بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای کوچک

5 امتیاز
بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای کوچک

اگر صاحب یک کسب‌وکار کوچک هستید و بودجه زیادی برای تبلیغات در دستتان نیست یا به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید با برندهای بزرگ در رقابت‌های تلویزیونی یا بیلبوردها مسابقه بدهید از شکست بیزنس‌تان نترسید! هنوز یک راه هوشمندانه برای موفقیت برندتان وجود دارد: بازاریابی محتوایی؛ این یعنی به‌جای صرف هزینه‌های گزاف برای تبلیغات مستقیم، محتواهای مخاطب‌پسند تولید کنید که به جادویی‌ترین شکل ممکن، مشتری‌های وفادار را به برندتان علاقه‌مند کند؛ اما بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای کوچک چطور عمل می‌کند؟ چطور ممکن است با یک روش کم‌هزینه، چنین نتایج اعجاب‌آوری گرفت و آیا تأثیر بازاریابی محتوایی، افسانه است یا واقعیت؟ در ادامه همه‌چیز را درباره بازاریابی محتوایی برای برند کوچک و تازه‌کارتان خواهید دانست؛ پس با ما همراه باشید.

عناوین مطلب نمایش

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی یک استراتژی پُرطرفدار است که به شما کمک می‌کند تا محتوای مفید، سرگرم‌کننده یا آموزنده‌ای تولید کنید که مشتریان بالقوه به‌سمت کسب‌وکار شما جذب شوند. این محتواها ممکن است شامل متن‌های بلاگی، پادکست‌ها، ویدئوها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و حتی اینفوگرافیک‌ها باشد.

علی پوربافرانی در این اپیزود از پادکست محتواتراپی به موضوع  بازاریابی محتوایی در کسب‌وکارهای کوچک پرداخته است. شنیدن بدون شک درک این موضوع را برای شما ساده‌تر خواهد کرد. برای دنبال کردن پادکست محتواتراپی در کست باکس اینجا کلیک کنید:

هدف اصلی بازاریابی محتوایی این است که به مشتری کمک کنید تا تصمیم‌گیری راحت‌تری داشته باشد و در نهایت چشم‌بسته و با خیال آسوده از شما خرید کند؛ مثلاً اگر برند کافه‌ای دارید می‌توانید مقاله‌ای درباره بهترین دانه‌های قهوه بنویسید یا ویدئوهای کوتاه درباره طرز تهیه نوشیدنی‌های خاص با قهوه منتشر کنید. این کار باعث می‌شود که علاقه‌مندان به قهوه، جذب محتوای شما شوند یا با برندتان آشنا شوند و دفعه بعدی با شنیدن نام «کافه»، شما اولین گزینه‌ای باشید که به آن فکر می‌کنند.

ارکان مهم بازاریابی محتوایی

خبر فاجعه این است که همه کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند موفقیت‌های بزرگ را تجربه کنند؛ مگر اینکه در استراتژی محتوایی‌شان، روی چند اصل طلایی تمرکز کنند. چه اصولی؟

برای شناخت مخاطب خود می‌توانید از انواع پرسش‌نامه‌های کتبی و مجازی در شروع کار، استفاده کنید.
برای شناخت مخاطب خود می‌توانید از انواع پرسش‌نامه‌های کتبی و مجازی در شروع کار استفاده کنید.

مخاطبت را دقیق‌تر بشناس!

قدم اول در بازاریابی محتوایی، یک چیز بیشتر نیست: مخاطب‌شناسی؛ این یعنی باید بفهمید که چه کسانی به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند، علایقشان چیست و مشکلات آن‌ها شامل چه چیزهایی می‌شود؟ برای این کار می‌توانید از انواع پرسش‌نامه‌های کتبی و مجازی، سؤال‌وجواب‌های حضوری، نظرسنجی‌ها و تحلیل داده‌های پیشین وب‌سایت یا پیج‌تان شروع کنید. وقتی مخاطب را بشناسید می‌توانید محتواهایی تولید کنید که واقعاً به درد مشتریانتان بخورد و نظر آن‌ها را به‌سمت شما جلب کند.

محتوای دوست‌داشتنی و کاربردی تولید کنید

بازاریابی محتوایی فقط این نیست که بی‌وقفه و بدون مرز، تولید محتوا کنید؛ مثلاً طبیعی است که اگر محتوایتان فقط تبلیغاتی باشد، مخاطب به‌راحتی شما را ترک می‌کند. باید بتوانید محتوای جذاب و مرتبط با نیازهای مخاطبانتان را به هوشمندانه‌ترین شکل، تولید کنید. البته این کار، روند چندان پیچیده‌ای ندارد. کافی است سعی کنید مشکلات و سؤالات مخاطبان احتمالی‌تان را جواب بدهید و راه‌حل مناسب مشکلاتشان را به آن‌ها معرفی کنید. اگر این راه‌حل، محصول یا خدمات شما باشد که دیگر «نور علی نور» است!

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوایی این است که هیچ برنامه‌ای برای انتشار محتوایتان نداشته باشید.
یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوایی این است که هیچ برنامه‌ای برای انتشار محتوایتان نداشته باشید.

در انتشار مطالب، نظم داشته باشید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در بازاریابی محتوایی این است که هیچ برنامه‌ای برای انتشار محتوایتان نداشته باشید. حتی اگر میخکوب‌کننده‌ترین محتوا را تولید کنید، بدون یک برنامه زمانی منظم برای نشردادن آن به موفقیت خاصی نمی‌رسید. باید فضایی که در آن کار می‌کنید را بشناسید و متناسب با مخاطبی که دارید، نظم و ترتیب مشخصی به نشر محتوایتان بدهید؛ مثلاً هفته‌ای یک مقاله بلاگ یا روزانه یک ریلز اینستاگرامی! این کار باعث می‌شود که مخاطبان شما سر موعد خاصی منتظر محتوای جدید از سوی شما باشند و اعتماد بیشتری به برندتان پیدا کنند. مگر همین را نمی‌خواهید؟

بدون سئو (SEO) نامرئی هستید!

اگر صاحب وب‌سایت هستید و در بستر موتورهای جست‌وجو مثل گوگل و بینگ کار می‌کنید، همین اول کار بدانید که بدون سئو، هیچکس شما را پیدا نمی‌کند؛ یعنی اگر محتوایتان در نتایج سرچ موتورهای جست‌وجو بالا نیاید، انگار اصلاً وجود ندارید! باید مطمئن باشید که در محتوای شما از کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان استفاده شده است و منطبق با جست‌وجوی مخاطبان احتمالی‌تان است. یکی از اساسی‌ترین اصول بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای کوچک در همین کلمه مهم، خلاصه می‌شود: سئو! سئو! سئو!

هر پلتفرم، ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به نوع خاصی از مخاطبان، خدمت می‌کند.
هر پلتفرم، ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به نوع خاصی از مخاطبان خدمت می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی، سکوی پرتاب شما!

این اشتباه خیلی از کسب‌وکارها است که تصور می‌کنند باید در همه شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند و اینستاگرام، لینکدین، توئیتر، تلگرام، ایتا و … را از مطالب باربط و بی‌ربط محصولات و خدمات خود، خفه می‌کنند؛ اما صبر کنید! هوشمندی یک برند در این است که بداند چطور و در کدام پلتفرم‌ها حضور داشته باشد که اثر درخشان خود را روی مخاطبانش بگذارد.

هر پلتفرم، ویژگی‌های خاص خودش را دارد و به نوع خاصی از مخاطبان، خدمت می‌کند. اگر مخاطب هدف شما در لینکدین فعال باشد و شما بیشتر روی اینستاگرام تمرکز کنید، فقط زمان و انرژی خود را هدر داده‌اید؛ پس اولین قدم در بازاریابی محتوایی شبکه‌های اجتماعی در این است که بفهمید پرسونای (مخاطب هدف) شما کجا حضور پررنگ‌تری دارد.

یک مثال عالی، استفاده هوشمندانه از شبکه‌های اجتماعی برند Glossier است. Glossier یک برند آرایشی است که به‌سرعت توانست در بازار محصولات آرایشی جایگاه ویژه‌ای پیدا کند. موفقیت این برند در حقیقت به حضورش در اینستاگرام مربوط می‌شود. Glossier فهمید که مخاطبان هدفش (یعنی زنان جوان علاقه‌مند به زیبایی و فشن) بیشتر وقت خودشان رو داخل اینستاگرام می‌گذرانند؛ پس به‌جای تبلیغات مستقیم با هزینه بسیار یا تمرکز روی وب‌سایت اصلی، قدرت برندش را در محیط پُرتردّد اینستاگرام نشان داد و در مدت کوتاهی توانست به محبوبیت شگفت‌آوری دست پیدا کند.

چطور پلتفرم مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب شبکه اجتماعی مناسب در بازاریابی محتوایی کسب‌وکار نوپای خود به این سؤال پاسخ بدهید:

مخاطبان شما در کجا حضور دارند؟

  • اینستاگرام برای کسب‌وکارها مرتبط با مد، زیبایی، غذا، صنایع خلاقانه و همچنین آموزش‌های سریع است. محتوای تصویری در این پلتفرم، پادشاهی می‌کند!
  • لینکدین برای کسب‌وکارهای B2B و تخصصی، مناسب‌تر است. این پلتفرم به‌ویژه برای صنایع فنّاوری، مالی و آموزشی بی‌نهایت مفید است.
  • توییتر برای برندهایی مناسب است که می‌خواهند به‌سرعت و با بیشترین حد خلاقیت با مشتریانشان تعامل داشته باشند و اخبار جدید را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.
  • پینترست محیطی دوست‌داشتنی و خوش‌حس‌وحال برای برندهای هنری و خلاقانه مثل طراحی داخلی، دکوراسیون، آشپزی، میکاپ و مد است.

دشواری‌‌های کسب‌وکار کوچک و روش‌های بازاریابی

پول نداریم، زمانمان محدود است و رقیب‌های پرقدرت از ما جلو زده‌اند! صاحبان برندهای تازه‌تأسیس و کوچک با چنین مشکلاتی مواجه هستند؛ اما بازاریابی محتوایی می‌تواند راهکاری مقرون‌به‌صرفه و مؤثر برای حل این چالش‌ها باشد. در ادامه می‌توانید با چالش‌هایی که یک کسب‌وکار کوچک با آن مواجه می‌شود و راهکارهای هرکدام، آشنا شوید:

به‌کمک بازوهای قدرتمند بازاریابی محتوایی، می‌توانید با هزینه بسیار کمتر، وزنه‌های بزرگ‌تری بلند کنید.
به‌کمک بازوهای قدرتمند بازاریابی محتوایی، می‌توانید با هزینه بسیار کمتر، وزنه‌های بزرگ‌تری بلند کنید.

بودجه نداریم: بازاریابی محتوایی، راه‌حلی با هزینه کم!

بعید است که برندی تازه‌کار داشته باشید و با محدودیت بودجه مواجه نشوید! بدون‌تعارف، تبلیغات و بازاریابی، اقدامات چندان ارزان‌قیمتی نیستند. به‌خصوص تبلیغات سنّتی مثل تلویزیون، بیلبورد و حتی تبلیغات مدرن‌تر مثل سفارش به بلاگرها و اینفلوئنسرها و… با هزینه‌های سنگین خود می‌توانند بار سنگینی روی دوش برند نوپای شما بیندازند؛ اما به‌کمک بازوهای قدرتمند بازاریابی محتوایی، می‌توانید با هزینه بسیار کمتر، وزنه‌های بزرگ‌تری بلند کنید؛ یعنی پول کمتری خرج کنید، درحالی‌که به تعداد بیشتری از مشتریانتان دسترسی پیدا می‌کنید و محصول یا خدمت خود را با هوشمندانه‌ترین روش به فروش می‌رسانید.

باورتان بشود یا نه، طبق تحقیقاتی از Content Marketing Institute بازاریابی محتوایی حدود ۶۲ درصد، هزینه کمتری نسبت به بازاریابی سنّتی دارد و با همین هزینه، می‌تواند تا ۳ برابر بیشتر، مشتری جذب کند. این نوع از مارکتینگ در کسب‌وکارهای کوچک با روش‌هایی مثل بلاگ‌نویسی و استفاده از وردپرس، نتایج بی‌نظیری برایتان رقم می‌زند؛ پس هرچه سریع‌تر یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و برندتان را در پست‌های وبلاگی و به‌کمک دانش سئو به مخاطبانتان معرفی کنید!

زمان نداریم؛ برنامه‌ریزی محتوایی برای مدیریتِ بهترِ زمان!

معلوم است که هیچ‌چیز در کار، باارزش‌تر از زمان شما نیست! به‌خصوص در کسب‌وکارهای کوچک که معمولاً نیروی کار و منابع محدودتری دارند، ممکن است تولید و انتشار محتوا، پروسه‌ای بی‌اندازه وقت‌گیر باشد؛ ولی شما می‌توانید با استفاده از یک برنامه‌ریزی زیرکانه و به‌کمک ابزارهای دنیای دیجیتال، این چالش کلافه‌کننده را حل کنید. با این روش می‌توانید تا حداقل ۲۰ ساعت در هفته، زمان خود را مدیریت کنید. چه روشی؟

  • تقویم محتوایی بسازید: به‌جای اینکه هر هفته، ذهنتان را با انواع و اقسام ایده‌های شلوغ و بی‌ربط درگیر کنید، یک تقویم ماهانه بنویسید که در آن، برنامۀ انتشار مطالب بلاگ، پست‌های اینستاگرام و ایمیل‌های تبلیغاتی‌تان را مشخص کرده‌اید.
  • از ابزارهایی مثل Google sheet، Excel، Google Doc، Trello و سایر نمونه‌ها، کمک بگیرید تا هم در زمانتان صرفه‌جویی شود و هم مغزتان از هجوم ایده‌های خرده‌ریزه، خلاص شود. همه برنامه محتوایی‌تان را در این ابزارهای هوشمند وارد کنید و با همکارانتان به اشتراک بگذارید.

رقابت شدید است؛ با محتوای شگفت‌انگیز، مخاطب را نمک‌گیر برند خود کنید!

راستش را بخواهید ۷۰ درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند که به‌جای تبلیغات کلاسیک، اطلاعات را فوری و بی‌دردسر از طریق محتوای بلاگ و مقالات به دست بیاورند؛ پس به‌جای رقابت‌های پرهزینه و جنگی، روی ارزش‌آفرینی برای مشتریانتان تمرکز کنید؛ یعنی محتوای خلاقانه‌ای بسازید که در عین سرگرم‌کننده‌بودن به سؤالات و ابهامات مخاطبان، جواب بدهد، احساسات آن‌ها را تحریک کند و شما را کم‌کم به مرجعی متخصص در حوزه خودتان تبدیل کند. در این روش از چالش‌ها، مشکلات، ابهامات و مسائل پیش‌آمده برای مشتریانتان کمک بگیرید تا محتوایتان کاملاً کاربردی و گره‌گشا باشد.

به ابزارهای حرفه‌ای دسترسی نداریم؛ بهانه‌ای کوچک برای جلوگیری از موفقیت‌های بزرگ!

بسیاری از صاحبان برندهای کوچک به ابزارهای حرفه‌ای و هزینه‌بر بازاریابی یا به تیم‌های بزرگ دسترسی ندارند؛ اما این روزها با پیشرفت تکنولوژی، این مورد را می‌توانیم در دسته پرتکرارترین بهانه‌های نرسیدن به موفقیت در بازاریابی، معرفی کنیم. با وجود ابزارهای تخصصی آنلاین و رایگان (یا کم‌هزینه) شما می‌توانید حتی با بودجه‌ای بسیار کم از کارآمدترین دستیاران هوشمند دیجیتال خود استفاده کنید.

ابزارهای ادیت مانند کپ‌کات و کنوا برای طراحی گرافیک‌ و تدوین‌های ویدئویی، گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) برای تحیل رفتار کاربران روی وب‌سایت و تعداد بسیار زیادی از ابزارهای کمکی دیگر، می‌توانند استراتژی محتوایی‌تان را زیرورو کنند و به شما نشان دهند که چطور می‌شود با اپ‌ها و وب‌سایت‌های رایگان یا کم‌هزینه، نتایج محتوایی حیرت‌انگیز گرفت.

ارتباط نزدیک با مشتریان، ممکن نیست؛ تعامل رو در رو از طریق شبکه‌های اجتماعی!

اتفاقاً یکی از مزایای بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای کوچک این است که شما می‌توانید با مشتری‌هایتان ارتباط مستقیم برقرار کنید و از آن‌‌ها بازخورد بگیرید؛ اما نه در فروشگاه و خیابان، بلکه در فضای مجازی! شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهند که به‌طور مداوم با مشتریانتان در ارتباط باشید و با تعامل مستقیم، اعتماد و وفاداری بیشتری خلق کنید.

۹۰ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی انتظار دارند که کسب‌وکارها در پلتفرم‌های آنلاین به سؤالات و پیام‌هایشان پاسخ بدهند یا آن‌ها را سرگرم کنند؛ پس با رعایت چند نکته، می‌توانید یک ارتباط قوی با مخاطبان هدف خود بسازید:

  • سریع به کامنت‌ها و پیام‌هایشان جواب بدهید.
  • لحن خود را متناسب با مخاطبان احتمالی‌تان تنظیم کنید. براساس سن، گروه شغلی، گروه درآمدی و … تعیین کنید که می‌خواهید چطور با هر مشتری صحبت کنید.
  • از مسابقات و چالش‌های شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید تا تعامل عمیق‌تری برقرار کنید.
با بازاریابی محتوایی، بلندگوی دانسته‌هایتان را در درست بگیرید و آن‌ها را فریاد بزنید!
با بازاریابی محتوایی، بلندگوی دانسته‌هایتان را در درست بگیرید و آن‌ها را فریاد بزنید!

چرا بازاریابی محتوایی مناسب کسب‌وکارهای کوچک است؟

بازاریابی محتوایی به چند دلیل تبدیل به جادوی مخفی کسب‌وکارهای کوچک شده است؛ به‌طوری‌که اگر درست از این دانش پُرطرفدار استفاده کنید، می‌تواند برای برندتان معجزه کند! در این بخش دلایلی را آورده‌ایم که مشخص می‌کند چرا این روش بازاریابی، به‌خصوص برای شما که شاید بودجه زیادی برای تبلیغات سنّتی نداشته باشی، روشی فوق‌العاده است:

هزینه کم ولی بازدهی بالا: تبلیغات بدون دردسر پول‌های درشت

برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی سنّتی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبورد یا حتی تبلیغات کلیکی گوگل، نیاز به اسکناس دارید؛ اما سال‌ها است که بازاریابی محتوایی، این موضوع را حل کرده است؛ یعنی شما می‌توانید با کمترین هزینه ممکن و حتی تقریباً رایگان، کسب‌وکارتان را در فضای آنلاین معرفی کنید.

برای مثال، شروع یک بلاگ، هزینه چندانی ندارد! با قیمت بسیار کم، می‌توانید دامنه بخرید و یک وب‌سایت بالا بیاورید. هر پستی که داخل وبلاگتان می‌نویسید، مثل یک فروشنده ۲۴ ساعته برای برند شما عمل می‌کند و مشتری‌های جدید را به‌سمت کسب‌وکار شما جذب می‌کند یا اگر در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید، استمرارتان را از دست ندهید و محتوای جذاب و ارزشمند تولید کنید، به‌طرز تعجب‌آوری مشتری وفادار به دست می‌آورید.

طبق تحقیق HubSpot، کسب‌وکارهایی که به‌طور منظم محتوای جدید و مرتبط تولید می‌کنند تا ۱۲۶ درصد بیشتر از بقیه، ترافیک وب‌سایت می‌گیرند! به عدد این آمار، دقت کردید؟ ۱۲۶ درصد!

ارتباط مستقیم با مشتریان؛ حرف‌زدن بی‌واسطه و بدون فیلتر با مخاطبان

بازاریابی محتوایی یک پل محکم بین شما و مشتریانتان می‌زند. به‌جای اینکه صرفاً از روش‌های سنّتی تبلیغات پیام بدهید با تولید محتوای مستقیم به سؤال‌ها و مشکلات مخاطبان پاسخ می‌دهید. این باعث می‌شود مشتریان احساس کنند که واقعاً به نیازهایشان توجه شده است؛ مثلاً یه کافه کوچک می‌تواند در بلاگ خودش در مورد بهترین روش‌های دم‌آوری قهوه توضیح بدهد یا در شبکه‌های اجتماعی، ویدیوهایی از پشت‌صحنه کارهای کافه منتشر کند. دراین‌صورت، مشتری‌های بالقوه هم برندتان را می‌شناسند و هم ارتباط نزدیک‌تر و احساسی به کسب‌وکار شما پیدا می‌کنند.

افزایش اعتماد: مردم برندهایی را که کمکشان می‌کنند، فراموش نمی‌کنند!

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کسب‌وکارهای کوچک باید از بازاریابی محتوایی استفاده کنند، ساختن اعتماد است! وقتی به‌طور منظم محتواهایی تولید می‌کنید که به درد مخاطبانتان می‌خورد و واقعاً به آن‌ها کمک می‌کنید، مشتری‌ها به این نتیجه می‌رسند که شما یک متخصص هستید و می‌توانید مشکلاتشان را حل کنید.

این اعتماد باعث می‌شود که وقتی به خرید محصول یا خدمات خاصی فکر می‌کنند، اول برند شما به ذهنشان بیاید. برای مثال، برند Patagonia که در زمینه فروش پوشاک فعالیت می‌کند با تولید محتوای آموزشی و فرهنگی مرتبط با طبیعت و محیط‌زیست توانسته است اعتماد زیادی بین مشتریان خودش جلب کند. آن‌ها معمولاً به‌جای تبلیغ مستقیم محصولات، محتواهایی تولید می‌کنند که به مخاطبان کمک کند تا تصمیمات بهتر و سالم‌تری بگیرند. این موضوع باعث شده است که مشتریان زیادی به این برند وفادار شوند. از این بهتر نمی‌شود.

بازاریابی محتوایی به درد چه کسب‌وکارهایی نمی‌خورد؟

بازاریابی محتوایی مثل هر استراتژی دیگری، برای همه مناسب نیست. اگه در صنعتی فعالیت می‌کنید که مخاطبان خاصی دارد و نمی‌توانید به‌طور مداوم، محتوای جذاب تولید کنید، بهتر است که به‌سراغ روش‌های دیگر بازاریابی بروید؛ مثلاً:

  • وقتی زمان و تخصص کافی برای تولید محتوا ندارید: اگه شما یا تیمتان زمان کافی برای تولید محتوای باکیفیت یا تخصص لازم را در این زمینه ندارید، شاید بازاریابی محتوایی (فعلاً) گزینه مناسبی برای شما نباشد. بازاریابی محتوایی نیاز به برنامه‌ریزی مستمر دارد و اگه به‌طور مرتب محتوا تولید نکنید، احتمالاً نتایج خوبی عایدتان نشود.
  • صنایع بسیار تخصصی با مخاطب کم: اگر کسب‌وکارتان در حوزه‌ای بسیار تخصصی است که افراد محدودی به آن علاقه‌مند هستند و عملاً جست‌وجوهای کمی در اینترنت برای آن وجود دارد، شاید نتوانید از طریق تولید محتوا، مشتری‌های زیادی جذب کنید. در این شرایط، استفاده از روش‌های دیگر مثل تبلیغات هدفمند، ممکن است برای شما مؤثرتر عمل کند.

هزینه‌ها بازاریابی محتوایی؛ نگاهی به جیب شما!

از جمله بهترین ویژگی‌های بازاریابی محتوایی این است که می‌توانید آن را با بودجه‌ای که در جیبتان دارید، تنظیم کنید. هزینه‌های بازاریابی محتوایی کاملاً متغیر است و به این بستگی دارد که خودتان محتوای برندتان را تولید کنید یا از افراد متخصص کمک بگیرید. بیاید به چند نمونه از این هزینه‌ها نگاهی بیندازیم:

طراحی وب‌سایت و بلاگ

برای شروع یک وبلاگ یا وب‌سایت، معمولاً باید هزینه‌هایی برای طراحی و هاست پرداخت کنید؛ اما اگر بودجه‌‌تان محدود است، می‌توانید از پلتفرم‌های رایگان مثل وردپرس استفاده کنید که هزینه بسیار کمی دارند و درعین‌حال امکانات خوبی در اختیارتان قرار می‌دهند.

خلق محتوا

اگه خودتان دست به قلم هستید یا می‌توانید عکس و ویدیو بگیرید، این بخش تقریباً رایگان است؛ اما اگر بخواهید محتوا را به نویسنده‌ها، طراحان گرافیک یا تولیدکنندگان ویدیو بسپارید با توجه به کیفیت و تخصص هر نیرو، هزینه‌هایتان هم بیشتر می‌شود. البته وحشت نکنید! همیشه می‌توانید با پیداکردن افراد جونیور ولی مقرون‌به‌صرفه، کارتان را استارت بزنید تا بعدها کم‌کم نیروهای حرفه‌ای‌تر استخدام کنید یا نیروهای قبلی‌تان را با انواع دوره و آموزش به نیروی متخصص‌تر تبدیل کنید!

برای اینکه مطمئن شوید محتوای تولیدی‌تان به‌درستی کار می‌کند یا نه، نیاز به ابزارهای تحلیل و سئو دارید.
برای اینکه مطمئن شوید محتوای تولیدی‌تان به‌درستی کار می‌کند یا نه، نیاز به ابزارهای تحلیل و سئو دارید.

ابزارهای سئو و آنالیز

برای اینکه مطمئن شوید محتوای تولیدی‌تان به‌درستی کار می‌کند یا نه، نیاز به ابزارهای تحلیل و سئو دارید. ابزارهایی مثل Google Analytics رایگان هستند و اطلاعات ارزشمندی درباره ترافیک وب‌سایت و رفتار کاربران به شما می‌دهند.

چطور هزینه‌های بازاریابی محتوا را کاهش بدهیم؟

ممکن است به هر دلیلی دوست نداشته باشید که بیش‌ازحد، خرج کنید! چطور می‌توانید هزینه‌های بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای کوچک را کاهش بدهید؟ چند راهکار جذاب برایتان داریم:

  • استفاده از پلتفرم‌های رایگان: برای شروع، لازم نیست که از همان اول به‌سراغ ابزارهای گران‌قیمت بروید. پلتفرم‌های رایگانی مثل وردپرس برای بلاگ‌نویسی یا Canva برای طراحی گرافیک‌های حرفه‌ای می‌توانند حسابی در کم‌کردن هزینه‌ها، اثرگذار باشند.
  • بازیافت محتوا: یک راه هوشمندانه برای کاهش هزینه‌ها این است که از یک محتوا چندین بار استفاده کنید؛ مثلاً یک مقاله بلاگ را به پست‌های شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک، ویدیو یا حتی پادکست تبدیل کنید. به‌این‌ترتیب از یک ایده اصلی، چندین محتوای مختلف به دست می‌آورید.
  • استفاده از تیم داخلی: به‌جای اینکه همیشه تولید محتوا را برون‌سپاری کنید، کمی وقت بگذارید و افراد مستعد تیم خودتان را آموزش بدهید تا محتوای اولیه تولید کنند. اگر کسی در اعضای مجموعه‌تان، کمی در نوشتن یا طراحی سررشته دارد با آموزش‌های ساده و دوره‌های رایگان یوتیوب و … او را به یک نیروی نیمه‌متخصص تبدیل کنید و هزینه‌هایتان را به ‌این ‌شکل کاهش بدهید.

سخن پایانی

بازاریابی محتوایی در کسب و کارهای کوچک، یک فرصت خار‌ق‌العاده به حساب می‌آید تا بدون هزینه‌های سرسام‌آور و ترسناک، پیچیدگی‌های تبلیغات سنّتی و رقابت‌های آشکار، مشتری‌های وفادار به دست بیاورند. با تولید محتوای ارزشمند، استفاده از ابزارهای رایگان و مدیریت هوشمندانه هزینه‌ها، برند تازه متولدشدۀ خود را به‌خوبی در دنیای آنلاین معرفی کنید و با مشتریانتان ارتباطی عمیق و معنادار برقرار کنید.

منابع: + + +

پرسش و پاسخ

 آیا بازاریابی محتوایی بلافاصله جواب می‌دهد؟

    بازاریابی محتوایی نیاز به صبر و زمان دارد. ممکن است چند ماه طول بکشد تا نتایج اولیه را ببینید؛ ولی تجربه همیشه نشان داده است که تأثیر آن در بلندمدت شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

 چه مقدار محتوا در ماه باید تولید کنیم؟

 تعداد محتوا به صنعت و مخاطب شما بستگی دارد. فقط درنظر داشته باشید که تولید منظم و باکیفیت، بهتر از تعداد زیادی محتوای بی‌هدف است. کیفیت را فدای کمیت نکنید؛ اما استمرارتان را نیز از دست ندهید.

 آیا می‌شود بدون داشتن تخصص، بازاریابی محتوایی را شروع کرد؟

شما می‌توانید در شروع کار از راهنماها و منابع آنلاین استفاده کنید تا ابتدا آموزش ببینید و به مرور زمان مهارت خود را در این زمینه بالا ببرید.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *