تاثیر بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی بر رشد برندها و کسب و کارها

5 امتیاز
بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

اگر می‌خواهید سرنخ‌های بیشتری جذب کنید، نرخ تبدیل خود را افزایش دهید و در نهایت به درآمد و سودآوری بیشتر دست یابید، شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید. این شبکه‌ها، ابزاری قدرتمند برای دستیابی به مخاطبان هدف، افزایش آگاهی از برند و ایجاد انگیزه خرید هستند. با ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند و مرتبط، می‌توانید مشتریان بالقوه را جذب و حفظ کنید و در نهایت، به اهداف تجاری خود برسید. به‌دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی صحبت کنیم و نحوه انتخاب استراتژی و پلتفرم‌های مناسب را شرح دهیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، تا انتها همراه ما باشید.

عناوین مطلب نمایش

منظور از بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی که در اصطلاح به آن بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌گویند، فرایند استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، جهت ساخت برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب‌سایت است. این نوع بازاریابی، بر تولید و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین تمرکز دارد. هدف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتوایی است که کاربران آن را ارزشمند می‌دانند و آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند که نتیجۀ آن، افزایش آگاهی از برند و افزایش تبدیل است.

شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، جهت ساخت برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب‌سایت است.
شبکه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، جهت ساخت برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب‌سایت است.

مزایای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، مزایای زیادی را برای کسب‌وکارها به همراه دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش آگاهی از برند

پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، میلیاردها کاربر فعال دارند؛ به این معنی که برند شما می‌تواند مخاطبان زیادی را جذب کند و در معرض دید بیشتری قرار گیرد. با تولید و انتشار محتوای باکیفیت در این شبکه‌ها، می‌توانید آگاهی از برند، محصولات و خدمات خود را میان مشتریان بالقوه افزایش دهید.

شبکه‌های اجتماعی گزینه‌های هدف‌گیری پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند.
شبکه‌های اجتماعی، گزینه‌های هدف‌گیری پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند.

تبلیغات هدفمند

این شبکه‌ها گزینه‌های هدف‌گیری پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا به جمعیت‌شناسی، علایق و رفتارهای خاص دسترسی داشته باشید. این ویژگی، تضمین می‌کند پیام شما به افرادی خواهد رسید که به احتمال زیاد به مشتریان شما تبدیل خواهند شد.

بهبود تعامل با مشتری

با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید به‌طور مستقیم با مشتریان خود تعامل داشته باشید، به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید و به نگرانی‌هایشان رسیدگی کنید. این مزیت به ایجاد اعتماد و وفاداری کمک می‌کند و منجر به افزایش حفظ مشتریان و حمایت آن‌ها می‌شود.

افزایش ترافیک وب‌سایت

با به‌اشتراک‌گذاری لینک وب‌سایت خود در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید ترافیک آن را افزایش دهید و احتمال تبدیل‌ها را بالا ببرید. البته پیش‌از آن، باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما برای تجربه کاربری و سازگاری با موبایل بهینه شده است، تا بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی بیشترین تأثیر را داشته باشد.

بازخورد بلادرنگ

رسانه‌های اجتماعی، بازخورد فوری از مشتریان ارائه می‌دهند و این فرصت را برای شما فراهم می‌کنند که استراتژی‌ها، محصولات یا خدمات خود را براساس آن تنظیم کنید. بدین‌ترتیب، می‌توانید چابک بمانید و به تغییر علایق و ترجیحات مصرف‌کنندگان به‌خوبی پاسخ دهید.

با استفاده از محتوای حمایت‌شده، وبینار و مسابقه‌ در شبکه‌های اجتماعی، سرنخ‌هایی ایجاد کنید و از طریق بازاریابی ایمیلی آن‌ها را پرورش دهید.
با استفاده از محتوای حمایت‌شده، وبینار و مسابقه‌ در شبکه‌های اجتماعی، سرنخ‌هایی ایجاد کنید و از طریق بازاریابی ایمیلی آن‌ها را پرورش دهید.

تولید سرنخ

با استفاده از تاکتیک‌هایی مانند محتوای حمایت‌شده، وبینار، مسابقه‌ و … در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید سرنخ ایجاد کنید. این سرنخ‌ها را می‌توان از طریق بازاریابی ایمیلی و سایر روش‌های بهینه‌سازیِ تبدیل، پرورش داد.

چگونه یک استراتژی بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم؟

برای اینکه بتوانید یک استراتژی هوشمندانه و منسجم برای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم مراحل زیر را دنبال کنید:

برای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، اهداف خود را به‌صورت واضح تعیین کنید

اهداف خاصی را که می‌خواهید از طریق بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به‌دست آورید، شناسایی کنید، مانند افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ، افزایش ترافیک وب‌سایت یا افزایش فروش. برای هر هدف، معیارهای قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی تعیین کنید، مانند افزایش فالوورها به‌میزان ۱۰ درصد در سه ماه آینده یا کاهش ۵۰ درصدی زمان پاسخگویی خدمات مشتری. در نهایت، اهداف خود را براساس اهمیت و امکان‌سنجی، اولویت‌بندی کنید.

درباره پرسونای خریدار و مخاطب خود تحقیق کنید

پروفایل‌های دقیقی را از مشتریان ایدئال خود، از جمله اطلاعات جمعیت‌شناختی، علایق، نقاط درد و الگوهای رفتاری آن‌ها ایجاد کنید. همچنین مراحل مختلف فرایند خرید و اینکه چگونه رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بر هر مرحله تأثیر بگذارند را درک کنید. به‌علاوه، اینفلوئنسرهای کلیدی و رهبران فکری در صنعت خود را که می‌توانند به تبلیغ برند شما کمک کنند، شناسایی کنید.

ببینید کدام پلتفرم‌ها برای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی شما مناسب‌تر هستند

تحقیق کنید مخاطبان هدف شما در کدام‌یک از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، ایکس، لینکدین یا یوتیوب فعالیت بیشتری دارند. سپس نوع محتوایی را که در هر پلتفرم عملکرد خوبی دارد، درنظر بگیرید و بیشترین تمرکز خود را روی تولید این نوع محتوا قرار دهید. همچنین، سطح رقابت را در هر پلتفرم ارزیابی و تعیین کنید که آیا می‌توانید به‌طور واقع‌بینانه برای جلب توجه مخاطبان هدف رقابت کنید.

شاخص‌های عملکردی را اندازه‌گیری کنید و برای بهبود، تحلیل و تنظیم معیارها استفاده کنید.
شاخص‌های عملکردی را اندازه‌گیری کنید و برای بهبود، تحلیل و تنظیم معیارها استفاده کنید.

مهم‌ترین معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد خود را تعیین کنید

شاخص‌های عملکردی مانند نرخ رشد فالوور، نرخ تعامل، نرخ کلیک، نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه (ROI) را اندازه‌گیری کنید. از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل برای ردیابی پیشرفت خود به‌سمت اهداف موردنظر و شناسایی زمینه‌های بهبود بهره بگیرید. محک‌هایی را برای هر معیار تعیین کنید و در صورت نیاز، آن‌ها را براساس تغییرات در استراتژی یا عملکرد خود تنظیم کنید.

برای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، رقبای خود را بشناسید

حضور رقبایتان را در رسانه‌های اجتماعی، از جنبه‌های مختلف مانند محتوا، لحن، فرکانس و سطوح تعامل تجزیه‌وتحلیل کنید. در عین‌حال، شکاف‌های موجود در بازار را که برند شما می‌تواند با محتوا یا پیام‌های منحصر‌به‌فرد پر کند، شناسایی کنید. همچنین فعالیت رقبای خود را به‌طور منظم زیر نظر داشته باشید تا از استراتژی‌های آن‌ها مطلع شوید و رویکردتان را بر این اساس تطبیق دهید.

محتوای منحصر‌به‌فرد و جذاب ایجاد کنید

هم‌اکنون میلیاردها کاربر شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارند که در طول شبانه‌روز، ساعاتی را صرف آن‌ها می‌کنند. برای همین مهم است که محتوای شبکه‌های اجتماعی شما برجسته باشد تا کاربران را به‌سمت خود جذب و با آن‌ها تعامل کند. باید بدانید مصرف‌کنندگان این رسانه‌ها، بیشترین زمان خود را به محتوای بصری اختصاص می‌دهند و محتوای مرتبط، به‌یادماندنی‌ترین محتوا برای آن‌ها است؛ اما نسل‌های مختلف، درگیر چه محتوایی می‌شوند؟

  • نسل Y با محتوای ویدئویی کوتاه بیشتر درگیر می‌شود؛
  • نسل X، نسل Y و نسل Z، از محتوای ویدیویی بیشترین لذت را می‌برند؛
  • تصاویر، عکس‌ها و اینفوگرافیک‌ها توجه نسل بومر را به خود جلب می‌کند؛
  • به‌یادماندنی‌ترین محتوا برای نسل Y و نسل Z، محتوای خنده‌دار است.

همچنین می‌توانید از محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) برای نمایش تجربیات مشتری و تقویت تعامل با آن‌ها استفاده کنید.

یک برنامه برای انتشار پست‌های خود داشته باشید

با استفاده از ابزارهایی مانند Hootsuite، Buffer یا Sprout Social، محتوای خود را برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کنید. به این نکته توجه داشته باشید زمان انتشار پست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که ثبات شما را در طول روز حفظ کند و از طرفی، موجب خستگی و دل‌زدگی مخاطبان نشود. پیشنهاد می‌کنیم برای ایجاد و بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، یک تیم جداگانه اختصاص دهید.

داده‌ها را برای شناسایی روندها و نقاط قوت و ضعف در استراتژی بازاریابی محتوایی رسانه‌های اجتماعی خود تجزیه‌وتحلیل و در صورت نیاز، آن را اصلاح کنید.
داده‌ها را برای شناسایی روندها و نقاط قوت و ضعف در استراتژی بازاریابی محتوایی رسانه‌های اجتماعی خود تجزیه‌وتحلیل و در صورت نیاز، آن را اصلاح کنید.

برای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، استراتژی خود را مرور و تنظیم کنید

به‌طور منظم عملکرد خود را در برابر اهداف و معیارهای تعیین‌شده، مورد ارزیابی قرار دهید. داده‌ها را برای شناسایی روندها، نقاط قوت و ضعف در استراتژی بازاریابی محتوایی رسانه‌های اجتماعی خود تجزیه‌وتحلیل و در صورت نیاز، آن را اصلاح کنید؛ مانند تغییر تمرکز روی پلتفرم‌هایی با عملکرد بهتر یا تغییر سبک محتوا برای تعامل بهتر با مخاطبان. همچنین، به‌طور مستمر، پیشرفت‌های صنعت و بهترین شیوه‌ها را دنبال کنید تا مطمئن شوید استراتژی شما به‌روز و مؤثر باقی می‌ماند.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی

در این قسمت، پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید از آن‌ها برای بازاریابی محتوایی استفاده کنید.

اینستاگرام

  • کاربران: بیش‌از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه؛
  • مخاطب: نسل Y و نسل Z؛
  • تأثیر صنعت: B2C؛
  • بهترین برای: تصاویر و ویدیوهای باکیفیت، محتوای ایجادشده توسط کاربر و تبلیغات.

اینستاگرام به‌دلیل ماهیت بصری خود، یک پلتفرم ایدئال برای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی است که آن را به ابزاری مناسب برای نمایش محصولات و خدمات در صنایعی مانند مد، غذا، مسافرت، زیبایی و غیره تبدیل می‌کند. فرمت بصری این پلتفرم، منجربه نرخ تعامل بالاتر در مقایسه با دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی می‌شود. علاوه‌براین، اینستاگرام یک ابزار بازاریابی محتوایی مقرون‌به‌صرفه است که به کسب‌وکارها امکان می‌دهد بدون سرمایه‌گذاری قابل‌توجه، به مخاطبان زیادی دست یابند.

یوتیوب

  • کاربران: بیش‌از ۲.۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان؛
  • مخاطب: به‌طور عمده نسل Y؛ اما مخاطبان زیادی از نظر جمعیت‌شناسی جنسیتی و سنی دارد؛
  • تاثیر صنعت: B2C و B2B؛
  • بهترین برای: آگاهی از برند، سرگرمی طولانی‌، ویدیوهای how-to و توضیحی، SEO و تبلیغات.

یوتیوب، دسترسی گسترده و سطح بالایی از اعتماد میان کاربران دارد. برای همین، یک پلتفرم مهم در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. این پلتفرم به کسب‌وکارها فرصتی برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد اعتبار و افزایش ترافیک با تبدیل بالا ارائه می‌دهد. توانایی یوتیوب برای دستیابی به مخاطبان گسترده، داشتن پتانسیل برای ایجاد اعتماد و نقش این رسانه به‌عنوان ابزاری ارزشمند برای کشف محصول، باعث شده است این رسانه به یک جزء ضروری از استراتژی جامع بازاریابی محتوایی شبکه های اجتماعی تبدیل شود. علاوه‌براین، یوتیوب تجزیه‌وتحلیل‌های دقیقی را ارائه می‌دهد که کسب‌وکارها با بهره‌گیری از آن، می‌توانند اثربخشی کمپین‌های بازاریابی خود را ردیابی کنند و آن‌ها بهبود ببخشند.

تیک‌تاک با نرخ تعامل بالا و ابزارهای تبلیغاتی، فرصت مناسب بازاریابی است.
تیک‌تاک با نرخ تعامل بالا و ابزارهای تبلیغاتی، فرصتی مناسب برای بازاریابی است.

تیک‌تاک

  • کاربران: یک میلیارد کاربر فعال ماهانه جهانی؛
  • مخاطب: در درجه اول، نسل Z و به‌دنبال آن، نسل Y؛
  • تأثیر صنعت: B2C، سپس B2B؛
  • بهترین برای: فرم کوتاه (Short-form)، محتوای ویدیویی خلاقانه، محتوای تولیدشده توسط کاربر، ایجاد آگاهی از برند.

تیک‌تاک به‌عنوان یک پلتفرم نوظهور، بستری مناسب برای بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی است. این پلتفرم، بیش از ۲.۶ میلیارد دانلود و یک میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد و دسترسی آن نسبت به سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی بهتر است. به‌همین‌خاطر، شانس پخش‌شدن ویدیوها را افزایش می‌دهد و به یک بهشت بازاریابی تبدیل شده است. تأکید تیک‌تاک بر خلاقیت و سرگرمی، همراه با نرخ تعامل بالای آن، فرصتی منحصر‌به‌فرد برای برندها فراهم می‌کند تا با مخاطبان جوان‌تر ارتباط برقرار کنند. همچنین، طیف گسترده‌ای از انواع تبلیغات، فرصت‌های بازاریابی اینفلوئنسری و ابزارهایی را برای ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتوای معتبر ارائه می‌‌دهد.

ایکس (توییتر سابق)

  • کاربران: ۵۵۰ میلیون کاربر فعال روزانه در سراسر جهان؛
  • مخاطب: در درجه اول نسل Y؛
  • تاثیر صنعت: B2B و B2C؛
  • بهترین برای: روابط عمومی، خدمات مشتری و ایجاد جامعه.

شبکه اجتماعی X، به‌دلیل ماهیت بلادرنگ خود که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا خیلی سریع با مخاطبانشان درگیر شوند و محدودیت شخصیتی آن، که ارتباطات مختصر و تأثیرگذار را تشویق می‌کند، یک پلتفرم مناسب برای بازاریابی محتوایی رسانه‌های اجتماعی است. این شبکه، مخاطبان قابل‌توجه و متنوعی دارد و یک گزینه ایدئال برای افزایش آگاهی از برند، تعامل با مخاطبان و افزایش نرخ تبدیل است. علاوه‌براین، ویژگی‌های X مانند چت‌ها، ترندها و کامیونیتی، به‌همراه گزینه‌های تبلیغاتی آن، ابزارهایی را برای ایجاد شخصیت برند، به‌دست‌آوردن بینش‌های ارزشمند مشتری و ایجاد یک استراتژی بازاریابی قدرتمند در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

لینکدین بستری حرفه‌ای برای بازاریابی هدفمند، تحقیقات بازار و افزایش سرنخ‌ها است.
لینکدین بستری حرفه‌ای برای بازاریابی هدفمند، تحقیقات بازار و افزایش سرنخ‌ها است.

لینکدین

  • کاربران: ۷۷۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان؛
  • مخاطب: نسل X، نسل Y (بزرگ‌ترین پایگاه) و بخشی از نسل Z (بالای ۲۴ سال)؛
  • تأثیر صنعت: B2B؛
  • بهترین برای: روابط B2B، توسعه کسب‌وکار و فروش اجتماعی.

این پلتفرم، به‌ویژه برای کسب‌وکارها و حرفه‌ای‌های B2B بسیار مهم است. لینکدین، محیطی حرفه‌ای برای افزایش آگاهی از برند، ایجاد روابط و بازاریابی هدفمند ارائه می‌دهد. گزینه‌های هدف‌گذاری این پلتفرم، به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا براساس صنعت، عنوان شغلی، اندازه کسب‌وکار و موقعیت مکانی، به افراد مناسب دسترسی پیدا کنند و کارایی کمپین‌های بازاریابی خود را بهبود ببخشند.

لینکدین، همچنین به‌عنوان یک منبع ارزشمند برای تحقیقات بازار و بینش مشتری عمل می‌کند و به کسب‌وکارها امکان می‌دهد تا بازخورد جمع‌آوری کنند، درباره نیازهای مشتری بیاموزند و فرصت‌های جدید را شناسایی کنند. علاوه‌براین، توانایی لینکدین در هدایت ترافیک به وب‌سایت‌ها، شناسایی سرنخ‌های باکیفیت و به‌اشتراک‌گذاری محتوای رهبری فکری، آن را به ابزاری قدرتمند برای افزایش سرنخ‌ها تبدیل کرده است.

سخن پایانی

بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی، یکی از اجزای حیاتی استراتژی بازاریابی دیجیتال موفق است. با ایجاد و به‌اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار، می‌توانید مخاطبان هدف را جذب و حفظ کنید، آگاهی از برند را افزایش دهید، سرنخ ایجاد کنید و مشتریان خود را تشویق به اقدام سودآور کنید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی با توانایی هدف‌گیری جمعیت‌شناختی خاص، پیگیری تعامل و اندازه‌گیری بازگشت سرمایه، راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر برای کسب‌وکارها در هر اندازه ارائه می‌دهد و به‌همین‌خاطر، سرمایه‌گذاری در این نوع بازاریابی، باید جدی گرفته شود.

منابع: + + + +

پرسش و پاسخ:

بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی چه مزایایی دارد؟

افزایش آگاهی از برند؛
تبلیغات هدفمند؛
بهبود تعامل با مشتری؛
افزایش ترافیک وب‌سایت؛
بازخورد بلادرنگ؛
تولید سرنخ.

محبوب‌ترین پلتفرم‌های بازاریابی محتوایی در شبکه‌های اجتماعی کدام است؟

اینستاگرام؛
یوتیوب؛
تیک‌تاک؛
ایکس؛
لینکدین.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *