بلاگهای امروزی بخش جداییناپذیر از استراتژی بازاریابی محتوای موفق هستند. بلاگهای باکیفیت و خوشساخت، شما را بهعنوان یک رهبر فکری معرفی میکنند، مخاطبان هدف را به قیف فروش هدایت میکنند و رتبهبندی موتور جستجوی شما را ارتقا میدهند. اما سؤالی که دائماً مطرح میشود این است که بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ چیست؟ پاسخ واحدی برای این سؤال وجود ندارد. اما با استفاده از یکسری راهکارها میتوانید تقویم محتوایی کارآمدی برای انتشار مقالات خود ایجاد کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این راهکارها صحبت کنیم.
بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ چه زمانی است؟
تعداد مقالات وبسایت، به مخاطبان و اهداف شما بستگی دارد؛ بهعنوان مثال، اگر میخواهید نرخ کلیک (CTR) خود را افزایش دهید، ممکن است نیاز به انتشار محتوای بیشتری داشته باشید. اگر در حال تولید محتوای متنی برای افزایش آگاهی از برند خود هستید، شاید لازم باشد برنامه انتشار کمتهاجمیتری را دنبال کنید.

با اینحال بهعنوان یک قاعده کلی، باید انتشار مقالات جدید، مداوم و پیوسته باشد؛ زیرا موتورهای جستجو، بلاگهایی را ترجیح میدهند که بهصورت منظم بهروز میشوند. پس هر چه محتوای بیشتری منتشر کنید، شانس شما برای صعود در رتبهبندی موتورهای جستجو بیشتر خواهد شد.
باید هر هفته حداقل یک محتوای جدید منتشر کنید. البته انتشار سه یا چهار مقاله در هفته، بهترین گزینه است و میتواند تا حد زیادی شما را به هدفتان نزدیک کند. البته کیفیت نیز ضروری است. انتشار یک محتوای باکیفیت، بهجای سه محتوای متوسط، نتیجه بهتری دارد؛ زیرا اگر تعداد زیادی مقاله بیکیفیت داشته باشید، در میان میلیونها مقالهای که در هر روز منتشر میشوند، ناپدید میشوید. همچنین احتمالاً در جهت حفظ مخاطبانی که بهسرعت از خواندن محتوای بیکیفیت خسته میشوند، دچار مشکل خواهید شد. در ویدیوی زیر ترفندهای بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ را به شما آموزش میدهیم:
۴ سؤال مهم در انتخاب بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ
قبل از اینکه شروع به تولید محتوا برای بلاگ خود کنید، لازم است به ۴ پرسش زیر پاسخ دهید.
استراتژی محتوای من چیست؟
این استراتژی تأثیر زیادی در تعیین بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ خواهد داشت. اگر قصدتان افزایش ترافیک سایت یا بالا بردن تعداد مشترکین است، شاید لازم باشد تعداد مقاله بیشتری منتشر کنید. اما اگر میخواهید خود را بهعنوان یک رهبر فکری صنعت نشان دهید، این روش ممکن است تأثیر کمتری در رسیدن به هدف مورد نظرتان داشته باشد.
پلتفرم من چیست؟
به لطف اینترنت، مقالات شما ممکن است در سایت شخصی، سایت شخص ثالث یا پلتفرم رسانههای اجتماعی ظاهر شوند. رسانههای اجتماعی، شما را به مخاطبان زیادی متصل میکنند. بنابراین نوشتههای شما به لطف یک فید دائماً در حال تغییر، ممکن است بدون خوانده شدن ظاهر و ناپدید شود. در این شرایط، شاید نیاز به انتشار روزانه مقاله داشته باشید تا خوراک رسانههای اجتماعی همیشه گرسنه را تأمین کنید.
چه منابعی دارم؟
وبلاگنویسی به زمان و تلاش نیاز دارد. پس اگر بودجه کافی دارید، بهتر است تولید محتوای بلاگ خود را برونسپاری کنید تا بتوانید بهطور منظم، مقالات باکیفیت منتشر کنید. اما اگر بودجهتان محدود است، ببینید چقدر میتوانید محتوا تولید و منتشر کنید. در مورد چارچوب زمانی ثابت تصمیم بگیرید. اگر امکان انتشار یک مقاله در هفته را دارید، باید این کار را در همان روز تعیینشده انجام دهید.
آیا میتوانم کیفیت را حفظ کنم؟
وقتی صحبت از وبلاگنویسی موفق به میان میآید، کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت دارد. اینکه هر روز بتوانید مقالههای جدید منتشر کنید، فوقالعاده است، اما اگر بیکیفیت باشند، مخاطبان را از شما دور خواهند کرد. بنابراین همیشه کیفیت را در اولویت قرار دهید تا بتوانید مخاطبان را جذب کنید و رتبهبندی صفحات موتور جستجوی خود را ارتقا دهید.

نوع مقاله در زمان انتشار آن مؤثر است
به محتوای بعدی که قصد انتشار آن را دارید، نگاهی بیندازید. فایده آن چیست؟ شاید میخواهید از فروش وابسته (affiliate sales) کسب درآمد کنید یا ممکن است یک مقاله اسپانسرشده داشته باشید یا شاید هم یک محتوای مبتنی بر نظر آماده کردهاید. زمان انتشار هر یک از این نوع مقالات، متفاوت است که در ادامه توضیح خواهیم داد.
مقالات مبتنی بر وابسته (Affiliate-based blog posts)
تصور کنید یک مقاله پیلار با لینکهای وابسته که به محصولات مختلفی اشاره میکند، آماده کردهاید. فکر میکنید چه زمانی منطقی است آن را منتشر کنید؟ وسط ماه؟ آخر ماه؟ آیا بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ، زمانی نیست که مردم در حساب خود پول دارند؟
پس اگر قرار است یک مقاله فروش وابسته منتشر کنید، بهتر است در اوایل ماه باشد که حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان به حسابشان واریز شده است. همچنین روز انتشار را میتوانید چهارشنبه انتخاب کنید، زیرا پنجشنبه و جمعه، مردم وقت آزادتری دارند و خرید بیشتری انجام میدهند.
مقالات اسپانسر شده (Sponsored blog posts)
این مقالات باید زمانی منتشر شوند که مطمئن هستید بیشترین تعامل را دریافت میکنند. منظور از تعامل، فقط میزان ترافیک نیست، بلکه شامل تعداد کلیک، نظرات، اشتراکگذاریها و… نیز میشود. هرچه تعامل بیشتری ایجاد کنید، احتمالاً همکاری شما با برند موردنظر سودمندتر و موفقتر خواهد بود. از طرف دیگر تعامل بیشتر، بهمعنای فرصتی برای دریافت دستمزد بالاتر و باز شدن درهای جدید برای کارهای بزرگتر و بهتر در آینده است.
مقالات مبتنی بر نظر (Opinion-based blog posts)
این مقالات معمولاً عصرها خوانده میشوند، زیرا در این زمان است که افراد فرصت دارند آنها را با صبر و حوصله بخوانند. البته استثناهایی نیز وجود دارد. اگر مقاله در مورد یک رویداد یا وابسته به زمان خاصی باشد، میتوانید آن را در هر ساعتی از روزهای هفته منتشر کنید. البته آمار و ارقام نشان میدهد روزهای پایانی هفته و زمانیکه لینکهای مقاله در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند، عملکرد بسیار بهتری داشتهاند.

بیشتر بخوانید: اصول تولید محتوای متنی
نکات مهم برای تعیین بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ
مهم نیست برای سرگرمی مینویسید یا میخواهید از مقالات خود کسب درآمد کنید. چیزی که اهمیت دارد این است که افراد، محتوای شما را بخوانند. بنابراین هنگامیکه یک محتوای عالی نوشتید، باید زمان انتشار آن را درست انتخاب کنید. پس قبل از اینکه دکمه انتشار را بزنید، نکات زیر را در نظر بگیرید.
هدف مقاله
برنامه انتشار محتوای شما باید منعکسکننده چیزی باشد که میخواهید بهدست آورید. برخی از اهداف مشترک، شامل ایجاد حداکثر تعداد بازدید از صفحه و افزایش تعامل در بخش نظرات است. متأسفانه، هیچ روز یا ساعت مشخصی وجود ندارد که نتایج مطلوب را برای همه سایتها تضمین کند. بنابراین پس از شناسایی اهداف خود، بهتر است مقالات را در روزها و زمانهای مختلف منتشر و سپس نتایج را بهدقت بررسی کنید. با انجام این آزمایش، میتوانید روزها و زمانهایی را که شما را به اهدافتان نزدیک میکنند، شناسایی کنید. کارشناسان و مدیران محتوا توصیه میکنند این آزمایش را یکبار در ماه انجام دهید.
جمعیتشناسی مخاطب
بسته به مخاطبان هدف شما، بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ متفاوت است. برای شناخت مخاطبان میتوانید از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. پس برنامه خود را متناسب با جمعیتشناسی مخاطبان تغییر دهید.
همچنین توصیه میکنیم در مورد مشاغل آنها تحقیق کنید، از جمله اینکه چه زمانی در محل کار حاضر هستند و در آنجا دسترسی به اینترنت دارند یا خیر. سپس میتوانید در نظر بگیرید که آیا مقاله شما را حین کار میخوانند یا خیر. بهعنوان مثال، اگر حرفهایهای بازاریابی را هدف قرار میدهید، ممکن است منطقی باشد که محتوای «بهترین راههای اجرای یک کمپین موفق» را در طول روز کاری آنها منتشر کنید. در مقابل، شاید در مورد محتوایی مانند «چگونگی راهاندازی کسبوکار شخصی»، بخواهید توصیههایی را به اشتراک بگذارید. افراد این مقالات را معمولاً خارج از محل کار مطالعه میکنند، بنابراین برنامه انتشار شما باید متناسب با آن باشد.
رقابت
سطح رقابت نیز بر میزان توجه به مقاله شما تأثیر میگذارد. ممکن است با انتشار مقاله در ساعات اوج شلوغی، تلاش کنید که به افراد بیشتری دست یابید و نظرات، اشتراکگذاریها و بازدیدهای بیشتری برای سایت خود ایجاد کنید. اما این احتمال نیز وجود دارد که محتوای شما در میان محتواهای دیگر گم شود.
این در حالی است که با انتشار مقاله در ساعات خلوت و در زمانهایی که مخاطبان بالقوه کمتری دارید، ممکن است به درصد بیشتری از تعامل و تبدیل دست پیدا کنید؛ زیرا محتوای شما بهدلیل کاهش رقابت، برجستگی بیشتری خواهد داشت.
برای شناسایی ساعات شلوغی و خلوتی فعالیت در صنعت خود، باید رقبایتان را تحت نظر بگیرید. استفاده از ابزارهایی مانند WhatRunsWhere یا Google Alerts به شما کمک میکند تا هر بار که یکی از رقبا مقاله جدیدی منتشر میکند، از آن مطلع شوید.
با داشتن این اطلاعات، این فرصت را بهدست میآورید که برنامه انتشار مقالات خود را بهگونهای تنظیم کنید که مانع از رقابت مستقیم شوید یا با انتشار همزمان با رقبا، بتوانید مسیر مخاطبان هدفتان را تغییر دهید. با این استراتژی میتوانید سریعتر مرحله آزمون و خطا را پشت سر بگذارید و بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ را کشف کنید.

سئو و بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ
ایندکس شدن یک مقاله توسط گوگل، ممکن است چند روز تا چند ماه طول بکشد. عوامل مختلفی مانند میزان ترافیک دریافتی، سن بلاگ، تعداد بکلینک از سایتهای دیگر، اتوریتی سایت و بسیاری موارد دیگر، بر زمان ایندکس شدن تأثیر میگذارند.
در این شرایط، اشتراکگذاری یک مقاله در رسانههای اجتماعی اقدامی هوشمندانه است؛ زیرا اگر منتظر موتورهای جستجو برای دریافت ترافیک برای مقاله جدید بمانید، ممکن است مدت زیادی طول بکشد، اما با ارسال لینک مقاله خود در رسانههای اجتماعی، میتوانید بلافاصله ترافیک جذب کنید.
در این حالت، زمانی که مقاله را در بلاگ منتشر میکنید مهم نیست، بلکه تبلیغ آن در رسانههای اجتماعی اهمیت پیدا میکند. در ادامه بهترین زمان برای تبلیغ مقاله در شبکههای اجتماعی مختلف را مشخص کردهایم.
- اینستاگرام: ۱۲ ظهر تا ۹ شب (بهجز شنبه)
- توییتر: ۹ صبح تا ۶ عصر
- لینکدین: ۹ صبح تا ۶ عصر (بهجز تعطیلات آخر هفته)
- پینترست: ۳ بعدازظهر تا ۹ شب (بهجز تعطیلات آخر هفته)
- یوتیوب: ۱۲ ظهر تا ۹ شب
در این مقاله تلاش کردیم به شما در تعیین بهترین زمان برای انتشار مقاله در بلاگ کمک کنیم. همانگونه که متوجه شدید، هیچ راه سریع و جادویی برای آن وجود ندارد و شما باید برنامه زمانبندی انتشار مقالات خود را آزمایش کنید؛ زیرا زمان انتشار مقالات، با توجه به صنعت و نوع آن متفاوت است. اما بهیاد داشته باشید زمان انتشار مقاله، تنها یک عامل رشد بلاگ است.
از آنجایی که قصد شما جذب مخاطبان بیشتر است، باید روی انتشار مداوم محتوای باکیفیت تمرکز کنید و سپس از طریق کانالهای مختلف آن را تبلیغ کنید تا پتانسیل مقالات خود را به حداکثر برسانید. ما علاقهمند به شنیدن نظرات شما هستیم. پس اگر زمان مناسب انتشار مقالات خود را در بلاگ پیدا کردید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
باید هر هفته حداقل یک محتوای جدید منتشر کنید. البته انتشار سه یا چهار مقاله در هفته، بهترین گزینه است و میتواند تا حد زیادی شما را به هدفتان نزدیک کند.
1. برنامه انتشار محتوای شما باید منعکسکننده چیزی باشد که میخواهید بهدست آورید.
2. برنامه خود را متناسب با جمعیتشناسی مخاطبان تغییر دهید.
3. سطح رقابت نیز بر میزان توجه به مقاله شما تأثیر میگذارد.