوای شما، منجر به جست‌وجوی پاسخ‌ها یا راه‌حل‌هایی می‌شود که ارائه می‌دهید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *