چگونه کاتالوگ بنویسیم / بسازیم: گام به گام خلق یک کاتالوگ موثر

چگونه کاتالوگ بنویسیم / بسازیم

هر شرکت تولیدکننده محصول یا ارائه‌دهنده‌ی خدمات نیاز دارد تا محصولات، خدمات و برندش را معرفی کند و از راه‌های مختلف با مخاطبانش در ارتباط باشد. صاحب آگهی ممکن است برای کار تولید محتوا از شما مقاله، کپشن یا محتوای لندینگ بخواهد، اما آیا به نظرش خواهد رسید که تهیه‌ی یک بروشور یا کاتالوگ چقدر می‌تواند او را به اهدافش نزدیک‌تر کند؟ در این مطلب از محتواتراپی برای شما خواهیم گفت که چگونه کاتالوگ بنویسیم و تمام آنچه لازم است از تهیه و تنظیم یک کاتالوگ بدانید، با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. پس در ادامه همراه ما باشید.

چرا باید کاتالوگ بنویسیم؟

وقتی سفارش‌دهنده به‌دنبال تولید محتوا جهت معرفی محصولاتش است، شاید سفارش یک کاتالوگ جهت معرفی محصول جزو گزینه‌های اولش نباشد. این هنر شماست که صاحب آگهی را متقاعد کنید تا در کنار محتواهای مختلفی که برای کسب‌وکارش در نظر گرفته است، جایی برای کاتالوگ نیز باز کند؛ به‌خصوص اگر از کسب‌وکار ایشان مدت زمانی گذشته است و کمی قدمت و سابقه دارد، تهیه‌ی کاتالوگ روش خوبی برای معرفی آن برند و محصولات و خدمات آن به شمار می‌رود.

کاتالوگ، تبلیغی ماندگار و بلندمدت محسوب می‌شود و عمر آن طولانی‌تر از تبلیغاتی نظیر پیامک، پست‌های اینترنتی یا تراکت‌های کاغذی است. کاتالوگ‌ها مثل یک وبسایت آفلاین، می‌توانند دربرگیرنده‌ی محصولات، توضیحات، ویژگی‌ها و سایر مشخصات برند باشند و تصویری کلی و جامع در ذهن مخاطب بسازند.

کاتالوگ، یک تبلیغ ماندگار و بلندمدت محسوب می‌شود و عمر آن درازتر از تبلیغاتی نظیر پیامک، پست‌های اینترنتی و یا تراکت‌های کاغذی است.
کاتالوگ، یک تبلیغ ماندگار و بلندمدت محسوب می‌شود و عمر آن درازتر از تبلیغاتی نظیر پیامک، پست‌های اینترنتی و یا تراکت‌های کاغذی است.

کاتالوگ‌ها به شکل دیجیتالی و چاپی ارائه می‌شوند. نسخه‌ی چاپی کاتالوگ برای ارائه در نمایشگاه‌ها، ایونت‌ها و رویدادهای مربوط به کسب‌و‌کار بسیار مناسب هستند. پس این گزینه را به‌عنوان یک مورد ماندگار، تأثیرگذار و هدفمند به صاحب آگهی پیشنهاد دهید و به او اطمینان خاطر دهید که تهیه‌ی کاتالوگ تا چه میزان در اعتبار یک برند و محصولات آن اثرگذار است. در ادامه‌ی مطلب «چگونه کاتالوگ بنویسیم؟»، به شرح و بررسی کاتالوگ‌نویسی و چگونگی ساخت و پرداخت آن می‌پردازیم.

انواع کاتالوگ و کاربرد آن

یکی از اساسی‌ترین کاربردهای کاتالوگ و بروشور، ارائه‌ی آن در نمایشگاه‌ها، ایونت‌ها و رویدادهایی است که برگزار می‌شود. کاتالوگ‌های دیجیتالی و چاپی، بروشورهای تک‌برگی کاغذی تا کاتالوگ‌های کتابچه‌ای مفصل را شامل می‌شوند و انواع آن بسته به نیاز و سلیقه‌ی سفارش‌دهنده، ظرفیت‌های محصول و البته سبک و سیاقِ تولیدکننده‌ی محتوا متغیرند.

