برای سردرآوردن از ایدههای درخشانِ موفقترین استراتژیستهای محتوایی و آشنایی با نکات طلایی هرکدام از آنها، بهسراغ کتابهایشان بروید. درست است! هنوز هم ورقزدن کتابهایی که غولهای حوزه شغلی شما در آن از شکستها، پیروزیها، ایدههای ناب و میانبُرهای کشفشده خود حرف زدهاند، میتواند معجزهگر باشد. با اینکه معرفی یک فهرست بیانتها از بهترین کتاب استراتژی محتوا برای پُرکردن قفسه کتابهای شما، کار چندان دشواری نیست؛ اما این مقاله فقط بهسراغ کتابهای قدرتمندی رفته است که میتوانند انقلابی در ذهن شما ایجاد کنند. همراه ما باشید تا با آثاری آشنا شوید که ساختار ذهن شما را برای همیشه تغییر میدهند و شما را تبدیل به یک استراتژیست محتوایی درجۀ یک میکنند.
معرفی ۹ کتاب الهامبخش درباره استراتژی محتوا
از بین صدها کتاب درباره این موضوع پرسروصدا، کدامیک الهامبخشتر و اثرگذارتر است؟ پساز مطالعه کدام منابع، میتوانید به یک دید ۳۶۰ درجه درباره استراتژی محتوا برسید؟ در ادامه پاسخ این پرسشها، در قالب معرفی ۹ نمونۀ فوقالعادۀ کتاب استراتژی محتوا معرفی شده است. آشنایی با این لیست کاربردی را از دست ندهید!
استراتژی محتوا برای وب؛ اثر مشترک کریستینا هالورسون و ملیسا رچ
کتابی مختصر، روان و عملی که راهنمایی کامل و تأثیرگذار برای تولید و مدیریت محتوای وب است و جذابتر اینکه، مطالعۀ آن تنها در یک روز به پایان میرسد. کریستینا هالورسون و ملیسا رچ در نوشتن این کتاب عالی، تلاش کردهاند تا نحوه انجام تحقیق، ایجاد پرسونای درست، نقشه سفر کاربر و … را به شیواترین زبان به خوانندگان آموزش بدهند. علاوهبراین «استراتژی محتوا برای وب» شامل توصیههای مهم و طلایی درباره نحوه همکاری با سهامداران، تیمها و مشتریان میشود.
در یک کلام، اگر میخواهید تماموکمال بر فرایند استراتژی محتوای وب مسلط شوید، این کتابِ خوشخوان و جذاب را در لیست خرید خود بگنجانید.
محتوا در همه جا؛ اثر سارا واچتر-بوتچر
سارا واچتر-بوتچر با کتاب «محتوا در همه جا» به شما کمک میکند تا در استراتژی محتوای خود، فراتر از همیشه فکر کنید. مفاهیم و ابزارهای مدلسازی محتوا، طراحی واکنشگرا و APIها را به شما معرفی میکند و باعث میشود تا بتوانید برای بسترهای مختلف مثل وبسایتها، شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای موبایل، محتوایی بهینه و اثرگذار تولید کنید.
طراحی محتوا؛ اثر سارا ریچادرز
آیا بهدنبال یک راهنمای واقعی و خلاقانه برای خلق محتوای کاربرپسند میگردید؟ این نوشته توسط سارا ریچاردز، درست برای چنین هدفی ارائه شده است. این منبع، شما را با مفهوم و فرایند طراحی محتوا آشنا میکند و ذهن شما را با این مفهوم محک میزند که «بهجای محتوای بیشتر، محتوای هوشمندانهتر تولید کنید»؛ یعنی به شما یاد میدهد که چطور از دادهها و شواهد استفاده کنید تا به درک درستی از کاربرانتان برسید، نیازهای آنها را بشناسید و رفتارشان را بررسی کنید تا محتوایی بهدست بیاورید که دقیقاً مطابق با خواستۀ مشتریانتان باشد؛ بیکموکاست!
میتوان گفت این کتاب، روشهای مختلفی را آموزش میدهد تا شما بتوانید محتوایی واضح، مختصر و مجذوبکننده خلق کنید و با تکنیکهایی مانند داستانهای کاربر، نویسندگی دونفره و … به بلندترین اهداف کسبوکاریتان برسید. در واقع «طراحی محتوا» یک منبع ارزشمند از استراتژی محتوا است که شما را به نویسنده-استراتژیستی اثرگذار تبدیل میکند.
کارخانه محتوا؛ اثر جو پولیتزی
بعید است در جهانِ محتوا قدم زده باشید و نام جو پولیتزی به گوشتان نخورده باشد. پولیتزی در کتاب «کارخانه محتوا» یک حقیقت را به مخاطبانش نشان داده است: قدرت محتوا، کسبوکارتان را زیرورو میکند! چنین منبعی را بهجرئت میتوان لبریز از نکات علمی و قابل اجرا در زمینه استراتژی محتوا دانست؛ بنابراین اگر میخواهید با چوب جادوی مدیریت محتوا، مخاطبان خود را جذب کنید، تقاضا ایجاد کنید و با تمرکز بر محتوایی قوی، کسبوکارتان را به اوج برسانید، «کارخانه محتوا» را ورق بزنید.
همه مینویسند؛ اثر آن هندلی
جمله کلیشهای، اما حقیقیِ «محتوا پادشاه است» باعث شده است تا همه اهالی کسبوکارهای دیجیتال به این فکر بیفتند که تولید محتوای باکیفیت را در اولویت خود قرار دهند. آن هندلی با انتشار «همه مینویسند» ثابت کرد که برای ساختن یک استراتژی محتوایی درجه یک، چارهای جز ارتقای مهارتهای نوشتاری نیست! نویسنده با نگاهی کامل و جامع، بههمراه لحنی صمیمانه به خواننده میآموزد که چطور در کنار تولید یک محتوای بینظیر، از نوشتن لذت ببرد.
نکته جالب ماجرا اینجا است که هندلی در این اثر، به سراغ تئوریهای پیچیده و کسلکننده نرفته است، بلکه بهصورت کاملاً تکنیکمحور، خوانندگانش را برای خلق نوشتههایی منحصربهفرد آماده میکند.
قدرت محتوا (بازاریابی پرمحتوا، بازاریابی محتوای حماسی)؛ اثر جو پولیتزی
تمام آثار جو پولیتزی میتواند پکیجی از منابع کاربردی در بازاریابی محتوا باشد؛ اما این کتاب پرطرفدار، یک دستیار تمامعیار برای اهالی بازاریابی و محتوا شناخته میشود. «قدرت محتوا» که با نامهای بازاریابی پرمحتوا و بازاریابی محتوای حماسی نیز ترجمه شدهاند، بهعنوان کتابی مقدس در این زمینه، معرفی میشود و به مخاطبانش کمک میکند تا یک استراتژی قدرتمند برای محتوای کسبوکار خود ایجاد کنند.
فرقی نمیکند که روی چه سکویی از موفقیت برندتان ایستادهاید؛ وظیفۀ شما بهعنوان عضوی از تیم محتوا این است که با نوشتارِ خود، حماسه خلق کنید. جو پولیتزی در این کتاب، همۀ آنچه را که نیاز دارید در اختیارتان قرار میدهد؛ همه دانشی که باعث میشود تا مخاطبان بالقوه خود را به مشتریان شیفته برندتان تبدیل کنید و حماسهای پرسروصدا را رقم بزنید.
کپیرایتینگ؛ اثر مارک شاو
شاید تعجب کنید اگر بدانید که این کتاب در مسیر چیدمان استراتژی محتوای کسبوکارها، تا چه اندازه اثربخش است. درست است که دانش کپیرایتینگ در حقیقت بر روی مهارتهای نوشتنِ متنیِ متقاعدکننده برای تبلیغات، برندینگ و بازاریابی تمرکز دارد؛ اما فراموش نکنید که بخش مهمی از استراتژی محتوای موفق، شامل آشنایی با مهارتهای نوشتن برای جذب مشتری است. برای همین است که مارک شاو در این کتاب در کنار آموزش اصول تبلیغنویسی، درباره روانشناسی مخاطب و برقراری یک ارتباط ترغیبکننده با مشتری نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
«کپیرایتینگ» مارک شاو مستقیماً بر روی استراتژی محتوا تمرکز نکرده است؛ اما منبعی ارزشمند برای تقویت مهارتهای محتوایی و شناخت مخاطب است. عناصری که سفتوسخت به بدنه استراتژی محتوا چسبیدهاند و بههیچ عنوان نمیتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد.
ماشین محتوا؛ اثر دن نوریس
دن نوریس، دستودلبازانه نحوۀ ایجاد یک استراتژی محتوای قدرتمند را در کتابی عملی و مفید برای همۀ صاحبان کسبوکارها، بازاریابان، نویسندگان و … ارائه کرده است. تولید محتوای خیرهکننده، روشهای تولید و توزیع آن، شیوه استفاده از قواعد سئو و بازاریابی دیجیتال برای بالابردن ترافیک وبسایت و در نهایت، خلق یک جریان درآمدی پایدار از طریق محتوای خود، همۀ آن چیزی است که نوریس در «ماشین محتوا» به آن پرداخته است.
اگر میخواهید یک راهنمای جامع و فراموشنشدنی برای تولید محتوای پولساز در دست داشته باشید، این منبع بهعنوان بهترین کتاب استراتژی محتوا، مخصوص خودتان است.
استاد استراتژی محتوا؛ اثر پاملا ویلسون
چموخم استراتژی بازاریابی محتوا را آموزش ببینید و به ظریفترین نکات آن دسترسی پیدا کنید. در روند مطالعۀ این اثر بهعنوان بهترین کتاب استراتژی محتوا، متوجه خواهید شد که چطور باید برنامهای هوشمندانه و بینقص برای تولید محتوای خود داشته باشید و با چه سازوکاری، هر محتوای اثربخش را در زمان مخصوص خود، منتشر کنید.
ویلسون به شما کمک خواهد کرد تا مسیری روشن، پیش روی خود ترسیم کنید و طعم شیرین انفجار ترافیک ارگانیک را بچشید؛ ترافیکی که از ازدحام مشتریان علاقهمند به برند شما تشکیل شده است. در چنین شرایطی، فکر میکنید چه کسی مسبب این موفقیت عجیبوغریب در کسبوکارتان است؟ بله! شما در مقامِ استاد استراتژی محتوا!
اهمیت مطالعۀ کتابهای استراتژی محتوا
ممکن است تصور کنید که برای تبدیلشدن به یک استراتژیست محتوای متخصص و محبوب، نیاز به کسب تجربه در میدانِ کار دارید! درست است. هیچچیز نمیتواند جای تجربه عملی را در رشد شغلی پر کند؛ اما خبر عجیب این است:
هیچ انسان موفقی تنها بر تجربه خود تکیه نکرده است!
یادگیری اصول اولیه، شنیدن قصۀ کسبوکارهای موفق از زبان خودشان، آشنایی با ذهن قدرتمند استراتژیستهای بزرگ، مواجهه با شکستهایی که میتواند جلوی خطاهای تکراری شما را بگیرد و نکات ریز و درشت دیگری که همهوهمه با مطالعه منابع ارزشمند و کاربردی بهدست میآید. بهتر است هوشمند باشید، تکبُعدی عمل نکنید و موفقیت خود را از ترکیب این دو عنصر گرانبها کسب کنید: دانش تئوری و تجربه شخصی.
شک نکنید که مطالعه منابع درجۀ یک و آموزش مهارتهای لازم از این طریق، شما را در دنیای عجیب و شلوغِ کسبوکارها، به موفقیت دلخواهتان نزدیکتر میکند و باعث تفاوت عمیقی بین شما و رقبایتان میشود. تفاوتی عالمانه و تخصصی که باعث میشود نظر همه مشتریان بازار بهسمت شما جلب شود و نام برندتان برای همیشه بر سر زبانها بیفتد.
سخن پایانی
استراتژی محتوایی شما در تیم، بیشتر از آنچه که فکر کنید بر دیدهشدن برندتان تأثیر میگذارد. برای همین است که با مطالعه این لیست ۹گانه از بهترین کتاب استراتژی محتوا، میتوانید به یک معمار ماهر در دنیای محتوای دیجیتال تبدیل شوید و بهکمک تکنیکها و تجربههای عملی خود، موتور خلاقیتتان را برای رسیدن به قلۀ کسبوکارها، روشن کنید. خب! میخواهید بهکمک کدام یک از این آثار، تحول شغلی خود را آغاز کنید؟
منبع: +