چگونه کاتالوگ محصول بنویسیم؟

کاتالوگ همانند کلکسیونی جذاب و فریبنده، می‌تواند شناسنامه‌ی جامعی از محصولات، برند و خدمات را دربرگیرد و رویکردهای متفاوتی داشته باشد. شما می‌توانید برای یک مجموعه تا چند کاتالوگ در نظر بگیرید. کاتالوگ‌ها می‌توانند از انواع مدل‌های صمیمانه برای ارتباط با مشتری تا معرفی محصولات به شکل ژورنالی برای ارائه به دیگر مجموعه‌ها را شامل شوند.

چگونه کاتالوگ خدماتی بنویسیم؟

بسیاری از مجموعه‌های خدماتی محصولی برای ارائه ندارند، اما می‌خواهند خدماتی که به مشتری می‌دهند را شرح دهند. مجموعه‌های پزشکی، کلینیک‌های سلامتی و زیبایی، سالن‌های آرایشی، مجموعه‌های ورزشی، دپارتمان‌های آموزشی، شرکت‌های خدماتی و تعمیرات و انواع سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌توانند برای شرح خدمات خود کاتالوگ تهیه کنند.

چگونه کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی بنویسیم؟

یکی از انواع پرطرفدار کاتالوگ، بروشورهای تبلیغاتی است که شمایل مختصر و مفیدی دارند، شناسنامه‌ای جمع‌وجور به حساب می‌آیند و سبک و خوش‌دست هستند. نوشتن بروشورها به‌علت مختصر بودن و محدودیت شما در فضا، می‌تواند چالش بیشتری داشته باشد.

بروشورها شمایل مختصر و مفیدی دارند، یک شناسنامه‌ی جمع و جور به حساب می‌آیند و سبک و خوش‌دست هستند.
بروشورها شمایل مختصر و مفیدی دارند، یک شناسنامه‌ی جمع و جور به حساب می‌آیند و سبک و خوش‌دست هستند.

نوشتن کاتالوگ؛ تقدّم ساختار بر محتوا

فرض کنید می‌خواهید کاغذ دیواری تهیه کنید. از همان‌ کاغذ دیواری‌های شلوغی که به مناسبت‌های مختلف یا بی‌مناسبت، با ذوق و شوق می‌ساختیم و به دیوار می‌زدیم. برای این کار، به یک مقوای بزرگ نیاز داشتیم، مقداری مطلب نوشته شده و اندکی چسب و خلاقیت! چند کاغذ به هم وصل می‌کردیم و بعد، چند عکس به زیر و بالای ردیف‌های کاغذ دیواری می‌زدیم. به‌این ترتیب کاغذ دیواری ما آماده می‌شد.

برای نوشتن کاتالوگ به چنین ساختاری نیاز داریم. نگاهتان به ساخت و پرداخت کاتالوگ، باید خلاقانه و بی‌واسطه باشد. مخاطب، کاتالوگِ معرفی یک محصول یا برند را در دست می‌گیرد و آن را بررسی می‌کند. این مخاطب می‌تواند تبدیل به مشتری شود. پس تمام هنرتان را رو کنید و کاتالوگتان را به زیور محتوا و رنگ و طراحی بیارایید.

چرا معتقدیم تهیه‌ی کاتالوگ صرفاً نوشتن آن نیست! چون کاتالوگ مجموعه‌ای از فنون را دربر می‌گیرد و تنها به داستان‌سرایی و محتوا محدود نمی‌شود. برای طراحی کاتالوگ جامع، لازم است جز محتوای مناسب، طراحی و عکاسی را هم به چک لیست خود اضافه کنید. در واقع محتوا و گرافیک در ساخت کاتالوگ مکمل یکدیگرند و نباید هر یک سازِ جداگانه‌ای بزنند.

بیشتر بخوانید: اصول تولید محتوای متنی

چگونه کاتالوگ بنویسیم؟

کاتالوگ، دفترچه راهنمای مخاطب است؛ با این تفاوت که مخاطب هنوز این محصول یا خدمات را تهیه نکرده و حق انتخاب دارد. کاتالوگ باید در عین مختصر بودن، مفید باشد و تمام اطلاعات لازم در مورد محصول، برند و خدمات را به مخاطب بدهد و حوصله‌اش را هم سَر نبرد.

چگونه کاتالوگ ساختاربندی‌شده بنویسیم؟

ساختار کلی کاتالوگ را ابتدا در ذهن و سپس در صفحه‌ی سفید کاغذ ترسیم کنید. کاتالوگ نیاز به شاکله‌ی کلی و اسکلت قرص و محکم دارد. مطالبی که قرار است درباره‌ی آن‌ها بنویسید را در نظر بگیرید، محدودیت‌ها را بررسی کنید. همانند یک مهندس، تمام ردیف‌ها، تیترها، پاراگراف‌ها و زیرتیترها را بچینید و مطالب را به ترتیب اهمیت اولویت‌بندی کنید.

کاتالوگ نیاز به یک شاکله‌ی کلی و اسکلت قرص و محکم دارد.
کاتالوگ نیاز به یک شاکله‌ی کلی و اسکلت قرص و محکم دارد.

ببینید قرار است روی چه مسائلی تأکید کنید. اولویت‌ها را بسنجید، محدودیت‌ها در نظر بگیرید و ترتیب مطالب را بچینید. جای عکس‌ها را مشخص کنید و محتوا را به‌صورت یکسان در تمام ردیف‌ها و صفحات کاتالوگ پخش کنید تا ظاهری یکدست و مطلوب داشته باشد.

بهتر است در ابتدای کاتالوگ، به معرفی محصولات بپردازید و به‌طور مفصل، برند، محصولات و ویژگی‌های آن را شرح دهید. کاتالوگی را تصور کنید که در صفحه‌ی اول آن، فقط نام برند، محصول و احتمالاً یک عکس و در صفحه‌ی بعدی چند پاراگراف توضیح نوشته شده باشد. صفحه‌ی اول فرصت طلایی شما برای ارتباط با مخاطب است. پس به اسم برند و محصول اکتفا نکنید و چند عبارت مختصر برای معرفی محصولتان به صفحه‌ی اول بیفزایید.

برای اینکه کاتالوگ بنویسید، تمام جزئیات را در نظر بگیرید. باید بدانید قرار است این کاتالوگ چند صفحه‌ای باشد. فرم پرطرفدار کاتالوگ‌ها شبیه کتاب است و تعداد صفحات آن می‌تواند از بیست تا دویست صفحه را دربرگیرد. خودتان را محدود به این اندازه‌ها نکنید و اگر صاحب آگهی دستتان را باز گذاشته، می‌توانید متناسب با محصول و ویژگی‌هایش، هر چند صفحه که دوست دارید بنویسید و بنا به نیاز و هدفتان، کاتالوگ مفصل‌تری بسازید یا در شکل و شمایل آن ساختارشکنی کنید؛ اما از خلاقیت بیهوده و افراطی بپرهیزید و هوای حوصله‌ی مخاطب را هم داشته باشید.

موتور قلمتان را روشن کنید

کاتالوگ می‌تواند خلاصه و چکیده‌ای از تمام هنرهای شما باشد. محتوای مناسب و کارآمد در کاتالوگ، هم به کپی رایتینگ قوی نیاز دارد و هم نیازمند قدرت نویسندگی است. بعد از اینکه به‌صورت کامل به آنچه قرار است بگویید مسلط شدید، روی چطور گفتن، خلاصه و مفید نوشتن، جذاب و گیرا بودن و در عین حال ساده و همه فهم بودن مطالب تمرکز کنید.

محتوای مناسب و کارآمد در کاتالوگ، هم به کپی رایتینگ قوی احتیاج دارد و هم نیازمند قدرت نویسندگی است.
محتوای مناسب و کارآمد در کاتالوگ، هم به کپی رایتینگ قوی احتیاج دارد و هم نیازمند قدرت نویسندگی است.

پس هر هنری دارید به‌کار گیرید. در پروسه‌ی ساخت کاتالوگ از کپی رایتینگ و تولید محتوا تا گرافیک و عکاسی دخیل هستند و لازم است از سطح کیفی خوبی برخوردار باشند تا آمیزه‌ای خوش‌آب و رنگ از کار شما ارائه دهند.

بایدها و نبایدهای کپی رایتینگ در نوشتن کاتالوگ

برای فهم این مطلب که چگونه کاتالوگ بنویسیم، سعی کنید از نوشتن جملات طولانی در کاتالوگ بپرهیزید. مختصر و مفید بنویسید و پاراگراف‌هایتان را کش ندهید. ساده‌نویسی در اوراق کاتالوگ بسیار مهم و تأثیرگذار است، از کلمات و افعال پیچیده و نامفهوم و انتزاعی استفاده نکنید و در عین صحیح نوشتن، روان بنویسید.

در مورد لحن نوشتار، ترجیحاً شکسته‌نویسی نکنید تا کاتالوگتان رسمی به‌نظر آید. کوتاه، گیرا و ساده بنویسید و لحن برند را بشناسید. به یاد داشته باشید لحن کاتالوگِ خدمات زیبایی با کاتالوگ محصولات دیجیتال متفاوت است. از کلماتی که در آن حوزه مرسوم هستند، به موقع استفاده کنید.

تیترهای روشن و گیرا بزنید

تیتر، ویترین کار شماست. اگر جمله‌ی تیترتان رسا و واضح نباشد یا جذابیتی نداشته باشد، به احتمال زیاد، مخاطبتان برای خواندن ادامه‌ی مطلب ترغیب نخواهد شد و ادامه‌ی مطلب را دنبال نخواهد کرد. تیتر باید منظور شما را در یک جمله خلاصه کند و تا حد امکان کوتاه و تک جمله‌ای و البته گیرا باشد.

تیتر باید مثل قلاب عمل کند

مخاطب کاتالوگ را لزوماً از ابتدا نمی‌خواند. ممکن است به آن تفألی بزند و چشم‌هایش به‌دنبال چیز برجسته‌ای برای توقف بگردد. تیتر در کاتالوگ، حکم قلاب را دارد و نگاه مخاطب را شکار می‌کند. پس از تیتر غافل نشوید و در هر صفحه، یک یا دو تیتر درشت‌ و جذاب بگنجانید.

فرض کنید کاتالوگی را به‌صورت اتفاقی باز می‌کنید و با عنوان «دیوار را بشکنید» برمی‌خورید! احتمالاً ترغیب خواهید شد تا ببینید قضیه از چه قرار است. در ادامه در مورد مزایای فوم‌های کاذبی خواهید خواند که ظاهر جذابی دارند و برای تزیین دیوارهای نشیمن مناسب هستند و سر و شکل متفاوتی به دیوارهای گچی و بی‌روح خواهند داد و نصب آسان و قیمت مناسبی نیز دارند. چه هیجان‌انگیز! این مطلب با عکسی زیبا از دیواری آراسته به فوم‌های طرح آجر که به سلیقه‌ی شخصی نگارنده نزدیک است، تکمیل می‌شود و مخاطب را یک قدم به سمت مشتری نزدیک می‌کند.

تیتر در کاتالوگ، حکم قلاب را دارد و نگاه مخاطب را شکار می‌کند.
تیتر در کاتالوگ، حکم قلاب را دارد و نگاه مخاطب را شکار می‌کند.

چگونه کاتالوگ بدون پرحرفی بنویسیم؟

گرچه کاتالوگ‌ها نسبت به صفحات کوچک مجازی یا تراکت‌های تبلیغاتی فضای بیشتری دارند، اما نباید در آن پرگویی کنید. مخاطبِ کاتالوگ به احتمال زیاد روی مبل خانه‌اش در حال چای خوردن نیست. او در یک نمایشگاه یا سالن انتظار یا شرکت یا اتوبوس یا مترو، کاتالوگ شما را دیده است، پس فرصت کافی ندارد. قدردان همین فرصت اندک باشید! سراغ حاشیه نروید و به اصل مطلب بپردازید.

از تاریخچه و داستان غافل نشوید

کاتالوگ حکم معرفی‌نامه و کارنامه‌ی برند یا محصول را دارد. پس می‌توانید به‌طور مختصر در مورد شروع کسب‌وکار، ایده‌ها و اهدافتان با مخاطب گفتگو کنید و او را از دغدغه‌های صاحب آگهی آگاه سازید. می‌توانید سال شروع فعالیت و سال‌های مهم و تعیین‌کننده‌ی کسب‌وکار مورد نظر را که هر یک نقطه‌ی عطفی در کارنامه‌ی کاری صاحب آگهی بوده‌اند، به‌صورت شناسنامه‌وار، با چاشنی خلاقیت در یک صفحه بگنجانید.

البته که هیچ قاعده‌ی خاص و نسخه‌ی یکسانی برای این موارد وجود ندارد و به تعداد سفارش‌ها، آگهی‌دهنده‌ها و تولیدکنندگان محتوا، مدل نوشتاری و محتوایی وجود دارد و قرار نیست همه لزوماً از این قواعد تبعیت کنند.

 پیشنهاد ما به شما این است که تاریخچه و سوابق را به قسمت پایانی کاتالوگ ببرید تا مخاطب در صورت تمایل به آن مراجعه کند. اما در ابتدای کاتالوگ که فرصت طلایی شما برای ارتباط گرفتن با مخاطب است، بهتر است سریع سراغ اصل مطلب بروید و بعد از معرفی مختصری از برند، محصول یا خدمات را ارائه دهید.

فرض کنید به‌محض دریافت کاتالوگ و باز کردن آن، اولین چیزی که به چشم می‌آید، ردیفی از تاریخ‌ها و حوادث دنباله‌دار است! در این صورت، مخاطب به سرعت خسته و دلزده می‌شود و احتمالاً در ادامه‌ی کاتالوگ همراه شما نخواهد بود. پس تقدیر و تشکر و سلسله تاریخ‌ها و حوادث را به پایان کاتالوگ موکول کنید و در ابتدا نیازهای مخاطب را در نظر بگیرید.

کاتالوگ حکم معرفی‌نامه و کارنامه‌ی برند یا محصول را دارد.
کاتالوگ حکم معرفی‌نامه و کارنامه‌ی برند یا محصول را دارد.

برای مخاطبتان ارزش قائل شوید

کاتالوگ فرصت بی‌نظیری برای درک مخاطب است. آنچه به‌صورت فیزیکی و کاغذی در شکل و شمایل یک کتابچه از یک برند و کسب‌و‌کار در دست مخاطب قرار می‌گیرد، بهترین فرصت است برای اینکه به مخاطب خود نزدیک شوید و به او فرصت کافی دهید تا با شما احساس نزدیکی کند، برند را بشناسد و احساس نیاز در او شکل بگیرد.

بدانید که نوشتن کاتالوگ اثر مثبتی روی مجموعه‌های تجاری خواهد گذاشت و شمایل خاصی به محصولات این شرکت‌ها می‌دهد. با یک ارائه‌ی خوب در یک کاتالوگ منحصربه‌فرد، تصویری شکیل از محصولات و برند ساخته خواهد شد و در ایجاد اعتماد و اصالت برند تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

پس تمام تلاشتان را به‌کار بندید تا تصویری کامل و شکیل از برند و محصولات ارائه دهید و در تهیه‌ی کاتالوگ کمال‌گرا و زیاده‌خواه باشید. بهترین عکس‌ها را درخواست کنید و اطلاعاتتان را در مورد موضوع مورد نظر بالا ببرید و نسبت به طراحی آن بی‌تفاوت نباشید و از کنار جزئیات به‌راحتی عبور نکنید.

از تصاویر جذاب و مرتبط استفاده کنید

برای اینکه کاتالوگ بنویسید، حتماً عکس‌های چشم‌نواز مرتبط با محصول را در آن بگنجانید تا محصول یا خدماتتان را به خوبی به مخاطب بشناسانید. شما به‌عنوان نویسنده، دخالتی در نوع عکس‌ها ندارید؛ اما در جای‌گذاری هر عکس تعیین‌کننده هستید. دقت کنید عکس با محتوای کنار آن هم‌خوانی داشته باشد. برای مثال اگر کاتالوگ شما برای معرفی یک مجموعه‌ی پزشکی است و شما در یک صفحه در مورد تعداد تختخواب‌های کلینیک و امکانات آن صحبت می‌کنید، باید عکسی از فضای مجموعه و امکانات و اتاق‌هایش بگنجانید.

عکس‌های چشم‌نواز مرتبط با محصول را در آن بگنجانید تا محصول یا خدماتتان را به خوبی به مخاطب بشناسانید.
عکس‌های چشم‌نواز مرتبط با محصول را در آن بگنجانید تا محصول یا خدماتتان را به خوبی به مخاطب بشناسانید.

چگونه کاتالوگ یونیک بنویسیم؟

چند کاتالوگ از برندهای مختلف، اما با محصولات مشابه کنار هم بگذارید و با هم مقایسه کنید؛ مثلاً کاتالوگ چند تولیدی که انواع مبلمان و نشیمن را معرفی کرده‌اند، در کنار هم ردیف کنید. چه تفاوت‌هایی میان آن‌هاست و مزیت هر یک بر دیگری چیست؟ در مورد انواع چوب و پارچه توضیح داده‌اند یا به مناسب بودن قیمتشان اشاره کرده‌اند؟ عکس‌هایشان را خودشان گرفته‌اند و از محصولاتشان رونمایی کرده‌اند یا از عکس‌های اینترنتی بهره برده‌اند!؟ آیا اگر از اسم و لوگوی آن‌ها چشم بپوشید، هیچ تفاوتی میان محتوا و ظاهر کاتالوگ‌های مبلمان خواهید یافت؟

برای اینکه بدانیم چگونه کاتالوگ بنویسیم، باید کپی‌کاری را کنار بگذاریم. تمام نمونه‌های مشابه را دور بریزید و از نو چیزی خلق کنید. اگر محصول خاص و منحصربه‌فردی دارید، با آن شروع کنید. بهترین اثر را در ویترین قرار دهید و در مورد ویژگی‌های کمیاب آن سخن‌سرایی کنید. در مورد محصولات پرطرفدار نیز اطلاعاتی کسب کنید و ببینید نیاز روز بازار چیست. محصولات پرطرفدار و محصولات منحصر‌به‌فرد و خلاقانه را در اولویت معرفی بگذارید.

خودتان را دست کم نگیرید! بالاخره هر مجموعه یا تولیدکننده‌ای، محصولی خاص، منحصربه‌فرد یا یونیک برای عرضه خواهد داشت. تمرکزتان را روی تفاوت‌هایتان بگذارید تا بهتر در ذهن مخاطب بمانید.

مخاطب‌ها فراموش‌کارند

کاتالوگ، گلستان سعدی نیست و همیشه خوش نخواهد بود! عمر مفید هر کاتالوگ ممکن است چند هفته، چند روز یا حتی چند ساعت باشد! مخاطب کاتالوگ را می‌بیند، نگاهی به آن می‌اندازد و روی صندلی مترو، نیمکت پارک، میز نمایشگاه یا مبل نشیمن خانه رهایش می‌کند. بعد هم اگر به آن محصول نیاز پیدا ‌کند، به احتمال خیلی زیاد پیدایش نخواهد کرد.

سرنوشت کاتالوگ‌ها، سرنوشت غم‌انگیزی است. پس تا می‌توانید آن را به‌یاد ماندنی طراحی کنید. شاید بخت بلندی داشته باشند و در ردیف روزنامه‌ها و مجلات تاریخ‌گذشته جایی پیدا کنند و روزی دوباره به‌کار آیند. روی اسم و شعار محصول تأکید زیادی داشته باشید و آن را با فونت خوانا در چند جای کاتالوگ بگنجانید تا اسم و رسم محصول در یاد مخاطب بماند.

سرنوشت کاتالوگ‌ها، سرنوشت غم‌انگیزی است. پس تا می‌توانید آن را به‌یاد ماندنی بیافرینید.
سرنوشت کاتالوگ‌ها، سرنوشت غم‌انگیزی است. پس تا می‌توانید آن را به‌یاد ماندنی بیافرینید.

کاتالوگ‌ها زمان ندارند

کاتالوگ تاریخ مصرف ندارد و همانند محتوای لندینگ، تراکت تبلیغاتی یا تبلیغات کمپینی، نباید به زمان خاصی در آن اشاره شود. طوری کاتالوگ بنویسید که برای همه‌ی زمان‌ها مورد استفاده باشد و زود منقضی نشود. سفارش‌دهنده باید بتواند لااقل یک سال از این کاتالوگ استفاده کند و آن را برای معرفی عرضه نماید. پس به تخفیفات دوره‌ای، جشنواره‌های مناسبتی و اتفاقات مقطعی برند نپردازید و فقط روی اصل محصول تمرکز کنید.

فرض کنید برای مجموعه‌ی کیترینگ و خدمات پذیرایی کاتالوگ می‌نویسیم. نباید به تخفیفات ویژه‌ی این مجموعه برای ماه مبارک رمضان اشاره‌ کنیم و طراحی و شکل و شمایل کلی کاتالوگ را با حال و هوای این مناسبت خاص بچینیم؛ بلکه فقط باید منوی محصولات ویژه‌ی ماه رمضان را میان سایر محصولات قرار دهیم.

در کاتالوگ نرخ تعیین نکنید

با توجه به بی‌ثباتی اقتصادی و نوسان قیمت‌ها، بهتر است در کاتالوگ، قیمت محصول و خدمات را درج نکنید و تنها به جزئیات آن‌ها بپردازید و بنا به صلاح‌دید صاحب آگهی، یک بازه‌ی قیمتی به مخاطب ارائه دهید. به‌طور مثال در کاتالوگ معرفی یک مجموعه‌ی خدمات زیبایی و آرایشی، برای خدماتی نظیر کوتاهی مو، رنگ مو، خدمات ناخن و آرایش عروس، درجه‌ها و کیفیت‎‌های مختلفی وجود دارد. حالت ایده‌آل این است که هر یک از خدمات را با توجه به نیاز و شرایط مشتری دسته‌بندی کرده و برای هر دسته یک بازه‌ی قیمتی درج کنید.

چگونه کاتالوگ با حاشیه مهم‌تر از متن بنویسیم؟

یکی از نکات مهم در این مطلب که چگونه کاتالوگ بنویسیم این است که از فضاهای اضافه بهره‌ی درستی ببرید. حواشی کاغذ را مثل فضای زیرپله یا قسمت خالی میان در و کمد دیواری در نظر بگیرید که می‌توان با کمی سلیقه آن را کاربردی کرد. از حواشی صفحات برای درج آدرس اینترنتی سایت، پیج، ایمیل و کانال برند استفاده کنید تا چند بار چشم خواننده به آن بیفتد و در ذهنش بماند. استفاده از آیکون‌های مینیمال تصویری نیز گزینه‌ی خوبی برای استفاده از حواشی کاتالوگ است که می‌تواند با صلاح‌دید طراح در دستور کار قرار گیرد.

فرصتی برای ماجراجویی و اکتشاف ایجاد کنید

یکی از انواع کاتالوگ‌ها، بروشورهای کاغذی جمع‌و‌جوری است که معمولاً در قطع کاغذ A4 تهیه و تا شده‌اند و شکل و شمایل آن‌ها، الهام گرفته از نقشه‌ی دزدان دریایی است. پس سعی کنید بروشورتان اسرارآمیز و پرجاذبه باشد و مخاطب، نه مثل یک مشتری، بلکه همچون جوینده‌ی طلا و کاشف سیارات میان‌ستاره‌ای، آن را در دست بگیرد و ماجراجویی‌اش را آغاز کند. شما می‌توانید با المان‌های ساده، جاذبه‌های تصویری بیافرینید که سفر ماجراجویانه‌ی مخاطبتان در میان اوراق و ردیف‌های آن به مرور تکمیل شوند.

بروشورتان اسرارآمیز و پرجاذبه باشد و مخاطب، نه مثل یک مشتری، بلکه همچون یک جوینده‌ی طلا و کاشف سیارات میان‌ستاره‌ای، آن را در دست بگیرد و ماجراجویی‌اش را آغاز کند.
بروشورتان اسرارآمیز و پرجاذبه باشد و مخاطب، نه مثل یک مشتری، بلکه همچون یک جوینده‌ی طلا و کاشف سیارات میان‌ستاره‌ای، آن را در دست بگیرد و ماجراجویی‌اش را آغاز کند.

بازنگری کنید

کاتالوگ کاغذی، دکمه‌ی بازگشت ندارد و اگر کوچک‌ترین خطایی در مراحل نوشتن تا طراحی و چاپ آن رخ دهد، اعمال اصلاحات به قیمت از دست رفتن هزینه‌‌ی چاپ آن خواهد بود. طبیعی است که در مرحله‌ی طراحی، برخی از نوشته‌ها ناقص شوند یا از قلم بیفتند یا علائم نگارشی به دقت اعمال نشوند. پس کاتالوگ را پس از مراحل نوشتن و طراحی، با دقت بررسی کنید تا نکته‌ای از قلم نیفتد.

حال که دانستید چگونه کاتالوگ بنویسیم باید بدانید هر یک از نکات ذکر شده، چراغ راهی برای بهتر نوشتن یک کاتالوگ باکیفیت است و بسته به نوع سفارش صاحب آگهی، ماهیت کالا یا خدماتی که قرار است معرفی شود، می‌تواند تغییر کند یا نادیده گرفته شود. نکته‌ی اصلی این است که چراغ خلاقیت را روشن نگه دارید و مرزهای ذهنی‌تان را باز بگذارید تا کاتالوگی منحصر‌به‌فرد، کاربردی و به‌یاد ماندنی بنویسید و طراحی کنید.

چگونه کاتالوگ بنویسیم؟

ساختاربندی کنید
تیترهای روشن و گیرا بزنید
پرحرفی نکنید
از تاریخچه و داستان غافل نشوید
از تصاویر جذاب و مرتبط استفاده کنید

بروشور چیست؟

یکی از انواع پرطرفدار کاتالوگ، بروشورهای تبلیغاتی است که شمایل مختصر و مفیدی دارند، شناسنامه‌ای جمع‌وجور به حساب می‌آیند و سبک و خوش‌دست هستند. نوشتن بروشورها به‌علت مختصر بودن و محدودیت شما در فضا، می‌تواند چالش بیشتری داشته باشد و به خلاقیت بیشتری نیاز دارد.

بایدها و نبایدهای کپی رایتینگ در نوشتن کاتالوگ چیست؟

سعی کنید از نوشتن جملات طولانی در کاتالوگ بپرهیزید. مختصر و مفید بنویسید و پاراگراف‌هایتان را طولانی نکنید. ساده‌نویسی در اوراق کاتالوگ بسیار مهم است. از کلمات و افعال پیچیده و نامفهوم و انتزاعی استفاده نکنید و در عین صحیح نوشتن، روان بنویسید. در مورد لحن نوشتار، ترجیحاً شکسته‌نویسی نکنید و از زبان نوشتاری استفاده کنید تا کاتالوگتان رسمی به‌نظر آید. کوتاه، گیرا و ساده بنویسید و لحن برند را بشناسید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *